המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו שוחח היום (רביעי) עם ינון מגל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM על מצב התחלואה בקורונה בישראל והעריך כי כבר ניתן לראות תחילתה של ירידה בנתוני התחלואה, אך עדיין מוקדם לקבוע שמדובר במגמה מתמשכת. הוא הסביר על יוזמת הדרכון הירוק: "מחלים זה היינו הך למתחסן והמדיניות שלנו היא שמי שמתחסן לא יצטרך בידוד".

נתניהו מקבל את משלוח החיסונים לקורונה של פייזר בנתב"ג

מצבנו טיפה יותר טוב? 9,000 מאומתים לעומת 9,500 אתמול?
"כן, בהחלט יש איזושהי התייצבות, אולי אפילו תחילתה של ירידה, אבל בהחלט עדיין מוקדם לומר. צריך לראות שיש מגמה מתמשכת של הדברים האלה. גם במספר החולים הקשים יש ירידה מסוימת, וגם זה, צריך לראות שזה מתמשך".

איך אתה מסביר את הירידה הזאת? כי אתמול ב'חדשות 13' התפרסמו נתונים, שלחיסון כבר יש השפעה על מה שקורה בבתי החולים.
"יכול להיות שזה באמת משפיע. כי באמת אנחנו כבר חיסנו חלק גדול מאוכלוסיית הסיכון, מעל 70% במנה אחת, ועכשיו זה הזמן שזה מתחיל להשפיע".

השנה, באופן מספרי, יש לנו יותר חולים בבתי החולים או פחות חולים?
"בגלל שעניין קורונה מנוהל קצת אחרת, ויש מחלקות קורונה, אז נוצר איזשהו עומס, כך שמספר עצמו, הוא לא פונקציה מספיקה. בסך הכול, כמו בכל עונת חורף, אנחנו נמצאים במצב של תפוסת יתר בכל בתי החולים".

כל מי שחלה בקורונה יקבל דרכון ירוק?
"כן".

ואתם לא נותנים חיסון למי שכבר חלה והבריא מטעמי בריאות, או מטעמי חיסכון בחיסונים?
"כרגע אנחנו לא יודעים בדיוק מה האפקט. יש מצבים שבהם חיסון יכול גם להזיק. בקבוצות שאנחנו לא יודעים אם הנזק יהיה יותר גדול מהתועלת, אז אנחנו מעדיפים כרגע להמתין עד שיצטבר מידע".

אבל מי שחלה יקבל דרכון ירוק בלי בדיקה סרולוגית? לא בודקים אם יש לו נוגדנים בדם? מספיק שחלית בקורונה ואתה מקבל דרכון ירוק?
"או בבדיקה סרולוגית למי שלא יודע שהוא חלה, ומי שיודעים שהוא חלה ויש לו בדיקה חיובית, אז אחרי 10 ימים או שבועיים מהמחלה בעצם, זה נחשב כמחלים. לכן, מבחינתו, זה היינו הך למתחסן".

ומה זה הדרכון הזה? לכמה זמן הוא תופס?
"הדרכון הוא כרגע המצאה ישראלית. אנחנו כרגע מדברים על חצי שנה לפחות, אבל יכול להיות שנאריך את זה אחר כך גם לשנה".

הבנתי שהדרכון הירוק יכול לחסוך לך בידוד, אם אתה חוזר מחו"ל. האם אתה יכול היום לקבוע שהחיסון מונע הדבקה ולכן לא צריך את הבידוד למי שהתחסן?
"המדיניות שלנו היא שמי שמתחסן לא יצטרך בידוד. תראו, עדיין לא הוכח מדעית שהחיסון באמת מונע הדבקה בצורה חד משמעית. מצד שני, אפשר להסתמך על ניסיון וידע בחיסונים אחרים, כמו שפעת או נגיפים אחרים שיש נגדם חיסונים. לכן, אנחנו יכולים להניח שרוב הסיכויים שהוא נותן הגנה. בכל מקרה, צריך לזכור שהחיסון לא נותן הגנה ב-100%, כך שבכל זאת, זה עניין של ניהול סיכונים בסופו של דבר".

כמה צריכים להתחסן בשביל שהמשק ייפתח?
"קודם כל אנחנו צריכים לראות שקבוצות הסיכון מתחסנות, או שנראה גם שהחיסון עובד, ואז נראה באמת שאפשר יהיה קצת יותר לפתוח, כי בעצם הסיכון בפתיחה יהיה יותר קטן, כי בעצם האוכלוסייה המבוגרת שמורה. השלב השני יהיה חיסון מסיבי בכל האוכלוסייה. כשנגיע ל-5-4 מיליון מתחסנים, בהחלט כבר נוכל להיות במקום אחר".

יש לנו מספיק חיסונים כדי לחסן בכל יום 150 או 200 אלף אנשים מעתה והלאה?
"כרגע יש לנו את הכמות הזו, לפחות לחודש הקרוב, אני מקווה שזה ימשיך".