משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי הודיעו הערב (ראשון) כי ניסוי החיסון לנגיף הקורונה צפוי להתקדם, וביום ראשון הבא יחל שלב הניסויים בבני אדם. ההודעה מגיעה על רקע השלמת כלל האישורים, לרבות אישור ועדת הלסינקי, והשלמת ייצורן של 25 אלף מנות חיסון. הניסוי בבני אדם בישראל צפוי להתחלק לשלושה שלבים.

מכון המחקר הביולוגי הודיע על התקדמות בפיתוח החיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

בשלב הראשון, שיחל כאמור באחד בנובמבר, ייקחו חלק עד 80 נסיינים, בגילאי 18-55 ובעלי בריאות תקינה. הנסיינים יתחלקו בין בית החולים שיבא ובית החולים הדסה עין כרם, שם יקבלו את החיסון ושם גם יעקבו אחר תגובת גופם לניסוי. כל מתנדב יקבל זריקה עם מנת חיסון או פלצבו (חיסון דמה), וישוחרר לביתו. במהלך שלושת השבועות הקרובים יתבצע מעקב אחר תגובת גופו לחיסון והחוקרים יבחנו האם מתפתחים בגופו נוגדנים לנגיף הקורונה.

שר הביטחון בני גנץ מודיע על התקדמות לשלב הניסויים בבני אדם בחיסון לקורונה. צילום: דוברות משרד הביטחון

בשלב השני צפוי הניסוי להתרחב לעד כמעט 1,000 מתנדבים נוספים שיקחו בו חלק, בהתאם להצלחת השלב הראשון. שלב זה צפוי להתחיל בחודש דצמבר והוא יתקיים במספר מרכזים רפואיים ברחבי הארץ. שלב זה נועד לאפשר לחוקרים לדייק את רמת המינונים של החיסון הניתן. 

השלב השלישי צפוי להתחיל בסביבות חודש אפריל 2021, אז יחוסנו עד כ-30 אלף מתנדבים. אם יוגדר שלב זה בהצלחה, יחלו במכון הביולוגי בהכנות לחיסון כלל האוכלוסיה.

מנות החיסון נגד קורונה במכון המחקר הביולוגי (צילום: דוברות משרד הביטחון)
מנות החיסון נגד קורונה במכון המחקר הביולוגי (צילום: דוברות משרד הביטחון)

שר הביטחון, בני גנץ בירך על האישור שהתקבל ואמר: "זהו יום של תקווה לאזרחי ישראל, וחוקרי המכון הביולוגי הם לוחמים של תקווה. רק לפני חודשיים זכיתי לקבל את הבקבוק הראשון של החיסון, והיום כבר יש לנו 25 אלף מנות חיסון, בדרך לשלב הבא של הניסוי. אני מבקש להודות לעשרות החוקרים שעובדים יום וליל במשימה הלאומית הזו בשיתוף פעולה מלא עם משרד הבריאות- בתקופה המורכבת הזו, אתם הסיירת שפורצת את הדרך עבור אזרחי ישראל. לקחתם על עצמכם משימה בקנה מידה בינלאומי והיסטורי, ועשיתם היום צעד משמעותי בדרך אל היעד. אני, מערכת הביטחון כולה, וממשלת ישראל כולה, נמשיך לתת לכם את הגיבוי והאמצעים הנדרשים בכדי שנגיע לחיסון בטוח ויעיל כחול לבן".

מנהל המכון למחקר ביולוגי, פרופ' שמואל שפירא: ״‎המכון למחקר ביולוגי בפתחו של שלב חשוב ומכריע, שלב הניסויים בבני אדם. אני בטוח בחיסון שלנו, אני מאמין בו וביכולתם של מדעני המכון שפיתחו אותו ומשוכנע שאנחנו מביאים חיסון טוב מאוד, יעיל ובטוח. לחיסון יש שם מסחרי - "BriLife". אנחנו נמשיך לפעול למען בריאותם של אזרחי ישראל וגם למען הכלכלה והחברה הישראלית. היעד הסופי שלנו הוא 15 מיליון מנות לטובת תושבי מדינת ישראל ושכננו הקרובים״.