מספר קורבנות נגיף הקורונה בארה"ב ממשיך לטפס, וחצה היום (שישי) את ה-33,000 בני אדם. לצד פרסום נתונים עגומים אלו, פרסם הנשיא דונלד טראמפ את תכנית אסטרטגיית היציאה שמוביל הבית הלבן במטרה לחלץ המדינה מהמשבר הכלכלי שנגרם כתוצאה מהתפשטות המגיפה הנרחבת בשטחיה. 

במסיבת עיתונאים שנערכה בבית הלבן, חשף הנשיא את המלצותיו לפתיחה הדרגתית של המשק וחזרה מתונה לשגרה במדינות מסוימות, תוך המלצה מצידו המכוונת למושלי המדינות, לוודא כי במדינתם אכן קיימת מגמת ירידה והשטחה בעקומת הנתונים אודות חולים מאומתים חדשים. 

תכנית אסטרטגיית היציאה שהציע טראמפ מוגדרת עתה כהמלצה בלבד ולא תהיה כל חובה ליישמה. "ההמלצות ניתנות ליישום בהתאם לשיקול דעת פרטני של המושלים", אמר הנשיא והוסיף "נפתח הכל בצעדים זהירים ומדודים. סגר ארוך יבוא עם מחיר כלכלי כבד שיתבטא גם בבריאות הציבור".

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

על פי המסמך המפרט את מתווה התכנית, מדובר בתכנית תלת שלבית כאשר בשלב הראשון תחול החמרה בנהלי הבדיקות לצוותים הרפואיים בבתי החולים, ותמשך ההמלצה למניעת התקהלות של מעל ל-10 בני אם. בשלב זה, בתי הספר ומקומות עבודה מסוימים יוותרו סגורים. עם זאת, מסעדות ואולמות קולנוע, כמו גם מקומות בילוי נוספים, יוכלו להיפתח תוך שמירה קפדנית על ההנחיות. 
 
בשלב השני, תחזור הפעילות בענף התעופה באופן מדורג. כמו כן, ,יתאפשרו התכנסויות גדולות יותר של עד 50 בני אדם בו זמנית, מה שיתיר את פתיחת בתי הספר תוך שמירה על מגבלות כמות התלמידים בכיתה.

בשלב השלישי והאחרון, צפויה חזרה נרחבת יותר לשגרה, שתכלול בין היתר חזרה להתכנסות רגילה וכמעט ללא מגבלות במקומות העבודה השונים. עם זאת, מירב המאמצים יוקדו לזיהוי חכם ופרטני במקומות ובמוסדות שעשויים להוות מוקדי התפרצות למחלה. 

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ביקרה בחריפות את מתווה התכנית של טראמפ וכינתה אותה "מטושטשת ולא עקיבת", והוסיפה כי יש לטעמה לערוך בדיקות קורונה נוספות ברחבי המדינה. פוליטיקאים אחרים במעצמה דווקא תמכו בתכנית וכינו אותה הגיונית. 

גם במדינות אחרות בעולם מתחילים לנוע באיטיות לעבר השאיפה לחזרה לשגרה. בתוך כך, נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, התבטא בחריפות נגד הנחיות הבידוד החברתי והריחוק שהחילו חלק ממושלי המחוזות במדינה, וקרא להם לחזור לפעילות על מנת שלא למוטט את הכלכלה.

קורונה בברזיל (צילום: רויטרס)
קורונה בברזיל (צילום: רויטרס)

גם בקנדה העיניים נשואות לימים שאחרי הנגיף. בכירים בממשל החלו לעסוק ברצינות בסוגיית ההשלכות הכלכליות החמורות של המגיפה במדינה. כמו כן, הממשלה עובדת במרץ על בניית תכנית פעולה פרקטית שמטרתה להוביל להתאוששות מההפסדים הכלכליים שנגרמו במהלך השנה האחרונה.

בתוך כך, גם חברות מסחריות מתכוננות לחזרה לשגרה, בייחוד בענף התעופה, שנפגע קשות המתפרצות הווירוס הקטלני שגרם ביטולי טיסות ברחבי העולם. חברת בואינג הודיעה כי בכוונתה לנסות ולהתנער מהמשבר על ידי כך שתחל מחדש ייצור מסחרי של מטוסים החל מהשבוע הבא, זאת לאחר שהשהתה את פעילותה לחלוטין בחודש האחרון. מההנהלה נמסר כי כלל העובדים יעברו בדיקות נשאות לקורונה טרם חזרתם לעבודה.