מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים תא"ל במיל' רונן מנליס שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM ודיבר על הפער הגדול בתפיסת תכנית הרמזור ושאר דרכי ההתמודדות עם נגיף הקורונה בקרב הציבורים השונים בעם: "כשמכריזים על סגר צריך להסביר למה". לדבריו, הקהילות החרדיות והערביות בישראל מרגישות כי נעשה להן עוול, והכל בשל הסברה לא נכונה. "גם אם זה מוצדק מבחינה מקצועית, עדיין צריך לדעת להסביר לחרדים איך בזמן שמאיימים עליהם בסגר, מאות אנשים חוגגים בהופעה של התקווה 6 בגבעת ברנר", אמר.

בן: רונן מנליס שלום, בוגר בני ברק, יחד עם רוני נומה הסתערתם על העיר בגל הקודם והזדכיתם אחרי חודשיים, כמה זמן זה לקח?
"היינו שם חודשיים, אני המשכתי הלאה, רוני וחלק גדול מהאנשים שם, ואני גם נמצא פה קרוב וגם נמצא איתם בקשר יום־יומי".

בן: אתה מבין איך הם מרגישים?
"אני בהתקפת טלפונים מאז יום חמישי, הודעות ושיחות הרגעה, הסיבה היחידה שהסמכתי לעלות היום לדבר איתך ועם ינון, בעמדה לא נוחה כי אני מנכ"ל משרד ממשלתי ואני לא מפרשן את הקורונה, היא שאני לא חושב שהציבור הכללי מבין את הכאב האמיתי שעובר על הציבור הזה".

ינון: הציבור הזה גם בטראומה מהסגר הקודם.
"לגמרי, כשבא מישהו שהוא נציג הציבור החרדי ומדבר אנחנו מסתכלים עליו בשבע עיניים. לכן אני רואה בשיחה הזאת כשליחות. הסיטואציה שנמצאים בה היא מאוד מורכבת, הנסיבות האובייקטיביות, המחלה הזו מכה במי שגר בתנאים מסוג זה באופן חמור יותר מאשר באזורים אחרים כמו בתל אביב. זה נכון לציבור החרדי, ולציבור הערבי ואני לא מפריד ביניהם, הם משלמים מחיר יקר באופן בו המחלה מגיבה לתנאים, לסביבה שלהם, כמה אנשים בחדר, מה רמת הצפיפות, מוסדות החינוך, המנהגים, ושגרת היומיום. הדבר השני ואני חושב שהוא ליבת האירוע, הוא סוגיית ההסברה וההידברות. כשאנחנו באים ומודיעים שצריך סגר, ואני לא נכנס לשיקול אם צריך או לא צריך כי זה שיקול שמישהו אחר קובע, אנחנו צריכים להסביר לציבור, לאנשים האלה, כל אחד בסגנון שלו, בשפה שלו. פעם לציבור החרדי, פעם לציבור הערבי ופעם לציבור הכללי - למה? מה המשמעות של הסגר? מה הולך לקרות בו? ומה קורה בסוף? כשאנחנו לא עושים את זה, אנחנו שוכחים שהמחלה היא מחלה עם אלמנטים של ביטחון לאומי, היא משפיעה על הכלכלה, על הביטחון, על התקשורת, על התחבורה ועל הבריאות. היא גם משפיעה על החברה, ינון ובן יש יום אחרי המחלה, עוד חצי שנה או שנה, אני מאמין שכולנו רוצים להיות פה גם אז, וביום הזה אנחנו צריכים לחבר בין חלקי העם. כשאנחנו משתמשים במחלה כתירוץ או כעוד סיבה לפלג לשבטים ולחלקים ולהסביר מה נכון בהפגנה ולא נכון בהופעה או בסגר, אנחנו שוכחים את היום שאחרי".

ינון: למי אתה בא בטענות?
"אני לא בא בטענות לאף אחד".

ינון: כל שבט מתבצר.
"אני חושב שאנחנו צריכים לצאת מנקודת הנחה אובייקטיבית שהמחלה פועלת כמו שהיא פועלת בציבור החרדי והערבי מנסיבות אובייקטיביות, והשאלה מה עושים עם זה. אם ההחלטה היא לעשות סגר, אני מטיל בזה ספק מהגל הראשון האם נכון לסגור עיר צפופה כמו בני ברק שכולם נמצאים כולם בתוך עצמם".

בן: מדביקים אחד את השני.
"מדביקים אחד את השני ולא מוצאים להם פתרון איך מוציאים את החולים ועושים בדיקות אבל אני אומר שאנחנו צריכים להידבר עם הציבור, בכלים שלהם, עם הרבנים שלהם, והמנהיגים שלהם כנ"ל בציבור הערבי ולהסביר להם כי אנחנו לא מצליחים. איך יכול להיות שיש כזה הבדל בהנחיות באזורים שונים בארץ, ומה יקרה בסוף. אני חושב שהעמדה שאם יהיה סגר על הציבור החרדי והערבי נמנע מסגר כללי, היא העמדה שמפצלת את החיבור ולא מאחדת מתחת לאלונקה".

בן: בעיית הסברה קשה, אבל איך כל ראש עיר ערבית אדומה שעולה לשידור אומר 'אנחנו מוכנים'; ינון: כי הוא לא אוכף את זה ולא אכפת לו להגיד את זה; בן: זה לא נכון אתה מדבר סתם.
"הסיפור הוא לא מה אומרים המנהיגים, אלא מה מצביע הציבור ברגליים ואני חושב שאם אנחנו רוצים שהציבור החרדי, הערבי והכללי יקפיד על ההנחיות אנחנו צריכים להסביר, להבין את המאפיינים הייחודיים, לייצר סולידריות עם הציבור. הייתי בהופעה של התקווה 6 בגבעת ברנר, היה מצוין, ישבנו בקפסולות 20 איש, בקפסולה היה אסור לילדים שלי לקום, למרות שהם נורא רצו והחבר'ה של הלהקה הקפידו להגיד כל הזמן על ההנחיות. באותו זמן, במקומות אחרים, יש הנחיות אחרות. בערב, באירועים אחרים, יש הנחיות אחרות שקשורות לאופי הציבור והעיר".

ינון: דבר ברור אני לא מצליח להבין מה אתה רוצה.
"אני חושב שהתמונות שבאות ואני כמובן בעד חופש הביטוי וההפגנות אבל התמונות האלה מחייבות הסבר לציבור. כי הציבור החרדי לא מבין למה הוא בסגר ולמה אחרים מתהוללים במירכאות בהופעה של התקווה 6, בחופי הים או בהפגנה כזו או אחרת. זה צריך הסבר, אין בעיה שזה יישאר כך אבל זה מחייב הסבר".

בן: אבל כמה רופאים צריכים להגיד שהנגיף שעובר באוויר כתרסיס שמתפוגג באוויר הפתוח, ומקדם ההדבקה באוויר הפתוח נמוך מאוד.
"זה הסבר לא טוב, לא מספק. כי המשמעות של זה שאפשר לעשות ביום כיפור תפילה המונית של 25 אלף איש באצטדיון רמת גן אבל זה לא מה שהולכים לעשות, נכון? בגלל זה ההסבר הזה לא מספק, אני לא חושב שצריך לעצור אלא להבין את המורכבות של ההסבר כי אנחנו מסתכלים עליו לפי התרבות, כי כל אחד בא מהעולם שלו".

ינון: מדהים שאנחנו חוזרים כל הזמן לאותה נקודה; בן: ניתוח מעניין, אני לא חולק עליו; ינון הוא מדבר על אחריות ציבורית; בן: הוא מדבר על כך שצריך לדבר לכל אחד בשפתו; ינון הוא אומר שזה לא יכול להיות שיש את החגיגה בהפגנות ובכותל אסור להתפלל.
"מה שאני אומר, אין בעיה שזו תהיה ההחלטה אם מישהו החליט מקצועית, רק נדרש להסביר אותה לכלל חלקי הציבור בשפה שלו כי ההסבר של בן לא מדבר לתושבי בני ברק. הדבר הכי חמור לדעתי זה שיוטל סגר על עיר בני ברק או יישוב כמו כפר קאסם והתושבים יצביע ברגליים נגדו, כי זה מצביע על אובדן אמון מוחלט בכול המנגנונים של ניהול המדינה, ואת זה אנחנו לא רוצים שיקרה. לכן אנחנו צריכים לזכור שיש יום אחרי הנגיף, ביום הזה כולנו ביחד, וזה פעם ראשונה במלחמות ישראל שכל חלקי העם מתחת לאלונקה. בואו ננצל את זה לחיוב, למה לנצל את זה לשלילה?"

בן: איזה יום זה יוצא? היום שאחרי הנגיף?
"זה לא משנה מתי זה, ביום שאחרי הנגיף יש פה מדינה, עם ואזרחים שצריכים לחיות ביחד".