הקורונה שינתה את חיינו בצורה דרמטית בכל הנוגע לטיסות לחו"ל, ורבים שעומדים לטוס לחו"ל החודש (אוגוסט) וגם בחגים הקרבים, נותרים מבולבלים וחלק אף מוותרים על הטיסה כדי לא להתמודד עם הביורוקרטיה.אז ביקשנו מעידן כהן מנהל איכילוב Well, המבצעת בדיקות PCR, לעשות סדר בבלאגן למי שבכל זאת לא יוותר על חופשה מחוץ לישראל בתקופה הקרובה.

1. בדיקות קורונה לפני טיסה
משרד הבריאות מגדיר כי כל הנוסעים היוצאים מישראל, ששהו בישראל מעל 72 שעות יציגו לנציג חברת התעופה לפני ההמראה תוצאת בדיקת קורונה (PCR) שלילית לנשאות לנגיף הקורונה. הוראה זו לא חלה על מי שמחזיק בתעודת התחסנות או אישור מחלים ישראליים בהתייחסות לחובה ליציאה מהארץ.

עם זאת, חובה להדגיש שלחלק לא מבוטל משדות התעופה בעולם ידרשו ממכם בדיקת PCR כתנאי לכניסה למדינה גם אם אתם מחוסנים או מחלימים, ולכן על הנוסעים לוודא את מדיניות הגבולות והדרישות של מדינת היעד טרם הטיסה.

בתוך כך, חובה למלא טופס הצהרת יציאה מישראל לפחות 24 שעות לפני הטיסה בקישור הבא. בטופס יש למלא פרטים אישיים שלכם ושל הנוסעים הנלווים אליכם והצהרה שלא תבקרו במדינה המוגדרת ברמת סיכון מרבית (מדינה אדומה), אלא אם קיבלתם אישור מוועדת חריגים לכך. אזרחים ותושבים מעל גיל 16 מחויבים במילוי הטופס. מידע על מדינות בסיכון מרבי או עם אזהרת מסע חמורה (קורונה) בקישור הבא.
 
2. היכן ניתן לבצע את הבדיקה והאם עליי להיכנס לבידוד לאחר הבדיקה?
נכון לכתיבת שורות אלו, לא ניתן לבצע בדיקות לפני טיסה בקופות חולים. בדיקות לצורך יציאה מישראל ניתן לתאם באחד מבתי החולים, מרפאות פרטיות או רשתות שיווק המבצעים בדיקות קורנה פרטיות בלבד או בנתב"ג.

באיכילוב Well, מאפשרים לכם להזמין דוגם עד הבית שידגום אתכם וישנע את הבדיקה למעבדות בית החולים איכילוב ולקבל תשובה בתוך 24-6 שעות מרגע הגעת הבדיקה למעבדה, או להגיע עצמאית לאחד מ-17 סניפי מד"א.

את תוצאת בדיקת ה-PCR השלילית יש להציג לפני העלייה למטוס טרם ההמראה מישראל, כאשר היא חייבת להיות כתובה באנגלית ובה יצוין מספר הדרכון של הנבדק. נוסעים הנבדקים לצורך נסיעה לא מחויבים בבידוד. כמובן שאם קיבלתם הנחיה להיכנס לבידוד מסיבה אחרת היא מחייבת, ללא קשר לבדיקה שעשיתם.
 
3. כמה זה עולה לי?
משרד הבריאות הנחה כי מחיר הבדיקה המירבי בבית חולים ממשלתי הוא עד 297 שקלים לבדיקה בהגעה עצמית, אך מחיר זה יכול להשתנות מעת לעת. בדיקה באחד מסניפי מד"א תעלה 135 שקלים בלבד לאדם וישנן הנחות למבוטחי חברות ביטוח, ולקוחות סוכנויות נסיעות או מועדוני צרכנות.

בנתב"ג קיימת כרגע בדיקת הקורונה הזולה ביותר במעבדת Check2fly בעלות של 45 שקלים (תוצאות שיתקבלו עד 14 שעות), או בעלות של 135 שקלים (תוצאות תוך 4 שעות). הבדיקות מבוצעות בעמדות הבידוק שבקומת הטיסות הנכנסות (כניסה משער 03 - קומת קרקע בטרמינל 3).
  
4. למי בכל זאת אסור לטוס בכל מקרה?
א. מי שנמצא חיובי לקורונה.
ב. מי שנמצא בבידוד או אמור להימצא בבידוד בזמן הטיסה.
ג. מי שמראה תסמינים: חום מעל 38 מעלות, איבוד חוש הטעם והריח, שיעול או קשיי נשימה.
ד. מי שהיה במגע עם חולה מאומת עד 14 יום לפני הטיסה.
ה. עובדי מערכת הבריאות.
 
5. מה ההבדל בין מדינות ירוקות לאדומות, לאן אפשר לטוס בלי בידוד?
צבעי המדינות מתייחסות למדיניות החזרה לארץ כפי שנקבעו על ידי משרד הבריאות. מדינות ירוקות אלו מדינות שהשבים מהן לא חייבים בבידוד. מדינות אדומות מחייבות את השבים בבידוד של 14 יום מהשהות האחרונה במדינה אדומה או בידוד של 7 ימים בכפוף לשתי בדיקות PCR שליליות (אחת בכניסה לישראל והשנייה לאחר 7 ימי בידוד).

נכון לעכשיו, שיבה מכל המדינות דורשת בידוד בכפוף להנחיות משרד הבריאות לכל מי שאיננו מחוסן או מחלים. מחוסנים ומחלימים נדרשים בבידוד ל-24 שעות או עד לקבלת תשובה שלילית מבדיקת הPCR שתתבצע בנחיתה.

אם ביצעתם קונקשן במדינה אדומה, אך לא יצאתם משדה התעופה, אינכם מחויבים בבידוד של 14 יום, אלא לפי המקובל כעת. אם יצאתם לתחומי המדינה האדומה במהלך הקונקשיין, אתם חייבים בבידוד של 14 יום עם חזרתכם לארץ.

6. אז מה עושים לפני שחוזרים לארץ?
ראשית, יש למלא טופס הצהרת כניסה לישראל עד 24 שעות לפני ההמראה לישראל בקישור הבא. בטופס יש למלא פרטים אישיים שלך ושל הנוסעים הנלווים אליך, הצהרת בריאות, מידע על התחסנות או החלמה ופרטי בידוד במידה ותדרש לכך.

לאחר מילוי הטופס אפשר לשלם עבור בדיקת PCR שתתבצע בשדה התעופה בקישור הבא. תשלום מראש עבור בדיקה יוזיל אותה למחיר של 80 שקלים במקום 100 שקלים למשלמים בשדה התעופה.

אם שהיית בחו"ל יותר מ-72 שעות עליך לבצע בדיקת PCR בלבד (לא יתקבלו בדיקות מסוג אחר). במהלך 72 השעות שלפני ההמראה לישראל (בנוסף לבדיקה שתערך בנתב"ג).

חשוב לדעת, שההמראה תתאפשר רק בהצגת תוצאה שלילית הכתובה באנגלית ובה יצוין מספר הדרכון של הנוסע. הוראה זו מחייבת את כלל הנכנסים לארץ, בכל גיל, כולל מחוסנים ומחלימים.

במידה ולא הספקת לבצע בדיקת PCR לפני ההמראה, יש להגיש בקשה לוועדת חריגים לכניסה לישראל ללא ביצוע בדיקה בקישור הבא. הועדה מתירה להכנס לישראל ללא בדיקה רק במקרים חריגים: סיבות הומניטריות או קשיים ממשיים בביצוע הבדיקה במדינה בה שהית.
 
הטעויות הכי נפוצות שעלולות להחזיר אתכם הביתה מבלי לטוס

  • מחוסנים ומחלימים שלא מבצעים בדיקת PCR כי הם חושבים שהם פטורים מבדיקה.
  • ביצוע בדיקת קורונה בקופת חולים שאינה תקפה לטיסות.
  • ביצוע בדיקת PCR פחות מ-24 שעות לפני הטיסה (כשהתוצאות מתקבלות לרוב תוך 24 שעות).
  • מילוי מספר דרכון שגוי בבדיקה ואז הבדיקה לא תקפה בנתב"ג.
  • הגעה לנתב"ג עם תוצאות של בדיקה מהירה או בדיקה סרולוגית במקום בדיקת PCR.
  • אי מילוי טופס יציאה מהארץ או טופס חזרה לארץ.