ברקע העלייה בתחלואה: מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, קיים היום (שני) תדרוך עיתונאים. בפתח דבריו התייחס לנתונים המדאיגים: "הבוקר ראינו עליה בנתוני התחלואה ועלייה בתחלואה קשה, המצב מדאיג. אני קורא לכולם להקפיד על ההנחיות, אם זה על המסכות, תו ירוק ואחרים, וכולנו נדרשים לכך".

בהמשך דבריו התייחס למבצע החיסונים השלישי: "יצאנו אתמול לחיסון מנה שלישית לגילאי 60 ומעלה. רבים קובעים תורים ועד כה חוסנו כ-45 אלף מחוסנים במנה הנוספת. אדגיש כי כדי לתת מענה יעיל, קופות החולים הוסיפו תורים וכך גם במתחמי החיסונים".

"לצד אלו, יש כמיליון איש שלא התחסנו כלל, ואני קורא לכולם ללכת להתחסן. מי שמחוסן מגן קודם כל על עצמו, ועל משפחתו וסביבתו ותורם להורדת התחלואה. החיסונים חשובים", הוסיף.

לדבריו, את השפעת החיסון השלישי יהיה ניתן לראות תוך כמה ימים, "התחלנו עם זה במטרה למנוע תחלואה קשה בקרב האוכלוסיה הזו, למנוע אשפוזים, זה מציל חיים ומוריד את העומס. רמת הנוגדנים בדם עולה תוך כמה ימים וזה ביטוי למחוסנות האישית. בראייה לאומית, נצטרך לחכות שבועיים שלושה כדי לראות את האפקט".

בהמשך הוא התייחס למידת ההיענות לחיסון השלישי בקרב החברה הערבית: "אני לא יודע את הנתון עדיין, המספרים הם קטנים מדי. אבל באופן כללי מניסיון העבר בחברה הערבית ההיענות לחיסון הייתה איטית יותר ואני חושש שזה יקרה גם במקרה הזה. זו הזדמנות לקרוא לאנשי החברה הזו להתחסן".

על ההגבלות החדשות ציין אש: "התו הירוק נכנס לתוקפו לפני כשבוע וצפוי להישאר עימנו, ואנו מקווים שיעזור בהפחתת התחלואה. אנחנו לצערי הרב עדים לחוסר הקפדה על בידוד בגלל זלזול בהנחיות, אסור לנו להיכנס לשאננות".

מנכ"ל המשרד התייחס גם לרף המתוכנן למתן הגבלות נוספות: "בהינתן להחלטת הממשלה והקבינט, אחד הדברים שאנחנו נעקוב אחריהם זה העומס בבתי החולים. את העומס אפשר לאמוד על ידי מספר מאושפזים או מספר חולים במצב קשה, מונשמים".

"בנוסף פיתחנו מדד שמבוסס על שכלול על פי חומרת המחלה, המדד הוא מספרי ובהתאם לכך ככל שהמצב יותר קשה זה יותר גבוה. זה מביא אותנו למצב שזה מבטא את מצב מערכת הבריאות. עדיין לא קבענו רף שמעליו נבצע פעולות. צריך לעקוב אחרי הנתונים ולראות שככל שאנחנו מתקרבים לעומס מקסימלי ואז נקבל החלטות", הסביר. 

מוקדם יותר היום, משרד הבריאות עדכן את נתוני הקורונה בישראל, מהם עלה כי 2,114 נדבקים חדשים אובחנו אתמול וכי שיעור הבדיקות החיוביות עומד על-2.95%. 

עוד עלה מהנתונים כי מאז חצות אובחנו 847 חולים חדשים. סך החולים הפעילים בישראל עומד על 19,436, בהם 212 חולים שמצבם מוגדר קשה ו-42 מונשמים. 6,477 נפטרים במצטבר מפרוץ המגפה. כמו כן, 5,787,665 התחסנו במנה הראשונה של חיסון הקורונה ו-5,378,096 התחסנו במנה השנייה. 

כמו כן, נתיבות, בת ים, כפר יונה, בת חפר, חריש, אור עקיבא, עפולה, בית שאן, קרית מוצקין, סכנין, חצור הגלילית וכסרא-סמיע מוגדרות כערים אדומות לפי "מפת הרמזור". נתניה, חיפה, רמת גן ויבנה, הן חלק מהערים המוגדרות ככתומות.