פרופ' נדב דוידוביץ', חבר הצת"ם וחבר איגוד רופאי בריאות הציבור, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ב־103fm על איכוני השב"כ, הסביר מדוע הוא מתנגד למהלך וקרא לחזק את מערך החקירות האפידמיולוגיות במקום להשתמש באיכונים. לדבריו, "אנחנו המדינה הדמוקרטית היחידה שעושה שימוש בכלי השב"כ - מדובר בצעד חמור ולא ערכי". 

"זה לא מקובל בצורה הכי חריפה, זה שעשו טעות חמורה בעבר, לעשות את אותה טעות זה לא מתקבל על הדעת, במיוחד אחרי שבג"ץ אמר את דברו", קבע הפרופסור בראשית דבריו. "במקום לחזק את המערכים החשובים של קטיעת שרשראות ההדבקה, אין תחליפים לחקירה האפידמיולוגית ההומנית. השקיעו הרבה מאוד כסף בכלים חלופיים כמו צמידים אלקטרוניים ואפליקציות, ולא נתנו לזה באמת לעבוד".

הוא הוסיף: "אנו המדינה הדמוקרטית היחידה שמשתמשת בכלי הזה, ואני לא חושב שנכון לעשות זאת מבחינה ערכית, גם השב"כ חושב שזהו טעות, לא לדברים האלה אנחנו בנינו את הכלים האלה. בסוף זה גם מסכן את ביטחון המדינה. עכשיו, אי אפשר שאזרחים נורמטיבים אם הם לא משתפים פעולה, יש כלים מידתיים לעשות את זה".

פרופ' דוידוביץ' הדגיש כי "אנו לא נמצאים במצב עד כדי כך חריף שזה מצדיק את זה. לפעמים בשם בריאות הציבור עושים דברים דרמטיים, כמו לא לאפשר לאנשים שהם לא אזרחים להיכנס לישראל לשבועיים כדי שנבין מה קורה. זה צעד מאוד חמור ואני תומך בו, הוא יפגע כלכלית, אך לבוא ולהשתמש בכלי של משטרה חשאית ושב"כ ולערב את זה עם משימה אזרחית ממדרגה ראשונה, כאשר כל פעם זה מעכב את חיזוק המערך האפידמיולוגי, ואני חושב שכל פעם אנו הולכים לפתרון הקל, כאפידמיולוג אני חושב שהתרומה של זה עד היום לא ברורה. זה הרבה מאוד דיבורים, זה כלי שיש בו הרבה מאוד בעיות. אין תחליף לחקירה אנושית".

לסיום עדכן הפרופסור במצב מקדם ההדבקה: "ה-R כרגע די יציב, יש לנו עלייה מתונה, ה-R עומד על סביבות 1.06-1.08, בסך הכל זו בשורה יחסית טובה".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm