ברקע הדיון שהתקיים אתמול בקבינט הקורונה ובו הוחלט לאמץ את עקרונות מתווה היציאה מהסגר על פי מדדי התחלואה בקורונה, התארח הבוקר (חמישי) שר הבריאות יולי אדלשטיין בתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM, שם הסביר מדוע לא נקבעו תאריכים מוגדרים ליציאה מהסגר, הביע את דעתו על הקושי באכיפה בקרב הציבור החרדי וסיים באופטימיות זהירה. 

שר הבריאוות יולי אדלשטיין לפני יום הכיפורים (צילום: משרד הבריאות)

משעל: בזמן כהונתך כיו"ר הכנסת, ביטלו הצבעה אי פעם?
"לא זוכר, יכול להיות שהיו תקלות טכניות כאלו ואחרות, אבל האמן לי שזה מקרה נדיר".

משעל: היית יו"ר מצוין, אתה הכתובת.
"צריך לבדוק כל מקרה לגופו ואני יודע שזה נשמע בירוקרטי, אבל הכי חשוב זה לשמור על הליך תקין ופרוצדורה, כי ברגע שאתה סוטה מהדברים האלה אתה נכנס לבעיות". 

משעל: למי נתנה הסמכות לבקש הצבעה שמית? 
"התשובה מאוד פשוטה, כל ח"כ שנכנס למזכירת הכנסת או ליו"ר ומושיט לו דף נייר עם 20 חתימות של ח"כ יכול לבקש הצבעה שמית. אתה יכול להיות חבר זוטר, אם יש דבר כזה, ברגע שאתה מתייצב עם הדף? אין שום בעיה".

משעל: האירוע הזה יגיע אל בג"ץ לדעתך?
"יכול להיות, תרשה לי להביע משאלת לב שבג"ץ לא יתערב בדברים האלה".

משעל: החזרתי אותך לימים...
"שפעם נראו לי סוערים והיום נראים שיא הרוגע".

משעל: אתה מודע לכך שאתם מבלבלים את הציבור בהנחיות שלכם?
"לא, אני חושב שדווקא מבחינת ההחלטות שאני מציע לקבינט, הכל בצורה מאוד שקופה ומסודרת לאחר התייעצות עם כל המומחים שעומדים לרשותי, אני לא רופא ולכן מתייעץ עם גורמי המקצוע".

משעל: כולם מחכים לשמוע מה קורה ואחרי כמה שעות דוחים את ההצעות.
"מה שנתנה ישיבת הקבינט, לפחות מבחינתי, זו התקווה הגדולה שאנחנו לא נבזבז את ההישגים של הסגר, מי הביא את הירידה בתחלואה? אזרחי ישראל, לא רק דרישות הממשלה. רוב האזרחים נהגו למופת ושמרו על הכללים".

משעל: אתה עושה צחוק? תראה את החרדים.
"הם לא רוב אזרחי ישראל, רוב האזרחים ולא מעטים בציבור החרדי נשמעו, אחרת אתה לא יכול להסביר את נתוני הירידה בתחלואה. למה זה נותן תקווה? מסיבה אחת פשוטה, הקבינט קיבל החלטות חשובות".

משעל: הקבינט לא קיבל החלטה אחת.
"אעדכן אותך, ההחלטות שהתקבלו הן שבין כל שלב של הקלות יעברו לפחות שבועיים ושהקלות נוספות יהיו רק בהתאם לאותם מדדי תחלואה שהציג משרד הבריאות. לא נקבעו תאריכים, האזרחים רוצים שהממשלה תגיד 'סבלתם מספיק בתאריך הזה וזה קורה כך', אבל אי אפשר לדעת עם הנגיף הזה".

משעל: אז למה פתחתם את הסגר?
"פתחנו את הסגר בדיוק לפי מה שאמרנו לפני שבועיים, כשנהיה פחות מאלפיים נדבקים ובכך וכך אחוזים וכך וכך מקדם הדבקה אז נגיד – אפשר להכניס את הילדים בגילאי 0-6 למעונות היום והגנים ואפשר לפתוח מקומות עבודה שלא מקבלים קהל".

משעל: התפרסם כי יש ההערכה שהמגמה תשתנה בתוך ימים והתחלואה עלולה לעלות חזרה.
"מכל פתיחה של תחום זה או אחר, ולכן אנחנו זהירים ולא נותנים לכל הפופוליסטים להשתלט עם כל הצעקות. בכל פתיחה כזאת יש עליה בתחלואה אבל אנחנו במצב אחר, יש לנו מערך קטיעת שרשראות הדבקה יחד עם פיקוד העורף, אלפי חוקרים, לכן אני מקווה שאנחנו נמשיך לרדת, כמה שפחות הפרות - כך יהיה יותר קל להשתלט על הדברים האלה. וכמה שנדע לאכוף כי כל עוד יפתחו מוסדות חינוך במגזר החרדי בלי כל פיקוח...".

משעל: איפה הייתה האכיפה?
"אתה שואל אותי?".

משעל: אתה שר הבריאות.
"אתה רוצה שאני אקח רופאים ואחיות לעשות אכיפה?"

משעל: אתה כשר הבריאות וכחבר בממשלה, חסר השפעה בנושא האכיפה?
"דיברתי עם כל גורם רלוונטי מהשרים הרלוונטיים והיועמ"ש ואמרתי – תראו חברים, המצב פשוט מאוד, אני לא רוצה לראות שוטרים פורצים לתלמוד תורה, אבל קנסות כן. שלילת רישיון? כן".

משעל: קיצוץ קצבאות?
"עיכוב תקציבים זה מה שאמרתי, אני רואה מתקפות עליי, שבוע שעבר הייתי אחד שנכנע לחרדים והיום אני האויב הגדול של החרדים, נו בסדר. אני אפעל רק על פי השיקולים הבריאותיים ושום דבר אחר לא מעניין אותי".

משעל: אתה אומר -  אין לי כוח להשפיע על האכיפה של החוק על החרדים?
"אני אומר דבר מאוד פשוט, זה מאוד מדאיג אותי, אני מקווה מאוד שאם לא בשעות הקרובות אז בימים הקרובים המצב הזה ישתנה, אני ודאי לא נגד לימוד תורה אבל אני נגד הדבקה, נגד סגר שלישי".

משעל: מצפצפים עליכם.
"אני לא יודע, אני עוד לא אמרתי נואש. אני לא יכול לקחת רופא ולשלוח אותו לעשות אכיפה אבל לחצתי על כל הגורמים וגם היום פרויקטור הקורונה העלה את נושא הקנסות בישיבת הקבינט".

משעל: הסכימו?
"מסכימים אבל בין זה לבין הדברים בפועל בשטח יש מרחק".

משעל: רה"מ הסכים?
"כולם מסכימים, דיברתי גם עם רה"מ וכולם אבל בין דיבור למעשה צריך לסגור את המרחק ויפה שעה אחת קודם".

משעל: בקבינט רה"מ שאל איך המלצתם לפתוח את הגנים בהתחשב בנתונים שילדים הם מנוע להפצת קורונה.
"כי ברור שאי אפשר להשאיר ילדים בגילאים צעירים בבית לאורך זמן, זה לא מאפשר להורים לצאת לעבודה. לכן בשלב הראשון עם זהירות והנחיות פתחנו".

משעל: לא טעות?
"לא, לא. אם אנחנו רוצים להקטין מבחינת המאבק במחלה נטו, שכולם ישבו בבית ויהיו 0 חולים אבל החיים ממשיכים. צריך ללמוד לחיות בצל הקורונה, אז אם כולם ישמרו על הכללים, אנחנו בודקים את הצוותים של הגנים בבדיקות קורונה".

משעל: מה עם פתיחת מערכת החינוך?
"אנחנו כמשרד הבריאות הצגנו מתווה של מה שאנחנו מבקשים, משרד החינוך מבין את המתווה והוא מעלה את הקשיים ביישום המתווה, אבל אומרים – תנו את התקציב והזמן ואנחנו נערך לפתיחה. אז אני מקווה שיקבלו את התקציב לזמן הדרוש. אני לא יכול לתת שעה מדויקת".

משעל: ותאריך יעד?
"אין יום, ואני מזכיר את מה שאמרתי בתחילת השיחה, שההחלטות על שלבים נוספים תתקבלנה רק בהתאם לנתוני התחלואה".

משעל: יהיה סגר שלישי?
"בינתיים אני חייב לומר שדיבורים לחוד וכל מיני הצהרות פופוליסטיות לחוד והחלטות לחוד".

משעל: אז למה אמרת את זה לשרים?
"ראיתי שעוד לפני שהתחיל הקבינט התקשורת הייתה מלאה בקריאות לפתוח. ביקשתי מהשרים להגיד באומץ לב מה לא לפתוח, כי ברור שאי אפשר לפתוח הכול ביחד. אני חי עם זה בשלום, אני אחראי על בריאות האנשים במדינה ואני אפעל בהתאם. הצהרות זה נחמד וכולם קיבלו כותרת ובינתיים ההחלטות לשביעות רצוננו ושומרות על הישגי הסגר ובריאות האזרחים".

משעל: אין חשש מסגר שלישי?
"אשרי האדם הדואג תמיד כידוע אבל זה תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו. אם נשמור על הכללים הבסיסיים ביותר כגון מסכה וריחוק חברתי, אם לא נצעק כל הזמן מה לפתוח, יהיה יותר קל".

משעל: יש מיליון מובטלים, מאות אלפי אנשים שאיבדו את מקור הכנסתם.
"אני לא רק לוקח בחשבון, הלב שלי כואב כל פעם, אבל במקום להצהיר היה עדיף לעזור לאנשים האלה בצורה יותר מהירה ויותר מסיבית".

משעל: הממשלה לא עוזרת?
"הממשלה עוזרת, בעיניי היה אפשר לעשות יותר, והעובדה היא שחלק גדול מהאנשים פונים אליי ואומרים את זה בפה מלא. 'אילו היינו מקבלים סיוע היינו מבינים יותר טוב את הדרישה לסגור את העסק או להתעכב עם הפתיחה', הכל כלים שלובים. הכי קל להגיד בואו נפתח, זה לא להרוס סופית את העסקים והכלכלה אם נבוא שוב בעוד מספר חודשים לסגר?".

משעל: השר דרעי אמר שאולי להפסיק לתת לקורונה לשבש את חיינו, אולי הוא צודק? לפתוח הכל.
"לפתוח הכל, מה שנקרא המודל השוודי, אנחנו יודעים שזה עולה בחיי אדם ואני לא חושד בשר הפנים דרעי שזה מה שהוא מאחל. הוא אמר שאנחנו חזקים ומנוסים ולכן אפשר להיות פחות זהירים ושמרניים ויש בזה משהו, אנחנו באמת יותר חזקים. הוספתי אחים ואחיות לבתי החולים, מערכת הבריאות התחזקה קצת, אנחנו ערוכים יותר מבחינת קטיעת שרשראות ההדבקה, אנחנו עושים 60 אלף בדיקות ליום".

משעל: יש בשורה אופטימית לסיום?
"אנחנו הרבה יותר חזקים אבל צריך להבין, אנחנו נחיה בצל הקורונה לאורך זמן. לכן מה שאנחנו נעשה כולנו ביחד זה להיזהר ומה שאנחנו כמשרד הבריאות נעשה זה נביא בקרוב בשורה של טכנולוגיות חדשות שיאפשרו לנו להיות טיפה פחות שמרניים בנושא פתיחת המשק. אני מקווה שבטווח הנראה לעין נוכל לומר לציבור – 'השגנו גם את זה' אבל זה לא מבטל את הדברים הבסיסיים, מסכה וריחוק ישמרו עלינו יותר טוב מכל סגר".