בן כספית וינון מגל שוחחו בתוכניתם ב-103FM עם דוד דרוק, איש חינוך מהמגזר החרדי, על התמודדות הציבור החרדי עם משבר קורונה, ועל חלקים בציבור שמפרים את הנחיות הקורונה. "כמו שהרבה מדינות בעולם מתחילות לחשוב הקורונה היא לא רק נזק בריאותי, היא נזק כלכלי וחברתי. אנשים פחות נפגשים אחד עם השני. ער"ן מדווחים על עליה בעשרות אחוזים בקשיים של דיכאונות ונפש", אמר והוסיף: "לדעתי משרד הבריאות צריך לצאת בקמפיין בו כל יום מתפרסמים כל השמות של האנשים במגזר החרדי שחלו". 



מה אתה חושב על מה שרואים במגזר החרדי? החסידויות כדוגמת בעלז.

"אני חושב שאתה צריך לשאול את המשטרה איך היא עושה את הקומבינה הזאת, אני רוצה לסבר את האוזן. אם היום המגזר החרדי בארץ מונה קצת יותר ממילון איש, אם ניקח 50% מהמגזר זה הציבור הספרדי, מצביעי ש"ס בהיבט הפוליטי שהם שומרים מאוד ועוד כמעט 100% מהציבור הליטאי חוץ מהפלג הירושלמי הקיצוני שסביבו היה את הבלגן עם התמונות של שוטר שזורק דלי על ילדים שגם אותי כאדם שמתנגד לאותם חרדים גרמו לי ממש להזדעזע זה אף פעם לא נעים לראות אדם מבוגר, שוטר, רץ אחרי ילד בן 12 וזורק עליו דלי למרות מה שהוא אמר לו שזה נורא ואיום אז כבר הגענו ל- 90% מהציבור ששומר, מדובר על בין חמישה לעשרה אחוזים מהמגזר החרדי".

מאה אלף איש.
"תוריד נשים שהולכות לבתי כנסת, האם אני מבין אותם? לא. אני לא מבין אותם, אני יודע שבתורה כתוב ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. כתוב לא תעמוד על דם רעך, פירושו – שגם אם יש אדם שהוא לא בקבוצת סיכון, אם יש חשש שהוא ידביק אדם בקובצת סיכון הוא עובר על איסור".

איך אתה מסביר?
"פה אתה יודע יש הרבה דיון בעולם ובארץ מה עדיף - בריאות או כלכלה. קח לדוגמה את המודל השוודי שאומר אנחנו מעדיפים כלכלה ואלה מודלים שיש לדון בהם".

הם מעדיפים כסף?
"זה לא כסף, כסף נשמע לא טוב. הקהילות החסידיות הן גוף קהילתי שמונה עשרת אלפי בתי אב שמכלכלים את עצמם. הימים נוראיים זה שיא ההכנסות וזה גם שיא הקהילתיות, כולם באים לרבי, לאדמו"ר, מכלכלים את עצמם. יש הכנסות למוסדות והם עושים שיקול כזה שאם האנשים בסיכון המבוגרים אותם לא יביאו אלא ישמרו בבתי אבות, הצעירים שפחות בסיכון שזה מספרים מוכחים יביאו וישאירו כי המוסד, החסידות, הגוף שנקרא הקהילה החסידית -  צריכה להמשיך להתקיים ובלי כלכלה והיבטים חברתיים היא לא תוכל להמשיך להתקיים.

כמו שהרבה מדינות בעולם מתחילות לחשוב, הקורונה היא לא רק נזק בריאותי, היא נזק כלכלי וחברתי. אנשים פחות נפגשים אחד עם השני. קראתי לפני כמה ימים שער"ן מדווחים על עליה של עשרות אחוזים בקשיים של דיכאונות ונפש אז האדמו"ר מבעלז אומר אני מעדיף את הבריאות נפשית על פני הגופנית. האם אני מסכים איתו? אני הולך כדעת רבותיי, ונשמרתם מאוד לנפשותיכם ובריאות הגוף לפני הכל, אבל אפשר להבין את הרציונל. האם עושים בסדר? לא, אבל יש רציונל שעומד מאחורה".

אני דיברתי עם גורם בכיר שעוסק מול החרדים בנושא והוא אמר לי שיש חשש בעיקר בחסידויות כי בפעם הקודמת שסגרו את מערכת החינוך – ראו נשירה. האדמו"רים אומרים עדיף שימותו מהקורונה ולא יצאו בשאלה?
"הם לא אומרים חס ושלום שימותו, את ברי הסיכון הם שמים בבית. אנשים מבוגרים מעל גיל 65 בחסידות לא יצאו. אני יוכל לשלוח לך כל יום מאות ואלפי תמונות של מניינים מתחת לבית היה בשמחת תורה מניין מאוד גודל. לא היה בית כנסת אחד שהיה פתוח בכל שלושת אלפי המשפחות החרדיות בפתח תקווה, לא היה בית כנסת אחד גם חסידים וחרדים תמיד אפשר לחפש".

יש עניין שאנשים לא יודעים מה זה תפילת יחיד.
"תחשוב מה קורה לילד בציבור החרדי בן 11 שרואה את אבא שמתחיל להתפלל בבית, צריך להסתכל במשקפיים החרדיות, לילד זה גורם לחשוב שלתפילה אין כל כך ערך".

זה מעניין, כמי שלא הולך לבית כנסת ותפילת היחיד שלי היא בדרך כלל במהלך דרבי. השאלה היא מה עושים? יש עשרות אלפי אנשים במגזר החרדי, האם צריך לשלוח משטרה שתפזר אותם או לנסות דרך האדמו"רים?
"גם זה וגם זה לא יעבוד. תן לי להציע אפשרות נוספת - הדבר שהכי גורם לאדם חרדי להבין את המשמעות, אספר לך סיפור, יש יולדת בת 26 בביה"ח מעיניי הישועה שאחרי שש שנים נכנסה להיריון, יילדו אותה מוקדם בשבוע 28 בגלל הקורונה והיא שוכבת בטיפול נמרץ ולא היה אדם אחד במגזר החרדי שלא התפלל עליה. זה גרם לכל המגזר החרדי להתקבץ. אם ניקח את כל שמות החולים ממשרד הבריאות...".

בן: כל השמות של החרדים? אגב, גם לא מעט אדמו"רים נדבקו.
"נכון נכון, אנחנו לא יודעים חשבונות שמיים עד הסוף. תאר לך שמשרד הבריאות יוצא בקמפיין בו כל יום מתפרסמים כל השמות של האנשים במגזר החרדי שחלו, והוא פתאום רואה שיש שמות מאחורי החולים, יש חיים וזה יבוא מלמטה, משרד הבריאות אני יודע לפי מספר פחות מחמישה אחוז מתקציב ההסברה במגזר החרדי שזה מדהים, חמישה אחוז".