וריאנטים של וירוסים קיימים כל הזמן משום שווירוס כל הזמן מתחלק מאחד לשניים, משניים לארבעה וכך הלאה. מתחילת המגיפה נוצרו אלפי וריאנטים, אך רובם לא יותר אלימים מהווירוס המקורי.

בשלב זה אנו לא יודעים עדיין אם הזן החדש אלים יותר ואם הוא מידבק יותר מהווריאנטים הקודמים, ואנו גם לא יודעים אם החיסון יעיל יותר או פחות מול הווריאנט החדש. בעוד כשבועיים יהיה בידינו יותר מידע בעניין.

בינתיים, התסריט הקל האפשרי הוא שהזן החדש לא יותר אלים, לא יותר מידבק והחיסון יעיל לפחות באותה המידה כמו בפני הדלתא. אך אם נגיע לתסריט הרע, מצב שיחזיר אותנו במידה מסוימת אחורה לתחילת המגיפה, אם כי חשוב לומר שכיום יש לנו כבר ארסנל של ידע רפואי מצטבר ומענה רפואי יעיל בייחס לתחילת המגיפה. 

בנוסף, אם ההחיסון שקיבלנו איננו יעיל דיו, הרי שפיתוח חיסון נגד הווריאנט החדש צפוי להימשך כ־100 ימים, ואז שוב התמונה תשתנה לטובה.

אין טעם בהגבלות גורפות. ניתן לסגור את השמיים לתיירות מאזורים אדומים, להפנות חוזרים לבידוד במלונות ולדרוש שתי בדיקות PCR. צריך להמשיך עם מסיכות במקומות סגורים ולהתנהל במצב ביניים ששומר כמה שניתן על חיים שגרתיים לצד המגיפה.

הכותבת היא מנהלת היחידה למחלות זיהומיות, המרכז הרפואי העמק, כללית