מבצע החיסונים לנגיף הקורונה בישראל ממשיך לנוע, ואת התוצאות אפשר לראות בשטח. התחלואה בקרב המתחסנים נמוכה בצורה משמעותית, והדבר מצמצם את העומס בבתי החולים בישראל. פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים, התייחס היום (שני) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM לנושא, וטען כי עלינו למצוא את האיזון בין הצורך בפרנסה לבריאות. בנוסף אמר כי הוא מתנגד לטורניר ג'ודו המתקיים בישראל, בגלל שהירידה במספר החולים נבלמה.

מה מצבנו הבוקר?
"יותר טוב מלפני ארבעה שבועות, אבל הירידה לא נוסקת אנחנו נעצרנו במאה חולים ואנחנו מקווים שתהיה ירידה נוספת בזמן הקרוב".

הייתה עליה של חולים קשים שוב?
כן. הגענו ביום חמישי ל-85 חולים קשים ובסוף השבוע עלינו למאה, גם הבוקר ביום שני אנחנו עם 101 חולים עם 60 חולים קריטיים וקשים, לא ידוע אם זו עליה אבל זו בהחלט בלימה של הירידה שראינו בימים שלישי עד חמישי של סוף שבוע שעבר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת קבינט הקורונה (קרדיט: ללא)

איך אתה רואה את ההמשך מבחינת פתיחה וסגירה יש ויכוח על המסחר.
למזלי אני לא בין אלה שלוקחים את ההחלטות אבל יש פה משחק בין התפרצות של מוטציה אלימה שהיא הולכת ומשתלטת על השיח של הקורונה, אחוזי ההדבקה היא של המוטציה הבריטית שהיא אלימה למדי ומדביקה יותר מהר בין אנשים ומצד שני האפקט של החיסון שהולך וגובר, ועל כל אלה יש לך את היציאה מהסגר. אם היינו עכשיו יושבים בסגר אמיתי זה היה 'ווין ווין' מבחינת הקורונה, אבל אנחנו יודעים שהמצב הזה הוא ממש לא 'ווין ווין' לילדים, לבעלי עסקים, לאנשים. צריך שיקול דעת טוב כדי לברור את הדרך הנכונה בין הצרכים רפואיים שיצילו נפשות  לבין הצרכים של הציבור שגם הוא נקעה נפשו והוא סובל. אני מקווה שלמקבלי ההחלטות יהיה את השיקול דעת הנכון ולא סתם יריבות פוליטית כדי לעשות את מה שדרוש לעשות לכל העם כרגע".

מה קורה עם הגילאים? באופן מפתיע 38% מהמאושפזים בגל הראשון ו-33% בגל השני היו מתחת לגיל 40, אז זה נכון שאנחנו רואים הצערה של האוכלוסיה שמתאשפזת כרגע?
כרגע נכון שפחות בני שישים פלוס מגיעים. אני עדיין לא יודע או יכול להגיד לך נתונים על הסגר השלישי כי אנחנו בתוכו, אבל יש הצערה מסוימת". שלא יהיה פה ספק, אנשים מתחת לגיל ארבעים היו בגל הראשון ובגל השני ובגל השלישי".

כספית: ינון משהו לא מסתדר לי, לכאורה אומרים שהקסם עובד ויש פחות אנשים חולים, מצד שני אתה אומר שהירידה לא דרמטית.
"יש עליה ומהבחינה הזו זה אפקט טוב לבית החולים, כי התחלואה של בני השישים פלוס שמתאשפזים היא יותר חמורה מתחלואה של צעירים שמתאשפזים".

אבל התחלואה שלהם היא יותר טובה. הם פחות יסתבכו לעומת בני ה-60 וה-70 ולכן מבחינת העומס של בתי החולים זה יותר טוב. על תחרות הגראנד סלאם בג'ודו אמר, שהכניסו לפה מאות אנשים מכל העולם בלי מגבלות הבידוד.
"אני יכול להגיד לך שאני אאכזב פה אולי חובבי ספורט, אהבל אני ממש נגד הדבר הזה, אני חושב שזו טעות לעשות את זה".

באוסטרליה הגיע בן אדם עם מוטציה בריטית ששמו אותו במלונית והוא עשה אינהלציה ודרך המיזוג הוא הדביק את כל תושבי המלונית במוטציה הבריטית. הוא הביא אותה וכתוצאה מכך מלבורן נכנסה לעוצר. כלומר כל טעות קטנה כזאת, ודיברנו על הפרצות בנתב"ג, אז למה להביא טורניר ג'ודו כזה?
"העניין הוא באמת בבלאנס בין תחלואה ופרנסה. הרושם שלי שזה לא לא חכם, נתב"ג הוא מקום מסוכן. אני לא הייתי משחק משחקים בג'ודו".

ב'שיבא' סגרו שתי מחלקות קורונה, אצלכם זה יותר לאט.
"אנחנו סגרנו גם אחת אבל כיוון שהירידה נבלמה לא סגרנו. בסופו של דבר אני אופטימי. השאלה היא כמה סבל יגרם לכולם עד שנגיע למימוש של האופטימיות הזו".