פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכנית ב-103FM והתייחס לשאלה האם מתגבש הסכם לרכש החיסונים: "אני לא בקיא בפרטים, אני יודע שזה מתקדם ומקווה שזה בכיוון חיובי". לדבריו, החשיבות של סגירת ההסכם גדולה מאוד, "אני מקווה שזה יבטיח את החיסונים לסבבים הבאים".

"אנחנו רוצים להבטיח את החיסונים לשנים הקרובות, ככל שזה ייתן מענה לשנה הקרובה ולאחר מכן תהיה אופציה להרחיב את ההסכם אני חושב שזה בסדר גמור", המשיך אש, "אנחנו קונים ביטוח כמו שעשינו בתחילת הדרך ורכשנו חיסונים רבים".

חיסון לקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
חיסון לקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כשנשאל על ההבדלים בין חיסון הקורונה לחיסון שפעת, שאת המלאי שלו מחדשים כל שנה, השיב: "העניין הוא התחרות על החיסונים בכל העולם, התחרות מאוד גדולה בגלל שזה חיסונים חדשים והייצור שלהם לא עומד עדיין בקצב הצריכה העולמית". הוא הוסיף כי "גם בשפעת יש כל שנה להבטיח את החיסונים הרבה זמן מראש, הציבור לא חשוף לזה אבל הקופות נערכות שנה מראש כדי להבטיח את המלאי, ולא תמיד מקבלים את מה שצריך".

בהמשך, התייחס לשאלה כל כמה זמן נצטרך להתחסן ואמר: "אני חושב שאף אחד לא יודע להגיד את זה". הוא הסביר כי "יש שני מרכיבים שקובעים את זה, ראשית הירידה בחיסוניות של אנשים שהתחסנו, פייזר הודיעו שהחיסון עדיין יעיל כאשר אנחנו נמצאים חצי שנה מאז תחילת המחקר, אז אנחנו לא יודעים מתי היעילות תרד. הדבר השני, הופעת וריאנטים שעמידים לחיסון ויצירה של חיסון – עדיין לא קיים".

על הוריאנט ההודי  אמר כי "אני מקווה שלא נגלה הרבה מקרים נוספים, תהליך הריצוף כדי לגלות את הווריאנט לוקח זמן, יש הרבה בדיקות שנמצאות בקנה אז נראה אם יש מקרים נוספים". לדבריו, כל מקרה זוכה ליחס מאוד מיוחד, לחקירה מעמיקה וקטיעת שרשרת ההדבקה, וכן חיפוש מגעים ובהתאם הכנסתם לבידוד.

אש הוסיף כי למיטב ידיעתו החולים המאומתים בוריאנט ההודי אינם התחסנו ואינם באו במגע זה עם זה: "לא מדובר בקבוצה אחת שהדביקה אחד את השני. מצד אחד זה דבר חיובי שלא ראינו הדבקות בארץ, מצד שני ריבוי המקרים שמגיעים מחו"ל מחייב את הערנות שלנו והבדיקות".

כשנשאל לגבי העמידות של הווריאנט לחיסון הגיב: "אנחנו עדיין לא יודעים שום דבר ודאי, יש למוטציה הזאת מקומות שעלולים להעיד על כך שהיא עמידה יותר לחיסון אבל צריך לבדוק את זה".

בהמשך, התייחס פרויקטור הקורונה להתקדמות בנושא חיסון הילדים: "אנחנו מחכים לאישור של ה-FDA, ונראה כי יהיה דיון בקרוב אנחנו עדיין לא יודעים מתי". הוא הוסיף כי "במקביל התחילו כבר דיונים בארץ, אני מעריך שהנתונים טובים ומעידים על זה שהחיסון גם יעיל וגם בטוח לילדים ולכן רצוי לחסן ילדים".