במשרד הבריאות ציינו אתמול כי מרבית בתי האבות ובתי הדיור המוגן בישראל הם בבעלות פרטית - ובכך התנערו למעשה מהאחריות הבלעדית למחדל המתמשך, אשר בו הפכו זקני ישראל להיות חשופים לסכנה ממשית במוקדי ההדבקה.

מנהל בית אבות ששוחח עם "מעריב" אמר בעניין זה: "כמעט בכל דיור מוגן יש מחלקה סיעודית שהיא באחריות ובפיקוח ישירים של משרד הבריאות, שבשגרה מערים עלינו רגולציה אימתנית ומקשה על הקשישים בסוף ימיהם. כיום אין עם מי לדבר - לא על בדיקות סקר לכל הדיירים, שהמשרד מתנגד להן, לא על מיגון הצוות, לא על בידוד המחלקות הסיעודיות, לא על הוצאת חולים למתחמים אחרים ולא על פתרון למטפלות. הפתרונות שלהם מגוחכים, למשל לכפות אשפוז סיעודי על אנשים מתפקדים שחלו, והם זורקים אחריות על הצבא, שאין לו עדיין את הכלים המתאימים".

הוא הוסיף: "יידעו אזרחי ישראל כולם - ובהם הקשישים של העתיד - שהמדינה מפקירה בימים אלה את האזרחים הוותיקים לגורלם. הרציונל של משרד הבריאות שקוף: אם בית אבות הופך למדגרת קורונה, הם רק רוצים לשמור שההדבקה לא תעבור לקהילה, ומצדם שכל הזקנים והצוות ידביקו, יידבקו ויחלו, כל עוד הם לא מדביקים אחרים בקהילה. רק כשיש חולה קשה, הוא מפונה למות בבית חולים. הם לא רוצים לדעת את תמונת המצב האמיתית בבתי האבות. ההיסטוריה תזכור את ממשלת ישראל בימים אלה כממשלה ששלחה את הזקנים שלה למוות במודע, וזה יישאר אות קין על מצחם של מקבלי ההחלטות. מישהו אולי ייתן על זה את הדין בבוא היום".

קורונה - חן קורקוס (צילום: רפי קורן)
קורונה - חן קורקוס (צילום: רפי קורן)

לשכת ראש הממשלה הודיעה אתמול כי הוטל על משרד הביטחון ופיקוד העורף לסייע למשרד הבריאות בהיבטים תפעוליים בבתי האבות, וזאת בעקבות הגידול בתמותה בקרב דיירי בתי אבות כתוצאה מהנגיף הקטלני.גורמים ביטחונים מדגישים כי אין מדובר בניהול בפועל של בתי האבות או בטיפול רפואי, אלא בסיוע בלקיחת בדיקות קורונה ממבוגרים המתגוררים בבתי אבות ובפינוי לבידוד במידת הצורך. בנוסף, נערכים במערכת הביטחון לסייע לבתי האבות בכל צורך לוגיסטי נוסף אשר בו יהיה צורך.

בהקשר זה, מאשימים באיגוד בתי האבות (אב"א) את לשכת ראש הממשלה בספין חסר משמעות. "פיקוד העורף לא יכול לבצע בדיקות קורונה בבתי האבות ובדיור המוגן, גם כי הוא לא יודע איך עושים את זה, וגם כי אין בדיקות. חייבים עכשיו לבצע בדיקות תוך 24 שעות בכל בית שהתגלה בו קורונה, לכל הדיירים ולכל הצוותים; ובתוך שבוע לבצע בדיקות בכל הענף - גם בבתים שבהם לא התגלה קורונה", אמר יו"ר האיגוד, רוני עוזרי, והוסיף: "אם ייתנו לחיילים רק לעמוד בכניסה ולמדוד חום, זה ניתוק מוחלט מהמצוקות בשטח. חייבים סיוע של פיקוד העורף בהכשרת צוותי גיבוי שיחליפו צוותים אורגניים שנכנסים לבידוד, סיוע בציוד מיגון, ומעל הכל - ביצוע בדיקות מקיפות. לפי עדויות ומחקרים מהעולם, רק כך נוכל לצלוח את המשבר ולמנוע אסון בקנה מידה גדול. המדינה חייבת לקחת אחריות ולא להפקיר את בתי האבות".