גרעין של שליחי מדינת ישראל, הארגונים הציוניים וגופים נוספים פתחו בימים האחרונים בהתנדבות בגיוס המונים למען הקהילה היהודית באיטליה. ליוזמה התגייסו ארגון ״הרוח הישראלית״, הסוכנות היהודית ו-UCEI ארגון הגג של הקהילות היהודיות באיטליה. כאמור, איטליה היא המדינה שנפגעה בצורה הקשה ביותר מנגיף הקורונה, שגבה את חייהם של למעלה מ-28 אלף איש.

באיטליה חיים כיום כ-25 אלף יהודים, המרוכזים במרבית הערים הגדולות. מניין המתים מקרב יהודי איטליה עומד על למעלה מ-30, כאשר המספרים המדויקים עדיין נאספים ומרביתם מהערים רומא ומילאנו. בקהילות היהודיות מדווחים כי מספר המשפחות הנזקקות עלה ביותר מפי 10 בעקבות התפרצות הקורונה והקריסה הכלכלית במדינה. מדובר על משפחות שהקהילה מסייעת להם בשבועות האחרונים בסלי מזון, בתשלום חשבון חשמל ומשכנתה. כמו כן, כל בתי הכנסת באיטליה, כ-40 מוסדות, עדיין סגורים וכך גם כל בתי הספר היהודים הפועלים במדינה.

מובילי יוזמת גיוס הכספים מסרו כי ״מעגל המשפחות הנזקקות היהודיות באיטליה גדל והתרחב בצורה משמעותית וכרגע אין ביכולת של הקהילות לסייע לכל המשפחות. המטרה הראשונה שלנו היא לחזק את היכולת של מוסדות הרווחה בקבילות לסייע לנזקים. יהדות איטליה תמיד עמדה לצד מדינת ישראל ועכשיו זה הזמן שלנו לסייע ליהדות איטליה שנמצאת בקריסה. בישראל המצב בשליטה, אבל באיטליה הוא יצא משליטה״.