פורום ראשי ענף ההסעדה דורש מראש הממשלה בנימין נתניהו לפתוח לאלתר את בתי הקפה והמסעדות לטייק אוויי, ועם תום הסגר לאפשר הושבת לקוחות בשטחים הפתוחים הסמוכים למקום העסק.

הפגנת בעלי העסקים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

הפורום, שהתארגן השבוע, גיבש מתווה לחזרה הדרגתית לשגרה. "במהלך הסגרים הענף איבד כ־4,000 מתוך כ־14 אלף עסקים, ויותר מ־2,000 נוספים צפויים להיסגר במהלך הרבעון", התריע תומר מור, מנכ"ל עמותת "מסעדנים חזקים ביחד".

על פי ההערכות, כ־3,500 עסקים בענף פועלים כיום באמצעות שירותי משלוחים. "הפעילות הזו מתאפיינת ברווחיות נמוכה, ולעתים גם בהפסדים", אומר מור. "גם כשניתן יהיה לפתוח את כל העסקים לטייק אוויי ולהושבה בחוץ, רבים עדיין לא יוכלו לשוב לפעילות, כי לחלקם יהיו קשיים של תזרים מזומנים כדי לשלם לספקים וקושי בגיוס עובדים והכשרתם".

על פי המתווה שגיבש פורום ההסעדה, לאחר פתיחת הטייק אוויי יש לאפשר ישיבה בחוץ. "הושבה באוויר הפתוח תאפשר להחזיר לפעילות עוד כ־1,500 עסקים וכ־40 אלף עובדים", אומרים בפורום. "ההושבה בחוץ באוויר הפתוח תהיה במתווה התו הסגול ובמרווח של שני מטר בין שולחן לשולחן או 75% תפוסה בחלל החיצוני".

השלב השלישי במתווה אמור להתחיל כשבועיים לאחר סיום הסגר - אז ניתן יהיה להושיב לקוחות בחלל הפנימי של העסק, בתפוסה של 50%. השלב הרביעי יתחיל לאחר חיסון של יותר מ־80% מאוכלוסיית היעד, ואז ניתן יהיה לפתוח מסעדות ובתי קפה במתכונת מלאה.

בפנייה לנתניהו נכתב: "עד לשלב הרביעי תחול חובת עטיית מסיכה על כל העובדים. הלקוחות יחויבו בעטיית מסיכה, למעט בישיבה סביב שולחן. במתווה הזה מתקיים האיזון בין השמירה על בריאות הציבור לבין כלכלה בריאה ומשתלמת לתעשיית המסעדות, הברים ובתי הקפה. מתן אפשרות לפתיחה לפי המתווה, יאפשר לחלק מהעסקים בענף לשרוד לאחר השנה הנוראית".

אתמול הודיעה רשת ביג, המפעילה מתחמי קניות פתוחים, כי בכוונתה לפתוח שוב את המתחמים כבר ביום ראשון. מנכ"ל הרשת חי גאליס הודיע במכתב לשוכרים כי מבחינת הרשת, תתאפשר פתיחת חנויות, וכי הם יידרשו לשלם שכר דירה ודמי ניהול מלאים, בהתאם לחוזה השכירות.

"משרד הבריאות מנופף בנתונים סלקטיביים כדי לקדם את האג'נדה ההיסטרית שלו לסגר ללא גבולות", טוען גאליס, "אבל בפועל אין כל סגר ברחובות ואין אכיפה איפה שצריך, כפי שראינו השבוע. בממשלה פשוט לא מבינים את עוצמת הפגיעה בעולם המסחר ובבעלי העסקים, אף שברור וידוע, וכפי שהוכח בפארסה שנקראה 'ריסון מהודק', כי ההדבקה בחנויות מועטה וכללי התו הסגול נשמרים בקפדנות בחנויות". הוא בישר לבעלי העסקים כי עבור ינואר הרשת לא תגבה שכר דירה ודמי ניהול.