ד״ר חן זינגר, מומחית במחלקה הפנימית ורופאת משפחה בשירותי בריאות ״כללית״ מחוז שרון-שומרון, תענה לכם על כל השאלות החשובות שכולם רוצים לדעת על מחלת הקורונה. אילו מצבים נחשבים כקלים ומהם הקשים יותר, מה גורם ברגע להתדרדרות, אילו מצבים מנבאים רעות, איך אתם יכולים לבדוק את עצמכם בבית, אילו תרופות נותנים למטופלים, איזה חולה נשאר בבית הולך למלון או מתאשפז בבית החולים? ועוד - כמה זמן עובר עד החלמה מלאה? מהו תסמין ARDS? מה יקרה בגל השני והאם החיסון בדרך?

״אני נמצאת בקשר הדוק עם אנשים סימפטומטיים שפונים אלינו למרפאה ומחליטה האם לשלוח לבדיקה, לצילום או לבית החולים. מגוון התלונות הוא רחב. לרבים יש חום, אחרים שאין להם חום חושבים שזה לא קורונה אבל למחלה הזאת יש טווח מאד רחב של סימפטומים. זאת מחלה מאד מעניינת״, כך פתחה את השיחה ד״ר זינגר.

מה ההבדל בין חולה במצב קל לקשה?
״84 אחוז מהחולים יהיו קלים ויסבלו מחום גבוה שיעול, כאב ראש, כאב גרון, דלקת ריאות, בלי ירידה בסטורציה או בריבוי החמצן בדם. השאר יהיו בינוני וקשה שיזדקקו להנשמה והרדמה. המעבר מקל לקשה יכול לקרות במהרה בגלל ARDS״.

ד''ר חן זינגר (צילום: פרטי)
ד''ר חן זינגר (צילום: פרטי)

מה זה ARDS?
"כשמתחוללת סערה דלקתית. הגוף משחרר כל מיני פקטורים של דלקת וגורם להצפה של הריאות בנוזל וזה דוהר ברגע אחד. זה מאד דרמטי ואז הטיפול הוא בהנשמה ופה הפאניקה זה יכול להתרחש גם אצל צעירים כל עוד יתנו להם תמיכה נשימתית סיכוי גבוה שיתאוששו אבל אם לא יהיו מכונות הנשמה המון חולים ימותו גם הצעירים מביניהם. אבל עד כה גם ילדים שיגיעו לטיפול נמרץ בגלל המחלה הסוערת ARDS בד״כ יחלימו״.

זאת הסיבה שראו אנשים בסרטונים בסין ובאירן נופלים ומתים ברחובות?
"כן כי הגוף מגיב לזה בצורה מאד אגריסיבית. למחלה יש הרבה פרצופים זה יכול לגרום גם להתקף לב זה גם משפיע על הפלאק של העורקים."

איך אתם מאתרים את הא-סימפטומטים?
"אנחנו עדיין לא יודעים מה אחוז הא-סימפטומטיים, אנחנו משערים שהוא מאד גדול כי בעולם התגלו הרבה חיוביים שלא גילו סיפטומים, אבל הם כן מדבקים. מי שלא היה בחשיפה או בחו"ל ואין לו שום תלונה לא יחייג למרפאה אז קשה לאתר אותם. יש קונפליקט גדול כי לא יודעים איך ולכמה זמן צריך לבודד את הא-סימפטומטים. היות שאת אלה קשה לגלות, זאת הסיבה לסגר כי הוירוס הזה לא יכול לחיות מחוץ לגוף כן יכול להיות על משטחים כמה ימים והטיפות נשארות באוויר כמה שעות בחדר סגור. המטרה של הסגר זה להגן על המשך העברה של המחלה הזאת, כי מסתובבים בינינו המון אנשים א-סימפטומטיים. אבל יש גם א-סימפטומטימים שיפתחו דלקת ריאות בהמשך."

איך נעשית הדבקה מאנשים א-סימפטומטיים?
"ההדבקה נעשית מדיבור, ממשטחים בהם הוא נגע, אסימפטומטיים יכולים סתם להתעטש בסופר ולהדביק״.

כמה זמן המחלה נמצאת בגוף?
"המחלה הזאת נמצאת בגוף שלנו משלושה שבועות עד שישה שבועות. כיום על מנת לוודא שאדם הבריא עושים ארבע בדיקות, לוקחים שני מטושים בבדיקה אחת ועוד שניים בהפרש של 24 שעות".

האם מי שנדבקו והחלימו מפתחים נוגדנים?
"חושבים שכן, שמי שנדבק יכול להתחסן אבל לא יודעים לכמה זמן זה מגן. כמו השפעת שלא מחזיקה ליותר משנה. ולכן גם מנסים להוציא את הפלזמה של המבריאים לטיפול בחולים. יש מחשבה שזה אולי מאפשר לחזק את המערכת החיסונית אבל כרגע בארץ מטפלים רק בתרופות".

אילו תרופות נותנים לחולים קשים?
"תרופות שחלקם אנטי ויראליות כמו רמדסיביר כמו שנתנו לחולה המונשם הראשון בארץ, יש תרופות נגד מלריה הידרוקסי כלוריקויון בשילוב עם אנטיביוטיקה שנקראת אזניל. תרופה שנקראת אקטמרה שתוקף את החומר הדלקתי המשתחרר וניתנת לאנשים עם דלקת מפרקים שגרונית כל התרופות שניתנות הן במסגרת חמלה הם עוד לא עברו אישור אבל לאנשים קשים את צריכה להציע משהו״.

כשבישרו לי שאני שלילית נאמר לי שהתוצאות נכונות רק ב-70 אחוז כלומר יש המון טעויות, ולכן עליי להמשיך לעקוב אחר התסמינים ובמקרה הצורך לעשות בדיקה נוספת
"יש לא מעט אנשים שנמצאו שליליים ובבדיקה הנוספת שעשו נמצאו חיוביים. גם נורא חשוב מה התסמינים שאתה מגלה ועד כמה הם מנבאים רעות ומתיישבים בדיוק עם תסמיני המחלה".

קורונה בבתי החולים בישראל (צילום: רחל דוד)
קורונה בבתי החולים בישראל (צילום: רחל דוד)

אילו סימפטומים מנבאים רעות?
"יש סימפטומים שמנבאים מי יהיו החולים הקשים יותר. חולה יכול לנשום מצוין ולהתלונן רק על כאב גרון קל וקצת שיעול  אבל ייתכן שתהיה לו ירידה בכמות החמצן ואז תהיה לו אי ספיקה נשימתית ברגע. אז גם כשאתה שואל מטופל איך אתה מרגיש ואיך אתה נושם חשוב לבקש ממנו לבדוק במראה אם יש כיחלון בשפתיים. חולה קורונה שמטופל בבית עורך בדיקות סטורציה למדידת רמת החמצן בדם. גם קוצר נשימה חולשה או כאבים בחזה מנבאים רעות אפילו גם אי נוחות בבטן ושילשול בלי הקאה זה סימפטום שמנבא מחלה יותר חמורה וחשוב לעקוב אבל לא כל אדם שמשלשל יש לו קורונה".

מרגע החשיפה לחולה מאומת תוך כמה זמן ניתן למצוא את הנגיף?
"ברגע שנחשפים כבר מציגים סימפטומים בין 2 לחמישה ימים בממוצע. אבל יש גם כאלה שמציגים סימפטומים רק ביום ה- 11 . אם בן אדם אסיפוטמטי ולא מרגיש כלום אז לא יעשו לו בדיקה, אבל גם באסימפטומיטיים אם עושים להם הדמייה של צילום או סיטי יכולים לראות שינויים משמעותיים בריאות גם אם אין להם שום סימפטומים".

איך קובעים איזה חולה יישאר בבית, מי יילך למלון ומי יתאפשז בבית החולים?
"חולה נשאר בבית אם הוא במצב קל ויש לו דרך לבודד את עצמו מבני המשפחה, אם יש כמה אנשים בבית והוא לא יכול  לבודד את עצמו אז שולחים אותו למלונות הקורונה. אנשים שקשה להם לנשום או צריכים חמצן נשלחים לבית החולים."

האם זה נכון שאנטיביוטיקה מחמירה את המחלה?
"עוד לא יודעים וזה נורא תלוי, אם הגיע מטופל במצב מטריד מאד עם חום גבוה ושיעול והוא מבוגר אז קשה לא לכסות אותו אנטיביוטית, צריך לעשות כיסוי רחב של חיידיקים האם אנטיבטיוקה תדרדר את המקרה יכול להיות שכן אבל גם דלקת ריאות שלא מטופלת תוכל להביא לתמותה באוכולוסייה רגישה. לעומת זאת דלקת ריאות של הקורונה היא ויראלית ולכן אם תתני אנטיביוטיקה זה לא יעזור״.

האם מי שלקח חיסון לדלקת ריאות יהיה מוגן מנגיף הקורונה
"לא כי חיסון לדלקת ריאות הוא לחיידק הפנאומוקוק והוא מכסה רק אותו ולא את הקורונה שהיא ויראלית".

איך אתה מגן על עצמך ביציאה מהבית
"מסיכה. יש כמה מסיכות, הכירוגית הרגילה מגינה על חלקיקים אבל לא במאה אחוז, יותר שומרת עליך שלא תדביק אחרים. מסיכת ה N95 מגנה על חלקיקים יותר קטנים אבל הפילטר זורק את כל הוירוס החוצה. ללכת עם מיגון לעיניים או משקפיים, חייבים להחליף מיד בגדים אחרי שחוזרים הביתה לכבס אותם ולהתקלח. כפפות בעיני עושות בדיוק הפוך, זה רע מאד אם לא זורקים אותם מיד אחרי השימוש, כי אנשים נוגעים בעגלות ומעבירים את זה ככה ממקום למקום".

אנחנו שומעים על יותר ויותר תמותה בעולם של אנשים צעירים גם בלי מחלות רקע
"כי כולם בסיכון אבל אלה שבסיכון גבוה, יפתחו יותר סיבוכים קשים. הסיכונים הם מחלות רקע כמו סכרת, חולי סרטן בהווה או בעבר, לחץ דם גבוה, כולסטרול, מעל גיל 60 אומרים קשישים אבל זה ממש לא קשישים זה מבוגרים יותר, אנשים מעשנים, אנשים שנוטלים תרופות מדכאות חיסון, אסתמה, דיירי מוסדות וכדומה. אבל כמו שאמרתי כולם בסיכון אבל כל עוד יש מספיק מכונות הנשמה החולים בלי מחלות רקע יצאו מזה".

אם מישהו מרגיש סימפטומים מה עליו לעשות?
"אם אדם משתעל או שיש לו חום, או כאב גרון  צריך לדווח לרופא משפחה שמנסה להבין עד כמה התלונות מתיישבות לנו עם המחלה הוא גם צריך לבחון עם עצמו אם היה משהו חשוד אם הוא הסתובב בבתי חולים ואם הייתה חשיפה ברורה. ואנחנו צריכים לעקוב אחריו כדי שלא יתדרדר, לפעמים גם בלי בדיקה אני שולחת לבית החולים״.

את מאמינה שימצאו חיסון או שסתם מנסים להפיח בנו תקווה?
"אין לי ספק שימצאו חיסון לקורונה אבל ייקח כשנה כי כל מחלה חדשה כשאתה נותן חיסון לאנשים בריאים משהו שפוטנציאלית יכול להזיק או לא לעזור, יכול להיות קטסטרופה, אבל יש רחש כזה שהחיסון בדרך".

כבר מדברים על הגל השני שיגיע בחורף הבא
"יכול להיות בהחלט, סביר להניח שזה יחזור אבל המחשבה המעודדת שאם יהיה גל שני אז הוא כנראה יהיה פחות חמור בגלל חיסוניות העדר״.