פתיחת חנויות הרחוב לוותה מהבוקר (ראשון) בחששות מסגר שלישי ובאירועים צורמים, כאשר במתחמי קניות פתוחים של רשת "ביג", נראו שוטרים המבצעים אכיפה נגד ניסיונות לפתוח את העסקים.

במרבית חנויות הרחוב לא נראו תורים, אבל בעלי העסקים התרגשו. "חזרנו בהתרגשות ולקוחות התחילו להגיע, אבל אין לנו הרבה מה להציע להם, כי אנחנו עדיין תקועים עם בגדי הקיץ וייקח לנו עוד שבועיים עד שנכנסים בגדי החורף", סיפר מאיר כוכב, בעלים של רשת חנויות ביגוד.

רשת מרכזי ביג (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
רשת מרכזי ביג (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

"החשש הגדול שלנו הוא מסגר שלישי ואם חלילה זה יקרה, ניאלץ כבר לנעול את העסקים וללכת הביתה", הוא הוסיף ואמר, "מה היה ההיגיון בסגירת חנויות הרחוב? הרי נכנסים רק אנשים בודדים. נראה לי שאנשים שהחליטו לסגור אותנו תקופה ממושכת מנותקים מהמציאות בשטח".

למרות זאת, היו גם עסקים יוצאי דופן. תור ארוך השתרך בכניסה לחנות דקטלון לביגוד וציוד ספורט, שברחוב אלנבי בתל אביב. "בסך הכל אין התנפלות על החנויות והתחזיות של התקהלויות וצפיפות התבדו", טען בעל עסק בדרום תל אביב.

תור לחנות ''דקטלון'' שנפתחה לקהל (צילום: אבשלום ששוני)
תור לחנות ''דקטלון'' שנפתחה לקהל (צילום: אבשלום ששוני)

נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאיים בישראל, עו"ד רועי כהן, מתח ביקורת קשה על מניעת פתיחת העסקים במתחמי הקניות הפתוחים. "לא מספיק שהעסקים הקטנים עדיין תקועים עם מלאי של ביגוד והנעלה של קיץ, בעלי חנויות חששו לפתוח במתחמי ביג, כי היו שם שוטרים שמטילים קנסות על מי שפותח", הוא סיפר.

פתיחת החנויות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
פתיחת החנויות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

עוד הוסיף כי "יוצרים כאן משחק של 'שוטרים וגנבים'. בעלי העסקים הם לא גנבים, אלא אנשים שרוצים להתפרנס. חוסר ההיגיון זועק לשמים. מדוע שלא ייפתחו חנויות במתחמי הקניות הפתוחים? יש כאן חוסר הבנה של מקבלי החלטות, על מה זה להיתקע עם סחורות וצ'קים חוזרים".

עסקים נפתחים מחדש בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
עסקים נפתחים מחדש בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

במתחם "ביג" בקרית אתא נראו שוטרים עם כלבים, שנשלחו לצורך אכיפה נגד עסקים שייפתחו.

בעקבות האירועים, הודיעה רשת "ביג" על הגשת עתירה לבג"ץ בבקשה לקבלת צו על תנאי ובקשה לדיון דחוף בנושא פתיחת מתחמי הקניות הפתוחים של החברה.

בתוך כך, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", תומר מור, יצא בקריאה לאפשר לפתוח את בתי הקפה והמסעדות להושבה בחוץ. "כ-50 אלף מועסקים בתעשיית המסעדות יכולים לחזור לעבודה מחר. אנו קוראים למקבלי ההחלטות לפתוח באופן מיידי את הישיבה החיצונית במסעדות ברחבי הארץ, היות ואין הבדל בין פתיחת חנויות ברחוב לבין ישיבה מחוץ למסעדות, מבחינת התחלואה", אמר.

עוד ציין כי "כיום עדיין סגורות למעלה מ-5,000 מסעדות ללא סיבה בריאותית רצינית. ההושבה בחוץ אינה גורמת להדבקה וכפי שהוכח בכל שבעת החודשים של משבר הקורונה, המסעדנות אינה מדבקת והיא בטוחה לציבור".