רות ברוך, מנהלת הסיעוד של קופת חולים כללית במחוז חיפה והגליל מערבי, שוחחה היום (שני) עם ענת דוידוב ב-103FM על קצב ההתחסנות, וזו הודתה שקיימת האטה. "כשהייתה ירידה דרסטית ואנשים לא הגיעו להתחסן, נאלצנו להשמיד חיסונים וזה כאב לב". עם זאת הוסיפה כי "חיסנו עד עכשיו 35% מבני ה-16-39" וחידדה כי יחסנו את כל מי שיגיע.

מהי תמונת המצב אצלכם?
"מבחינת קצב ההתחסנות, גם אנו חווינו האטה בשבוע האחרון, ביומיים האחרונים רואים קצת התאוששות המביעה תקווה, שאולי באמת כל הפעולות שעשינו הועילו וזו מגמה".

קופות החולים פתחו את החיסונים לכלל הציבור. צילום: אבשלום ששוני.

באילו גילאים?
"ראיתי גם צעירים, רובם עדיין מבוגרים. התחלנו לחסן את הצעירים רק לפני כמה ימים, וחיסנו עד עכשיו 35% מבני ה-16-39 שזה לא רע. יש תורים פנויים, אנו בפריסה מאוד נרחבת, מי שרוצה ימצא את הדרך להגיע, נחסן כל אחד שיגיע. בשבוע האחרון גם השלכנו חיסונים לפח, חיסנו ביום ממוצע במחוז חיפה כ-15 אלף איש, אז מזמינים את אותו מספר חיסונים. כשהייתה ירידה דרסטית ואנשים לא הגיעו, נאלצנו להשמיד חיסונים וזה כאב לב". 

אנו יודעים שברשת קוראים לקבוע תור לחיסון שני ואז האנשים לא מגיעים במכוון. כמה זה קורה? אתם עוקבים אחרי זה?
"אנו מוציאים כל יום נתונים של מי שקבע תור ולא הגיע, בודקים האם התחסן במקום אחר, ומציעים לאנשים לבוא ולהתחסן. אנחנו רואים מספרים דיי טובים במנת החיסון השניה. זריקת החיסונים היא לא במנה השנייה אלא בעיקר במנה הראשונה. תופעות הלוואי הן בסך הכל מקומיות וקלות".

איך מתמודדים עם הפייק ניוז ומפיצי הקונספירציות? מה אתם עושים בהקשר הזה?
"אנו מתקשרים לאנשים, אנשי מקצוע, מסבירים למה לבוא להתחסן ומשמשים דוגמה. בנימה אישית - הורים, לכו תגנו על הילדים שלכם, אם הם לא יכולים להתחסן והם מתחת לגיל 16, תתחסנו אתם ותשמרו עליהם".