ועדת החוקה, חוק ומשפט דנה היום (חמישי) בהכנת חוק האזיק האלקטרוני לנכנסים לישראל לקריאה שנייה ושלישית. זאת, לאחר שמליאת הכנסת אישרה אתמול את ההצעה בקריאה ראשונה. סגן שר הבריאות יואב קיש, העריך כי כ-5,000 צמידים אלקטרוניים יחולקו כבר בשבוע הבא.

קיש דיווח לוועדה על פיילוט הצמיד האלקטרוני: "אנו נערכים לרכש מהיר מאוד, ויש חשיבות גדולה לסיום החקיקה מהר בהקשר זה כדי שחברות ייכנסו לתהליך" קיש הוסיף כי "בשבוע הבא נוכל לדבר על 5000 וכל שבוע על 5000 נוספים, אנחנו רוצים להגיע ל-30,000 צמידים כמענה ל-10 ימים".

על הפיילוט שהתבצע על שתי טיסות נכנסות אמר קיש: "חולקו 79 צמידים, זמן ההתקנה השתפר. יש ביקוש ואנשים מעדיפים את זה חד משמעית על מלונית".

בהקשר לסוגיית הפעלת הצמיד בשבת, פנה קיש ליו"ר ועדת החוקה, יעקב אשר, והבטיח: "לא נקבל צמיד שאינו מותאם לשומרי שבת, עובדים על זה".

סגן שר הבריאות יואב קיש בדיון בוועדת הקורונה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)
סגן שר הבריאות יואב קיש בדיון בוועדת הקורונה (צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת)


הוא אף התייחס בדיון לסוגיית עלות הבידוד עבור החוזרים מחו"ל: "מי שלא יכול לנסוע לחו"ל לא צריך למממן דרך תקציב המדינה את הבידוד של הנוסעים לחו"ל". והוסיף כי "המדינה צריכה לחייב עלות על הצמיד ומי שנוסע לחו"ל וחוזר, שהמדינה תשיט עליו את עלות המלונית". 

סגן השר פנה לוועדה לבחון הפעלה אוטומטית של מנגנון האכיפה: "חשוב מאוד שהדבר יעבוד אוטומטית כמו דוח של מצלמת תנועה בעת עבירה. נכון שיש בעיות גם עם מצלמות תנועה, אבל לשלוח שוטר לכל מקום בו יש עבירה זה לא רציני ואנחנו צפויים להיכשל. לכן אנחנו רוצים להעלות את הרף הראייתי ובתקופת הביניים דוחות יינתנו רק אחרי וידוא של המשטרה. סנקציה נוספת למי שהפר, היא העברה למלונית. העבודה האוטומטית חשובה כדי שלא יהיה ישראבלוף".

לפי הצעת החוק, פיקוח על מבודדים באמצעות אזיק אלקטרוני צפוי להפחית את הוצאות המדינה על שהייה במלוניות, לצד הוצאה נמוכה משמעותית על רכש שירותים מחברות שיפעילו את אמצעי הפיקוח הטכנולוגי. בנוסף, החוק המוצע יאפשר להרחיב את פתיחת המשק והטיסות לישראל, ובכך לשרת את חזרת הכלכלה לשגרה.