ד"ר יואב יחזקאלי, לשעבר ממקימי צוות הטיפול במגפות משרד הבריאות, ומומחה לניהול מצבי חירום, שוחח הבוקר (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס עם העלייה המשמעותית בתחלואה, והסביר האם הוא בעד מדיניות של ריסון מהודק. "לא, אנחנו בעד ניהול המשבר מתוך פרופורציות ושפיות ועמדה מקצועית שמכירה בעובדה שאנשים שחולים מתחסנים ושהמחלה פוגעת בעיקר באנשים מבוגרים ובעלי מחלות רקע ולכן עליהם בעיקר צריכה להיות ההגנה העיקרית".

הוא הדגיש ב-103FM כי "סגר כללי כפי שחווינו פעמיים במדינה הוא לא צעד שמוריד תחלואה ותמותה לאורך זמן, יש לו השפעה זמנית ומצד שני הנזקים שלו עולים בהרבה על התועלות שלו. הם לטווח מאוד ארוך, אני רואה את הדברים - את החרדה, הדיכאון, הקשיים העצומים והבעיות הבריאותיות שאנשים לא מטפלים בהם כמו שצריך".

פרופסור אש בנצרת: "סגר הוא לא עונש". צילום: מזאווי פרסומאים- מטה הסברה משרד הבריאות

חדרי הכושר סגורים.
"אני חושב שחשוב לגמרי שאנשים יעשו פעילות גופנית בתקופה הזאת כי היא חלק מאורך חיים שמגן עליהם ומחזק את מערכת החיסון".

אפשר לפתוח אותם?
"לפי דעתי כן, אני לא יודע שתועדו הדבקות בחדרי כושר, יש מחקרים שמראים בעולם שבחדרי כושר כמעט אין הדבקות. בתקופה הזאת חשוב שאנשים ישמרו על הבריאות שלהם, אנשים מעלים במשקל. יש עבודה מאירופה שמראה שה-BMI עלה באירופה בתקופת הסגר בשתי עשיריות האחוז שזה המון".

זה הרבה נפשי.
"ללא ספק פעילות גופנית מאוד מועילה גם לבריאות הנפשית ובתקופה הזאת שיש המון אי וודאות, יש פחד טבעי אנשים פוחדים להידבק זה טבעי".

אפשר להיזהר.
"אתה נדבק אם אתה נוגע בפנים ואם אתה נמצא במקום מאוד קרוב לאדם אחר שהוא לחולה. אפשר להימנע, צריך ללבוש מסכות רק במקומות סגורים. אין הצדקה מקצועית לעטיית מסכות באוויר הפתוח, כי הסיכוי להדבקה באוויר הפתוח הוא אפסי, והמלצתי שלא לחייב עטית מסכות בחוץ ולשמור מרחק פיזי סביר, אני מעדיף לקרוא לזה ריחוק פיזי ולא ריחוק חברתי".

אתה תתחסן נגד קורונה? 
"אני אתחסן כשאני אשתכנע שהתועלת בחיסון עבורי באופן אישי תהיה יותר גדולה מאיזה שהוא נזק פוטנציאלי. המחקרים בינתיים מוגבלים אבל מבטיחים והחיסון הוא חשוב ואני בעד חיסונים אבל נכון לעכשיו אני חושב שקבוצות סיכון וודאי חשוב שיתחסנו".

לא משוכנע שתתחסן?
"אני אתחסן, משוכנע שאתחסן השאלה היא מתי, האם יצטברו עוד קצת נתונים, בינתיים המעקב הוא של חודשיים בלבד, זה לא מספיק. זה מספיק אם אתה יודע אם אתה בקבוצת סיכון והסיכון מקורונה מאוד גבוה עבורך".

מה היית עושה?
"נכון לעכשיו הייתי מנסה לאזן נכון בין ההגבלות שיש להם צורך כדי להפחית את התחלואה מקורונה שאגב לא מחלה מאוד קשה באופן כללי".

אומרים שיש לה השפעות ארוכות טווח.
"יש תופעות לוואי ארוכות טווח כמו בהרבה מחלות ויראליות אחרות, זה לא דבר מאוד יוצא דופן והשכיחות שלהן לא גבוהה כפי שמדווח. זה כמו ההדבקות החוזרות שמפחידים אותנו לגביהן אבל מאוד נדירות. הייתי מנסה לאזן נכון את הבריאות זה לא רק מניעת מחלה, בריאות זה מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית ולא רק היעדר מחלה. אז באיזון הנכון הייתי מנסה לאזן בין ההגבלות כדי למזער את התחלואה ותמותה".

לסגור את הקניונים וחנויות הרחוב?
"לשקול מול זה מה קורה לעסקים האלה? מה קורה לאנשים? לעובדים? עוד פעם אנשים ייצאו לחל"ת? עוד פעם יהיו מובטלים? עוד עסקים יקרסו? האבטלה היא מחלה, יש סיכון לדיכאון ולתמותה זה ידוע בספרות הרפואית אז צריך גם את זה לקחת בחשבון. אל מול המספרים של חולי הקורונה הייתי רוצה שיציגו את מספר הפניות לער"ן, לרופאי משפחה עם חרדה ודיכאון את מספר המובטלים שנוספו למעגל מחפשי העבודה את מספר המשפחות שירדו מתחת לקו העוני. אולי אז מקבלי ההחלטות יבינו שיש פה מחיר כבד מאוד שמשלמים על ההגבלות ויאזנו אותו יותר נכון".

למה לא עושים בדיקות קורונה בשדה התעופה?
"אני מתקשה להבין את זה, אם ידוע שיש תחלואה שמיובאת מחו"ל על ידי אנשים שמגיעים ונתב"ג הוא המקום הכי שמור במדינה, יש עשרות ומאות אנשי ביטחון שאפשר לגייס לצורך העניין הזה ולהפקיד על ההנחיות, יש פה יכולת ביצוע של הממשלה לא מספקת, זה לא רק בעיה ברמת קבלת החלטות אלא גם כושר הביצוע בשטח לא טוב, אני לא יודע מה קורה פה. כנראה משם מגיעה חלק מהתחלואה".

עומסים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
עומסים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

מה התלונות הכי שכיחות בתקופה זו?
"יש הרבה אנשים עם מחלות חורף רגילות, וירוסים, נזלת, הצטננות, שיעול ברוב המקרים זה לא קורונה אבל חלק מהמקרים הם כן קורונה ולכן חשוב, אני רוצה לקרוא לציבור שמי שיש לו סימן קל של מחלה ויראלית בבקשה תישארו בבית, תלכו לרופא ותעשו בדיקת קורונה. אני חושב שלא מספיק מסבירים לציבור, מטופלים מסבירים לי שיש להם חום ונזלת והולכים לעבודה, ואחרי זה, זה קורונה. אלה הדברים שצריך לשים לב אליהם, זה יותר חשוב מבדיקה של אנשים א-סימפטומטיים שהממשלה מעודדת".