בשיחה שערך היום (שני) יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, הסביר למה לדעתו הסגר הוא טעות חמורה ויפגע קשות במדינת ישראל, ותקף את נתניהו על התמודדותו עם המגיפה. "תסבירו לי מה הבעיה בזה שבמסעדה ירוקה בעיר ירוקה כמו טבעון למשל שאנשים יושבים בחוץ בקפסולות? הרי ברור שזה לא גורם להדבקה", אמר. בנוסף, סיפר לפיד על המצב הפוליטי במפלגתו שלו, לאחר אמירתו של ח"כ עפר שלח כי מתכוון להתמודד מולו על הנהגת יש עתיד: "עפר שלח עשה נזק, בטח שנעשה נזק ונחזור מזה, כי תמיד אנחנו חוזרים מזה". 

מתוך כאן 11 - הצהרת נתניהו לתקשורת

יו"ר האופוזיציה בוקר טוב, איזה נתניהו ראית אתמול?

"ראיתי אדם שנכשל ומפיל את כל הכישלון על אזרחיו, הרי הסגר הזה הוא אסון, הוא טעות חמורה, אסור לצאת אליו. במדינת ישראל יש היום 189 מונשמים, שליבנו עם כל אחד מהם אבל בשביל 189 מונשמים לא סוגרים את הכלכלה של מדינה שלמה, גם בשביל מה? אתה רוצה לצאת לסגר? תציג תוכנית, תגיד לנו מה אתה רוצה לעשות מבחינה בריאותית, כלכלית, שום דבר. מוציאים מדינה שלמה לסגר, הורגים את העסקים, הורגים את הכלכלה מבלי שיש להם הסבר אחד איך הסגר ישפר".

מה האלטרנטיבה?
"יש סדרה של דברים שאפשר לעשות".

ניסינו, זה לא עבד.
"זה לא נכון. לא עשו שום דבר. הודיעו על רמזור יצאו מהרמזור הודיעו על עוצר לילי יצאו מעוצר לילי, זה כישלון של הממשלה. הציבור אומר לעצמו זה לא משנה מי היה בממשלה וזה לא נכון יש ממשלות בעולם שניהלו את זה לאין ערוך טוב יותר מהממשלה המטורללת שלנו וזה נכון על טאיוואן ויפן, גרמניה, דנמרק וניו זילנד ופינלנד וכל העולם בעצם".

מקבל את ההגדרה של מתווה מהודק?
"זה סגר, תסבירו לי מה הבעיה בזה שבמסעדה ירוקה בעיר ירוקה כמו טבעון למשל שאנשים יושבים בחוץ בקפסולות? הרי ברור שזה לא גורם להדבקה. מה ההיגיון בזה שאומרים לאנשים אנחנו נסגור את כל המלונות במדינת ישראל ונשלח אתכם למלונות?".

לא הצלחנו באכיפה דיפרנציאלית.
"לא הצליחו לאכוף את זה מפני שהציבור הסתכל על הממשלה ואמר לעצמו, ובצדק, 'אין לה מושג מה היא עושה'. אין בלאגן כזה, זה לא ניהול משבר, זה חלטורה של רה"מ שעסוק רק בדברים אחרים, שמצד אחד הלך לכנסת בשביל לבקש הטבות מס".

במה הוא עסוק? נתניהו הצליח להביא הסכם היסטורי עם האמירויות ובחריין, הוא לא מתעסק רק בקורונה ובמשפטים שלו.
"הבעיה שלנו עם כל הכבוד זה לא בבחריין הבעיה שלנו זה שיסגרו במדינת ישראל 85 אלף עסקים השנה. אנחנו מקום ראשון בעולם בסגירת עסקים, אני מברך על זה, אין לי אבל אפילו, אין לי הסתייגויות, יופי של הסכם עם איחוד האמירויות ובחריין. הבעיה שלנו זה במדינת ישראל, במקום לסגור את כולם בבתים, שיתמקדו, בקבוצות סיכון באנשים מבוגרים עם מחלות רקע שיפנו לציבור הישראלי , אם היו פונים לציבור הישראלי והיו אומרים לו בוא נלך על סולידריות אנחנו מבקשים שבין 6-8 כל אדם מתחת לגיל 65 לא ילך לאף פארק ציבורי תשאירו את זה למבוגרים, אני אומר לך שלא יהיה ישראלי אחד".

אני לא מסכימה איתך, אתה רואה את הישראלים שמצפצפים, את האופי הישראלי. אנחנו מסתובבים ורואים שאין אכיפה וכולם עושים מה שהם רוצים.
"לא היה ציבור ממושמע מאיתנו בסגר הראשון כי הייתה הנחה אז שהממשלה יודעת מה היא עושה, הישראלים לא מצייתים, ואני נגד מרי כמובן, לממשלה הזאת מפני שהם מסתכלים עליה והם לא מאמינים לאף מילה שיוצאת מהפה של נתניהו. הם יודעים שהחלטות נעשות באופן שערורייתי ומופקר סתם, בעיקר סתם. כל הסגר הזה הוא סתם".

אתה קורא לקיים את החלטות הממשלה?
"צריך לקיים החלטות, שלא נתבלבל מזה ונחשוב שההחלטות טובות. הסגר הזה יעלה למשק בערך 10 מיליארד שקל בשבוע, אם היו לוקחים חצי מהכסף הזה, יודעים מה? שליש מהכסף הזה ושמים אותו במערכת הבריאות, היינו במקום אחר לגמרי. אתמול דיברתי עם הנציגים של מכתב הרופאים, אנשים כמו פרופ' איתן פרידמן שלא מבינים מה פתאום הלכו לסגר? אנשים אומרים למשל יש בתי חולים בהם אכן מחלקות הקורונה עמוסות כמו בצפון; יש בתי חולים בעיקר במרכז, בתי החולים הגדולים יותר, שמחלקות הקורונה לא עמוסות רק אין ניהול אחוד לא לוקחים חולים מהצפון ומעבירים למרכז".

אני חוזר למספרים, נתניהו פחות או יותר יציב אין קריסה של הליכוד או שלו ויחד עם בנט הוא מביא 67 מנדטים אנשים רוצים שהגוש ברשות נתניהו ימשיך בשלטון. תסביר.
"זה תמיד הנתונים האלה, אנשים שואלים אותם למי יצביעו הם אומרים למי שהצביעו בפעם הקודמת אבל זה לא מעניין אותי עכשיו אני עסוק בזה שמוציאים את מדינת ישראל לסגר מיותר מסוכן ושערורייתי.  אם אתה חושב שהוא ישלם על זה מחיר פוליטי אתה צודק, זה רק ייקח זמן, אין במדינת ישראל, ביביסטים, לא ביביסטים, מצביעי הליכוד או מצביעי יש עתיד, אדם אחד שחושב שנתניהו ניהל נכון את משבר הקורונה, אין אדם אחד בישראל שלא חושב שהוא נכשל כישלון מוחלט".

מתוך המנדטים שגולן מנה, 21 זה בנט, עדיין יש גוש ימין? אולי בנט מציב את עצמו כאלטרנטיבה?
"הבעיה עם בנט זה שבסוף הוא ישב תחת נתניהו. לוקחים את הקולות שלהם ונותנים במתנה לנתניהו וזו הבעיה אבל אין בחירות מחר, עכשיו יש. יש בעיה אחרת אין אדם שמקשיב לנו עכשיו ומעניין אותו פוליטיקה, מה שמעניין אנשים זה למה אמרו להם שהם לא יוכלו לפגוש את אמא שלהם בחג סתם, סתם".

אתם גם יציבים על 16 מנדטים, כמה עפר שלח עשה נזק?
"עשה נזק, בטח שנעשה נזק ונחזור מזה, כי תמיד אנחנו חוזרים מזה. יש עתיד היא יציבה כבר הרבה שנים, המפלגה הכי גדולה בגוש, אם יהיו בחירות הכול תמיד מתכנס למפלגה הכי גדולה בגוש. כן היה נזק וזה לא נעים".

עובר לבנט?
"אני לא יודע לאן זה עובר, לא חקרתי אני מודה לא התעסקתי בזה בימים האחרונים, דיברתי בעיקר עם רופאים וכלכלנים כי זה מה שמטריד אותי. אתם יודעים על מה אנשים מצביעים? על הפרנסה שלהם, והבריאות שלהם ובעיקר על הכלכלה".

דיברת עם עפר?
"לא דיברתי עוד עם עפר".

תדברו?
"בטח בסוף עובדים באותו בניין, כן נדבר".

עפר שלח צריך לפרוש?
"אתם צריכים לשאול אותו, צלצלו לעפר תראיינו אותו".

איך זה עבר עליך?
"בסדר, אלה החיים הפוליטיים, זה לא נעים אבל יש משבר יותר גדול".

הייתם חברים מאוד קרובים.
"אם כל זה היה נופל בתוך תקופה רגועה, אני מניח שזה היה מועצם בתוכנו. כרגע זה משבר מינורי יחסית למשבר הגדול יותר".

זה מינורי? חבר טוב שמפנה לך עורף פוליטית?
"חבר'ה, שאלתם אותי במה אני מתעסק, אני מתעסק עכשיו בכלכל ובבריאות, זה לא אירוע נעים, אנחנו נעבור אותו".

הפגנות להמשיך בסגר?
"אמרו נכון אנשי היועמ"ש, פוליטיקאים לא יכולים לקיים דיון על הפגנות נגדם, הם לא האנשים לקיים דיון אובייקטיבי".

מי ידון? היועמ"ש? המשטרה?
"היועמ"ש זו הסמכות בנושא זה, ובינתיים אין שום הוכחות לזה שיש הדבקה המונית בהפגנות, זה באוויר פתוח, אנשים באוויר פתוח עם מסכות. זה חלק מזה שהסגר הזה מטורף כל כך, כולל ה-500 מטר האלה, אם מישהו ילך 600 מטר לבד באוויר הפתוח".

היועמ"ש לא בניגוד עניינים בכל הקשור להפגנות שתומכות בו בצורה עקיפה לפחות?
"לא, הוא לא. היועמ"ש לא פוליטיקאי, הוא לא עומד לבחירה, ואתם מהדהדים את התעמולה הנוראה של הליכוד ששמה את זה בתור שני צדדים פוליטיים. לא, הוא היועמ"ש של מדינת ישראל כולה, הוא לא חבר מפלגה, הוא לא עובד אצל רה"מ. הוא עובד אצל אזרחי ישראל כולם, אנשי ימין ואנשי שמאל, ואגב הוא מונה על ידי בנימין נתניהו. ההפגנות הן ביטוי דמוקרטי חשוב והן נגד הממשלה, נגד נתניהו, נגד בני גנץ ואשכנזי, נגד עצם קיומה של הממשלה הזאת, הממשלה הזאת לא תגיד לנו אם מותר לנו או אסור לנו להפגין".