תקופת משבר הקורונה תשאר איתנו עוד זמן רב, אך רבים מהישראלים מתגעגעים וחושקים מאוד ביציאה לחופשה ביעדים שונים בחו"ל. רבים מכם ומכן ודאי מבולבלים משלל ההגבלות וההנחיות, לכן עשינו לכם סדר בבלאגן - מתי ולאן מותר לטוס, אילו מדינות הן ירוקות ומה הן ההנחיות.

לאור מצב התחלואה משרד הבריאות החליט כי החל מתאריך 21.12.20 בשעה 21:00 בוטלו המדינות הירוקות וכל מי שהגיע לישראל, החל בשעה זו - חייב בבידוד בביתו למעט מי שחזר מבריטניה, דנמרק ומדרום אפריקה - שחייב בבידוד במלונית. 

החל מתאריך 23.12.20 בשעה 22:00, מי שיגיע לישראל יחויב בבידוד במלונית ללא קשר למדינה ממנה הגיע. מי שלא חייב בידוד - לא ייכנס למלונית. ועדת חריגים בשדה התעופה תאפשר חריגים הומניטריים להחלטה על מלונית וקיום בידוד ביתי. כדוגמת  קשיש שזקוק לעזרה, קטין שנסע לבדו ואנשים הזקוקים לטיפול מיוחד. 

מהן ההנחיות לגבי טיסה למדינות ירוקות ואדומות?

ההנחיות לגבי מדינות ירוקות ומדינות אדומות משתנות מפעם לפעם על פי רמת התחלואה במדינה.

לחצו כאן על מנת לדעת האם היעד אליו תרצו לנסוע אליו הוא מדינה ירוקה או מדינה אדומה. 

ראשית, בואו ננסה להבין בדיוק איך מגדירים את החלוקה בעולם למדינות ירוקות ומדינות אדומות. מדינות ירוקות הן יעדים אשר על השבים מהם לא חלה חובת הבידוד. בהתאם למצב התחלואה ברחבי העולם לא כל היעדים, גם לא אלו שמוגדרים בישראל כמדינות ירוקות, מאשרים לישראלים להיכנס אליהם. כל מדינה מפרטת את אזרחי המדינות השונים להם היא מאפשרת כניסה. ניתן לקבל פירוט על כך באתר משרד הבריאות. 

אם בחרתם לטוס למדינות אדומות, תצטרכו לקחת בחשבון שיהיו לכך השלכות. על פי הנחיות משרד הבריאות, המגיעים לישראל ממדינות אדומות מחויבים בבידוד.

אז למי אסור לצאת לחו"ל?

כדי לטוס לחו"ל תצטרכו לדעת קודם האם ישנו איסור גורף עליכם לצאת מהארץ. על פי משרד הבריאות, היציאה מהארץ אסורה במקרים הבאים:

* על מי שאובחן כחולה עם ממצא חיובי קורונה, למעט מי שהחלים באופן מלא מהנגיף.

 * מי שהיו במגע עם חולה מאומת או עם אדם המחויב בבידוד ב-14 הימים שקדמו לטיסה.

 * מי שפיתח אחד או יותר מהתסמינים הדומים לתסמיני נגיף קורונה ב-14 הימים שקדמו לטיסה.

 *  מי שמחויבים בבידוד מטעמי קורונה לפי הנחיות המדינה ממנה הם ממריאים בתקופה הכוללת את תאריך ההמראה.

ישראלים בנתב"ג יום לפני הסגר קרדיט אבשלום ששוני

אם אתם בקבוצת סיכון כדאי להישמע להנחיות של משרד הבריאות, שלא אוסרות יציאה מהארץ, אך ממליצות לנהוג בזהירות ולבדוק לגבי הכיסוי הביטוחי עם חברת הביטוח טרם הטיסה.

אז עברתם את השלב שבו הבנתם שאתם לא חלק מהאנשים שאסור להם לצאת מהארץ. יופי. השלב הבא. יש לבדוק היטב אילו מדינות ירוקות או מדינות אדומות דורשות בדיקת קורונה לפני ההמראה אליהן. תוכלו לבדוק זאת כאן. 

אז איך מבצעים בדיקות קורונה ליוצאים לחו"ל?

במידה ומצאתם כי המדינה שאליה אתם טסים מחייבת בדיקת קורונה, לפני ההמראה מישראל ניתן לתאם בדיקה באחד מבתי החולים המבצעים בדיקות קורנה פרטיות. בית החולים יספק את תוצאות הבדיקה באנגלית. אין צורך בהפניה מרופא המשפחה.

הנוסעים חזרו לנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
הנוסעים חזרו לנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)


כאשר אתם מקבלים את הבדיקה יש לוודא כי באישור מופיעים שם מלא באנגלית, כפי שכתוב בדרכון ומספר דרכון. מיותר לציין כי במידה ונמצאתם חיוביים - אתם לא יכולים לטוס. במשרד הבריאות מדגישים כי יש להגיע לבדיקה עם כרטיס טיסה ודרכון, ללא אלו לא תבוצע הבדיקה. יש לבדוק על פי הנחיות מדינות היעד כמה זמן לפני הטיסה מישראל צריך לבצע את הבדיקה. יש להתעדכן באתר שגרירות מדינת היעד. מחיר הבדיקה עומד על 297 שקלים, אך הוא יכול להשתנות מעת לעת.

אילו טפסים תצטרכו למלא? 

אם חשבתם שמורכב לתכנן נסיעה לחו"ל אז קחו בחשבון גם את "הטופסולוגיה". כל מי שיוצא מישראל חייב למלא טופס "הצהרת נוסע יוצא מישראל". את הטופס ניתן למלא גם בצורה מקוונת ויש למלאו במהלך היממה שלפני הטיסה. גם כאשר חוזרים ישנם טפסים שיש למלא - הנכנסים לישראל ממדינות ירוקות חייבים למלא טופס "הצהרת נוסע נכנס לישראל". את הטופס ניתן למלא גם בצורה מקוונת ויש למלאו במהלך היממה שלפני הטיסה. הנכנסים ממדינות אדומות חייבים למלא גם טופס "הצהרת נוסע נכנס לישראל" ו"טופס בידוד"

אישה עם מסיכה בנתב''ג (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אישה עם מסיכה בנתב''ג (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)


כפי שצוין, ההנחיות לגבי ההגדרה של מדינות ירוקות ומדינות אדומות משתנות מתקופה לתקופה, על פי רמת התחלואה במדינת היעד. אם כך, מה עושים אם טסנו לחו"ל למדינה ירוקה והיא הפכה במהלך השהייה למדינה אדומה? במידה כך קרה, תהיו חייבים בבידוד של 14 ימים עם חזרתכם לארץ. עם זאת, תינתן התראה של שבוע מרגע שמתקבלת החלטה להפוך מדינה ירוקה לאדומה ועד הפיכתה לאדומה בפועל.

אחד החלקים המרגשים ביותר בנסיעות לחו"ל הוא ההגעה לנמל התעופה בן גוריון. אבל גם החוויה הזאת היא שונה בתכלית ממה שהכרנו. אומנם הבידוק בנמל התעופה מתבצע באופן רגיל בהתאם להנחיות ההתנהלות בזמן קורונה, אך יהיה עליכם להציג אישורים לכל הטפסים שציינו למעלה. 

והנה הגיע הרגע המיוחל והגעתם לחו"ל. מה ההנחיות שעליכם ליישם שם? על פי משרד הבריאות, מי שלא שוהה בבית או בחדר מלון, חייב לעטות מסיכה. מומלץ להתעדכן בהנחיות הספציפיות החלות במדינת היעד.