נתוני התחלואה בנגיף קורונה ממשיכים לעלות, לאחר שביממה החולפת אובחנו 1,523 מאומתים חדשים. למרות המגמה הברורה והמטרידה, שר הבריאות טען כי 'המצב לא מצדיק הגבלות', סגנו טען ההפך, מנכ"ל משרד הבריאות טען כי 'המצב יציב', בעוד הפרויקטור התריע שמדובר ב'שעת חירום'. אז האם יוטלו הגבלות בחג החנוכה או שדווקא יימשכו ההקלות? פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג בתוכניתם ב-103FM על משבר הקורונה שמחריף, וביקר את מדיניות הממשלה.

נתניהו בעדכון מקבינט הקורונה

התחלואה מזנקת, מה אתה אומר?
"אנחנו צריכים לבדוק את הנתונים האמיתיים, הרי המספר הוא מאומתים ולא מספר החולים. לצערי גם עכשיו אנחנו לא רואים לנגד עינינו את מספר החולים, ברפואה צריך להתמקד בעיקר בחולים ובמתים כי ברגע שתעלה את כמות הבדיקות ברור שתמצא יותר מקרים. אני לא חושב שצריך לזלזל בחומרת האיום, אנחנו כל הזמן בעיצומה של מגפה. אנחנו כפי שהיינו לפני חודש ושלושה חודשים, בעיצומה של מגפה עולמית של נגיף מדבק ומסוכן אבל הנזקים מהפעולות שננקטות לצמצום ההדבקה... כמה ילדים רעבים יש בישראל? כמה אלימות במשפחה יש? כמה אנשים משמינים? וכמה אנשים מובטלים? אלה נתונים שצריך לעקוב אחריהם כל הזמן ואז נוכל למצוא את האיזון הנכון יותר ולא לחפש פתרונות קסם".

הציבור מבולבל וגם אנחנו. שר הבריאות אדלשטיין אומר שהמצב לא מצדיק מגבלות וסגנו אומר שצריך מגבלות, הפרויקטור אומר שזו שעת חירום וגרוטו אומר שלא צריך סגר.
"יש לנו מצפן של איך פועלים בבריאות הציבור, לפי עובדות, בשיתוף פעולה עם הציבור ותוך תכנון ארוך טווח. ברגע שאתה שם את העקרונות האלה אתה מבין איך לנהוג נכון".

באופן מעשי? עוד מעט חנוכה.
"אנחנו מסתכלים אולי בפרטים ולא רואים את התמונה הגדולה, אם היינו קובעים מדיניות עקבית, למשל שאסור יותר מ-10 בפנים ו-20 בחוץ למעט מערכת החינוך והיינו דבקים במדיניות הזאת - היינו מייצרים פתרונות לעסקים, לחינוך, לחוגים. אז היינו מסוגלים לייצר שגרה לצד הקורונה ולא היינו מגיעים לרמות תחלואה קיצוניות".

אני יכול להזמין את המשפחה לחג החנוכה?
"בסוף יש ניהול סיכונים ברמה האישית, אתה צריך להפנים שעם הילדים והנכדים בתוך חלל סגור אתה עלול להדביק ולהידבק. צריך להבין שיש סיכון, אני לא חושב שהמדינה צריכה לקבוע לך אם אתה צריך לקיים או לא לקיים, אני חושב שאם אפשר לקיים באוויר הפתוח את המגש המשפחתי עדיף, אם אפשר בצורה מצומצמת עדיף. אם נפגשים משאירים את החלונות פתוחים, ולהישאר עם מסכות".

אמרו לי שאחרי שמקדם ההדבקה עובר את ה-1 - זה אומר שהמגפה מתפשטת. על רקע זה שאנחנו לפני חג מאוד משפחתי, שמזג האוויר מתקרר, האם נכון לפתוח את המשק?
"אני חייב להגיד שבאמת חוסר העקביות בהחלטות כפי שהוא בא לידי ביטוי בנושא הקניונים הוא בלתי מובן. אם אתה הולך באסטרטגיה אחרת שאומרת היעדים שלנו הם אחרים אז יש היגיון, אבל אם יש אסטרטגיה שאומרת שאם ה-R עולה מ-1 מפסיקים לפתוח, למה לא נוקטים? אי אפשר לערבב כל הזמן את האסטרטגיות ואת הציבור. הדבר יוצר כאוס שאי אפשר להבין אותו. יש חוסר מצפן לקבלת החלטות. במקום לעשות את כל הצעדים, היה צריך לפעול עם הציבור, ולתת לציבור את המידע, ואז היה אפשר לקבל החלטה מושכלת. תמיד תשאלו רופא מה אתה עושה בעצמך ומה תעשה לילד שלך. אני אמנע ככל שאפשר, ייתכן וערב אחד אפגש עם ההורים שלי שגרים קרוב אליי ואעשה איתם אירוע של חנוכה בחוץ בצורה זהירה, כי חשוב לציין את החג, אבל אצמצם מאוד".