שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) שוחח הבוקר (שני) עם ניסים משעל וענת דוידוב ב-103FM על הגבלות הקורונה, ועל התפרצות זן האומיקרון בישראל: "הרווחנו זמן יקר בגלל פעולות נכונות של הממשלה שלא הלכה עם פופוליזם וסגרה בזמן את השמיים לכן מצבנו הרבה יותר טוב ממדינות אחרות".

"אנחנו לא אי, אי אפשר להפוך את ישראל לאי וגם איים שניסו – לא מצליחים להחזיק מעמד בגלל ההתפשטות המהירה. לכן היה ברור מראש שזה יגיע אלינו. הממשלה הצליחה בהחלטות נכונות שהיו לא פופולריות והיום כולם אומרים שצדקנו אנחנו עיכבנו את קצב ההתפשטות. העיכוב הקנה לנו זמן יקר לשפר חיסוניות", הוסיף.

על הצעדים הבאים להתמודדות עם הנגיף אמר: "עד שלא נגיע למצב שהתחלואה באותם אחוזים כמו בחו"ל, ממשיכים במדיניות סגירת השמיים מהמדינות הרלוונטית, יכול להיות שבעוד שבועיים-שלושה זה יהיה לא רלוונטי".

כשנשאל על פתיחת השמיים, הסביר השר אלקין: "זה מתמטיקה. קורונה זה לא דת ולא אידיאולוגיה זה מתמטיקה. ברגע שאחוז הנדבקים אצלנו יהיה אותו דבר כמו במדינות שסגורות, אין טעם לסגור כי זה אותו סיכוי להידבק. כל עוד אחוז הנדבקים אצלנו יותר נמוך לא נכון לפתוח כי זה יגביר את הקצב".

בהמשך דבריו, התייחס לכך שהגבלות בתוך הארץ בוטלו בשל מחלוקות בממשלה: "לא הייתה אף החלטה שבוטלה זה רעיונות שמתפרסמים ככותרות גדולות ואח"כ, לאחר שיח, מביאים הצעה אחרת. זה לגיטימי".

"היו במשך כמה ימים דיונים, ויצאו משם כל מיני כותרות לא כל מה שיצא בכותרות הובא בסוף לקבינט. מה שהובא, הוחלט כמעט פה אחד, לכן זה לא נכון. אני מצפה מהמערכת שתהיה מערכת שלא תגיד אמן על כל הצעה שמישהו מעלה גם אם זה רה"מ, ששרים בכירים לפני שמביאים לקבינט הקורונה ישקלו את זה ויגיעו למסקנה מה יותר נכון", הוסיף.

על הגבלות נוספות אמר: "קודם כל התשובה שהמומחים נתנו בקבינט זה שמגבלות חלקיות, התועלת שלהן מאוד מוגבלת. הן לא יוכלו לעצור את הגל הזה בהתחשב בקצב ההתפשטות. הכלי היחידי להוריד את גל התחלואה זה הגברה משמעותית של התחסנות. פרופ' סגל אמר משפט מאוד נכון -רק אם שלושה מיליון ישראלים יגבירו את רמת החיסון שלהם נוכל לצאת המגל".

על האפשרות של חובת חיסונים בישראל טען, "אנחנו לא יכולים להחליף את האזרח בהחלטה שלו להגן על עצמו", לכך ניסים משעל הגיב ואמר, "אתה זורק אחריות, אתם בורחים מההחלטה". 

"אתה לא מקשיב, המומחים אומרים שהרוב המוחלט של המגבלות, התרומה להורדת התחלואה מינורית והמחיר הכלכלי גבוה, אז מה אתה מרוויח? הכנסנו את התו הירוק, שמי שמחוסן זה לא מגבלה עבורו, הוא יכול לחיות רגיל. רק מי שלא מחוסן זה מגביל אותו. אבל כן הכנסנו את התו הירוק לחנויות, שינינו את כללי ההתנהגות במערכת החינוך, כל המומחים אמרו שזה יתרום", ענה אלקין.

הוא הוסיף כי "אני אומר תצאו מהסרט ומהאשליה, אתם מתחסנים לא בשבילנו, לא בשביל הממשלה או המדינה, אלא כדי להגן על עצמכם. הממשלה קנתה לכם זמן ואפשרות להגן על עצמכם ועל ילדיכם. מצבנו יותר טוב ממדינות אחרות בעולם תנצלו את חלון ההזדמנויות תחסנו את עצמכם". 

אלקין התייחס גם לאפשרות של חובת חיסון, ואמר כי "אנחנו לא מדינה פשיסטית שנתפוס אנשים ברחוב וניקח אותם בכוח להתחסן. זה לא קורה באף מדינה היום בעולם המערבי וברור למה, זה לא קורה עם חיסונים במחלות אחרות שמזיקות יותר מקורונה. אתה לא יכול להכריח אדם להגן על עצמו".

על כך שבמדינות אחרות באירופה, חובת החיסונים נשקלת טען אלקין: "אנחנו מגנים על האזרחים לכן אנחנו מפעילים תו ירוק בו אנחנו אומרים מי שמחוסן אין לו מגבלה מסתובב עם התו ומגבלות לא חלות עליו ומי שלא מחוסן כדי לקבל תו ירוק יצטרך כל רגע להיבדק, גם לילדים קטנים יהפכו בקרוב בתשלום, מי שבוחר לא לחסן את ילדיו שיממן את זה מכיסו, מי שבוחר לא להתחסן לא רק מסכן את עצמו אלא חי תחת מגבלות שיותר קשה לו".

חיסון לקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
חיסון לקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כשנשאל האם יתמוך בחיסון הרביעי השיב: "אסור שתהיה לי עמדה אישית זה עניין מדעי רפואי שרק אנשי מקצוע יכולים לקבל בו החלטה אסור שפוליטיקאים יכתיבו לכאן או לשם". 

"בכל מקום שכלכלה פוגשת החלטה שיש לה נימוק בריאותי מסוים תפקידנו לשקול את התועלת מול הנזק ולקבל החלטה. להגיד חיסון מסוכן או בטוח ומתי צריך לחסן זו החלטה נטו מקצועית", המשיך.

בסיום דבריו, התייחס להתבטאות של שר האוצר אביגדור ליברמן, לפיה הווריאנט הוא סוג של שפעת: "אני חושב שזו הייתה התבטאות לא מוצלחת והוא לקח אותה חזרה באותה ישיבה לאחר שהוצגו נתונים. שרי אוצר לדורותיהם לא ממהרים להכניס את היד כיס אבל כולם מבינים שאנשים שנפגעים בגלל המגבלות צריכים להיות מפוצים. ענפים אחרים כרגע לא מוגבלים. תו ירוק זו לא הגבלה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm