בשבועות האחרונים נשמעת זעקתם של המוסדות הגריאטריים על קריסתם הכלכלית לנוכח משבר הקורונה, לצד הודעות חוזרות ונשנות על התפרצות גל תחלואה נוסף בבתי האבות. היום (שני) שוחח פרופסור נמרוד מימון, מנהל התוכנית ''מגן אבות ואימהות'', אשר נועדה להגן על אוכלוסיית הקשישים בזמן משבר הקורונה, עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM וסיפר לה על התמודדות עם התחלואה בבתי האבות: "אנו רואים שהחברות שהחליפו את מד''א לא עומדות בקצב הבדיקות". לדבריו, ב-99% מבתי האבות, אין התפרצות חדשה של הנגיף.

היום היה דיון חשוב בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלח, שם התגלה משהו מוזר, למה בעצם יש התפרצות בשבועות האחרונים בקרב תושבי בתי האבות המבוגרים?
"הנושא של התפרצויות מגפה מוכר לנו מאוד מאז הגל הראשון ומלווה אותנו לאורך כל התקופה ברמות שונות".

בית אבות (צילום: אלוני מור)
בית אבות (צילום: אלוני מור)

אנו כאילו עדים להתפרצות וגם העובדים המסייעים שם נדרשים לעשות יותר בדיקות ויש גם בקרבם מאומתים, יש שם משהו שקרה.
"ברגע שהתחלואה במדינה עולה, העובדים, שהם נותני טיפול סיעודי, גם הם הופכים להיות חולים או נשאי קורונה מעצם זה שהם שוהים בקהילה. תוכנית ההגנה, מגן אבות ואימהות, עובדת כך שאנו מבצעים 60 אלף בדיקות מדי שבוע על כל העובדים במערכת, על מנת לזהות מוקדם עובדים שנהיו חיוביים. למעשה אנחנו יודעים ש-40 אחוז מנשאי הקורונה אינם חולים וכשהם עובדים בתוך בית אבות סיעודי עלולים לגרום להתפרצות, גם אם הם חובשים מסכה".

נחשף היום בוועדה שזה עניין כביכול ביורוקרטי אך עלול להשפיע על רמת התחלואה וזה חמור?
"אנו נאבקים במגפה כל הזמן ויש דברים מתחת לפני השטח, העסק מתופעל על ידי מנגנון של חוזים, בהם משלמים לחברות שמבצעות את הדגימה. בגל הראשון החוזים ניתנו למד"א, אבל בין הגל הראשון לשני הסתבר שצריך לצאת למכרז חדש, בו זכו שתי חברות חדשות שנכנסות לתוך הנעליים המאוד גדולות של מד''א שעשו עבודה גדולה לאורך הגל הראשון. זה קצת קשה כי אנו מדברים על 60 אלף דגימות בשבוע, 1400 מוסדות שפרוסים ברחבי הארץ, וחייבים להספיק אותם כל שבוע. אנו רואים שהם לא עומדים בקצב".

זה קשור לחשב הכללי?
"לא ממש, אך החשב עוצר את התקציב עד שלא נבצע התקשרות מחודשת ואני מבין שהולכים לבצע התקשרות מחודשת ולשנות לי את החברה המבצעת את הדגימות. ברור לי שאירוע של העברת מקל ממד''א הוא מאוד מורכב ואני מזהיר ומציע לחכות קצת".

השאלה אם זה פתיר ובאיזה אופן?
"זה פתיר. אנו נמצאים בתחרות בין הגעת החיסונים לביצוע הדיגומים, הם נותנים הגנה, אך ההגנה הכי טובה שיכולים להעניק למוסדות היא ביצוע תהליך חיסונים כמה שיותר מהר".

מה שיעור התחלואה כרגע מקרב דרי בתי האבות?
"מדברים על בין 50 ל-70 מוסדות שיש בהם קורונה, אך רק בחלקם הקטן מדברים על התפרצויות. מטרת כל התוכנית היא לזהות מוקדם דיירים או עובדים שהם נשאי קורונה לפני שיגרמו להתפרצות, היא הוכיחה את עצמה מסוים, עדיין יש לנו התפרצויות אך יחסית לגובה הגל השני כמות ההתפרצויות גרמה למערכת הבריאות להמשיך לתפקד".

יש עלייה ברמת התחלואה בקרב קשישים בבתי האבות? באשפוזים בבתי החולים?
"כמובן, כשהתחלואה מתחילה לעלות עוברים מ-600 -700 חיובים ביום לפני חודש ל-2000 נכון לעכשיו. גם העובדים שנמצאים בקהילה יהפכו להיות חולים ויהיו לנו התפרצויות, אך אנו מנסים להקטין את גודלם באמצעות תוכנית דגימות מאוד רחבה".

איך תהיה תוכנית החיסונים בבתי האבות, בהינתן שגם אותם קשישים נמצאים בבידוד גם אם אין להם תסמינים, אך צריכים להיות מבודדים?
"בידוד מבצעים רק בבתי אבות שיש בהם התפרצות. כל השאר, 99% מבתי האבות בישראל כרגע נקיים ואין בהם בידוד וניתן לבקר את המטופלים. תוכנית החיסונים היא מאוד מורכבת לוגיסטית, קיבלנו כמות גדולה למדינה, בתי האבות נמצאים בקו הראשון של מקבלי החיסונים כמו מדינות אחרות. אנו מתכננים מבצע שיביא את החיסונים לבתי האבות גם לדיירים וגם לעובדים במהירות האפשרית. זה יינתן בבתי האבות עצמם".

אני מניחה שלא תכריחו אנשים להתחסן אך איך תשכנע קשישים להתחסן ותסביר להם שזה חשוב?
"נושא קבלת ההסכמה לחיסון יחסית חדש שלא נוסה כמו אחרים, מעורר הרבה מחלוקת בכל העולם ויש קבוצות שלמות של מתנגדי חיסונים. אנו מבינים שלא ניתן לחייב אף אחד לקבל חיסון, תמיד יבואו בהסכמה, כל המהלכים בתחום הטיפול במגפה צריכים להיעשות בהסכמה. כשקוראים קצת יותר ונכנסים לעומק הנתונים, ההבנה שלי היא שהחיסון מאוד יעיל ומאוד בטוח, תופעות הלוואי שדווחו לא היו יותר מכאלה שיוחסו לשפעת. אני אתחסן, ואמי בת ה־83 מתגוררת אצלנו, ואני אחסן אותה נגד קורונה. החיסון ישנה את החיים של כולנו".