הערכות פסימיות: אייל, עיתונאי חדשות 13, עלה הבוקר (חמישי) לשידור בתכניתם של ניסים משעל וגיא פלג והתייחס למודל היציאה מהסגר וכן לצפי מבחינת חיסון לקורונה. "יש הערכות מאד ריאליסטיות שלא נאמר פסימיות מאחורי הקלעים לגבי הנושא הזה - זה לא שחושבים שלא יהיה חיסון, אבל הסיכוי שאנחנו תולים בחברה אחת פשוט לא גבוה", הסביר אייל. 

נסח את הכותרת של הבוקר.
"מודל היציאה מהסגר נכנס למפעל הנקניקיות המכונה ממשלת ישראל ומי יודע מה יצא מהמפעל הזה".

אני ראיתי כותרת מדאיגה לא פחות, נדמה לי שהייתי שמח שתפתח איתה דווקא – החיסון לקורונה מתרחק?
"כן, החיסון לקרונה, אגיד זאת בצורה עדינה, לא היה טעם לבאס את הציבור ואת הצופים עם הערכות המאוד ריאליסטיות שלא נאמר פסימיות שהשמיעו מדענים מאחורי הקלעים לגבי כל הנושא של חיסון. זה לא שהם חושבים שלאו דווקא יהיה חיסון, אבל רוב המדענים אומרים שהסיכוי שהחיסון יבוא כל כך מהר והסיכוי שאנחנו תולים בחברה אחת, הוא פשוט לא גבוה. 

הם מעירים לי שוב ושוב ואני ככה מנסה להביא את זה לשידור, אבל אין טעם להגיד לאנשים, אני לא יודע אם יהיה חיסון אבל אנשים שמבינים בזה אומרים שזה משהו מאוד קשה להשגה, שמעולם לא הושג בקצב הזמנים האלה ורוב הניסיונות להשיג חיסונים בווירוס קורונה שלא נאמר כל הניסיונות - נכשלו".

חיסון לנגיף הקורונה: מעבדות חברת אסטרהזנקה שנחשבת למובילה בתהליך

בוא נחזור לראשית הדברים, עומדים לשחרר את החבל. על פי הנתונים, לדעתך נמצאים במקום להתחיל לשחרר?
"לא, לפי התוכנית שהם הציגו, לפחות שהמומחים הציגו. כדי להיות הגון, הממשלה לא אימצה את התוכנית אז היא יכולה לשנות את כללי המשחק, לעקם את הרצפה, להגיד שהשופט בן יונה, אבל בגדול התוכנית אמרה ממוצע על בסיס שבועי של 2,000 ומקדם הדבקה 08 בשביל לפתוח את הגנים. אנחנו לא בממוצע הזה ,זה מאוד פשוט. אני אומר את זה בצער, יש לי ילדה שאמורה להיכנס לגן ביום ראשון".

כמה אנחנו?
"אנחנו מעל הממוצע".

אתמול למעלה מ-3,000 מאומתים?
"זה היה פחות מזה אבל זה בכלל לא משנה, אנחנו לא נמצאים שם. הבעיה היא מספרי הנדבקים, זה מה שקבעו המומחים על דעת רוב המומחים, הדבר נקבע על דעת רוב המומחים".

איפה הבעיה?
"שהממשלה רוצה עכשיו לעקם את הרצפה כי לא נוח לה. היא רוצה להחיל הקלות מיד".

ראש הממשלה אמר שהפעם לוחות הזמנים פחות ישחקו תפקיד ומה שישחק זה דווקא הנתונים. 
"התוכנית עוד לא אומצה לכן מה שהם יעשו היום, הם רוצים להתחיל הקלות, הם התחילו הקלות עם חתונות מחוץ לטווח. אני כולי תקווה שהם יעמדו בתוכנית כי אף מדינה שאני מכיר לא מוציאה עשרות מיליארדי שקלים על סגר ומשחררת מהסגר בשלב שבו יש לה מספרי נדבקים שדי דומים למספרי הנדבקים שהיו לפני כמה שבועות".

עסקים עובדים במהלך הסגר (צילום: אבשלום ששוני)
עסקים עובדים במהלך הסגר (צילום: אבשלום ששוני)

היינו ב9,000.
"כמה זמן לקח לנו להגיע מ2000 ל-9000? בערך שבועיים".

אולי אנחנו ממהרים למתוח ביקורת על הממשלה והעומד בראשה. הרי אנחנו רואים שעוד מדינות ברחבי העולם מטילות מגבלות משמעותיות מאוד, ואפילו סגרים מקומיים או שוקלות סגר כללי.
"אף מדינה עוד לא נכנסה לסגר מלא והמדינות עושות כל מאמץ כדי להימנע מכך, יש סגרים מקומיים, יש צעדים חריפים, יש לסגור את כל המסעדות, יש את מדריד, יש דוגמאות מהעולם. אבל אף אחד לא נכנס לסגר מלא במתכונת הישראלית. יכול להיות שאתה צודק וכל המדינות בסוף יגיעו לזה, אבל לא כולן, ישראל היא מדינה קטנה, צעירה, עם מערכת חירום מצוינת ומערכת בריאות עוד יותר טובה. היא ממש יכולה הייתה להתמודד עם האירוע הזה הרבה יותר טוב, המאזינים שלך יודיעם את זה, אתה יודע את זה וכולם יודעים את זה.

הם הרוויחו עוד חודשיים של נורמליות, זה המשחק. זה לא שתיכנס לסגר ראשון, סגר זה כישלון. אם נכנסת ראשון – אתה הפסדת את המשחק. יכול להיות שיהיו שם צעדים מאוד חריפים והחורף יהיה קשה ברחבי העולם כי יכול להיות דברים אחרים אבל יש המון גישות. כמו למשל של טאיוואן ודרום קוריאה. בקליפורניה אתם שומעים על הסגר כי זה מה שרוצים לבטא פה, הם עשו צעדים מאוד חריפים אבל הם התחילו לפתוח, חברים שלי משם שולחים לי שפתחו בתי הספר שלהם".