נרי ירקוני, לשעבר ראש מנהל התעופה האזרחית, שוחח היום עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM על רקע העובדה שנתב"ג עדיין מקבל טיסות אזרחיות פרטיות, ובכך שאנשים יכולים להיכנס לגבולות המדינה, חרף החלטת הממשלה בנושא: "ההודעה הרשמית הייתה שנתב"ג נסגר, אבל הצו שמאפשר למטוסים לנחות פה היום בצהריים הוא צו רשמי שנתניהו חתום עליו".

ישראלים בנתב"ג יום לפני הסגר קרדיט אבשלום ששוני

אנחנו במצור. סגרו לנו הרמטית את שדה התעופה ואתה בא ואומר שזה בלוף? 
"אני לא אומר שזה בלוף, אני רק אומר שאם אומרים שסגרו את המדינה באופן הרמטי, ועדיין רואים מטוסים נוחתים אז זה קצת מפתיע". 

אולי זה מטוסי מטען?
"לא. אם היה מדובר במטוסי מטען אנחנו לא היינו מנהלים את השיחה הזו. המטוס האחרון נחת רק היום בסביבות 12 וחצי בצהריים. זו הייתה טיסה מלוס אנג'לס של 'אל-על'. ידעו כבר 48 שעות מראש, זה לא שהסגר תפס את המטוס למעלה בשמיים. טיסה מלוס אנג'לס היא בעייתית מאוד בימים אלו, בהקשר של הקורונה". 

אז בדרך כזו או אחרת כנראה שהייבוא של המוטציות נמשך כל הזמן? הרי יש גם מוטציה בארה"ב.
"תראה, אני עשיתי את אותו הדבר בדיוק חמישה ימים לפני שנכנסה המוטציה הבריטית לארץ. כתבתי מאמר, אמרתי והתרעתי שיש מוטציה בריטית ויש לעצור את הטיסות. אני לא מבין ברפואה שום דבר, אבל אנחנו חודש בסגר והתחלואה עולה. התחלואה מגיעה מאיזה מקום, היא לא צומחת מהאדמה".

עוד הוסיף: "חושבים שאני רוצה סגר, אני ממש לא רוצה אותו. אבל אם ראש הממשלה בא ואמר שצריך סגר הרמטי, אז שיעשה את זה. בינתיים, הכל ממשיך אותו הדבר. יש איזשהו משהו עקבי בשני דברים: א. ההחלטות מתקבלות בהיסטריה, גם הטובות וגם הרעות. ב. האמת לא מוסברת במלואה. זאת אומרת שההודעה הרשמית הייתה שנתב"ג נסגר, אבל הצו שמאפשר למטוסים לנחות פה היום בצהריים הוא צו רשמי שנתניהו חתום עליו. יש לי אותו". 

יש עוד מדינות שסגרו את שדות התעופה שלהם. נכון?
"בוודאי. אגב, אני חושב שאם מהיום הראשון היינו עושים פה את מה שבאמת צריך לעשות מבחינת אכיפה, לא היינו מגיעים בכלל למצב בו צריך לסגור את נתב"ג". 

מתי בפעם האחרונה סגרו שדות תעופה וניתקו מדינות בצורה כזו? זה לא צעד של מלחמות עולם? היית ראש מנהל תעופה אזרחית בעברך, אתה זוכר אירועים כאלה?
"אתה זוכר אירוע בו אתה פותח טלוויזיה בערב ומסתכל על ארה"ב, גרמניה, צרפת ורואה איך גם שם הרחובות נראים כמו בישראל וכולם עם מסכות? בוודאי שזה לא קרה אף פעם. אנחנו נמצאים באיזשהו סרט, והוא יגמר. לדעתי כל מדינה צריכה לדאוג לעצמה בקטע הזה, וכל משפחה צריכה לדאוג לעצמה פחות או יותר. ההתנהלות שלנו בנתב"ג מתחילת המשבר ועד עכשיו עלתה לנו ביוקר". 

אסור לשכוח שיש במקומות אחרים בעולם הרבה יותר מנמל תעופה אחד. תראה כמה נמלי תעופה יש בבריטניה, פה אפשר ממש לפקח.
"החיסרון שלנו הפך ליתרון, אבל אנחנו לא ידענו לנצל את היתרון הזה. פשוט לא ידענו. זרקנו אותו לכל מיני צריכים פוליטיים כאלה ואחרים".