אוויר לנשימה? ועדת העבודה והרווחה אישרה אתמול הסכם שנחתם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי, על מתן מענק של 2,000 שקל למי שמובטל תקופה ממושכת בשל משבר הקורונה. המענק יינתן באופן חד־פעמי למי ששולמו לו דמי אבטלה בעד תקופה של 100 ימי אבטלה בין 1 במרץ ל־17 באוקטובר 2020, בין אם רצופים ובין אם לאו, ובתנאי ששכרו הממוצע היה נמוך מהשכר הממוצע במשק.

המענק יינתן גם למי שזכאי למענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה. בני זוג הזכאים שניהם למענק יקבלו תוספת של 500 שקל כל אחד. כלומר, מענק של 5,000 שקל למשק הבית.

קורונה בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

הוועדה גם ערכה אתמול דיון שני בסוגיית מימון ימי הבידוד לעובדים, לאחר שדחתה בשבוע שעבר את המתווה שאליו הגיעו משרד האוצר, ההסתדרות והתעשיינים, על מימון חלקי בלבד של המדינה בעלות ימי המחלה לעובדים מבודדים. הוועדה טרם הכריעה במשבר, וברקע ההסתדרות הכללית מאיימת לנקוט עיצומים במגזר הציבורי בתוך שבועיים - אם הסוגיה לא תבוא על פתרונה והעובדים יישארו ללא שכר על ימי הבידוד הנכפים עליהם.

יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ (הליכוד) הציג בדיון מתווה פשרה שלפיו העובד לא יקבל שכר על יום הבידוד הראשון בלבד ולאחר מכן תחולק עלות הבידוד בין המדינה למעסיק. בעסקים קטנים, המעסיקים עד 20 עובדים, המדינה תשלם 75% מעלות הבידוד ולא 50%. הוועדה תשוב לדון בסוגיה ביום ראשון.

בינתיים, עם חזרתו המדורגת של שוק העבודה לפעילות, דיווח אתמול שירות התעסוקה כי ענפי התעסוקה העיקריים שנפגעו באוקטובר הם המכירות והשירותים. בראש רשימת המקצועות בקרב דורשי העבודה החדשים שנרשמו באוקטובר מדורגים המוכרים בחנויות (7,367 דורשי עבודה), אחריהם ברשימה עובדי מזכירות (6,279), מטפלים בילדים (5,617) ועובדי מסעדות (4,501).