הסוכנות היהודית מקימה 'קרן חירום לקהילות יהודיות', בעקבות הפגיעה הקשה של וירוס הקורונה בקהילות היהודיות ברחבי העולם, יחד עם שותפיה בקרן היסוד ובקהילות היהודיות של צפון אמריקה. הקרן של הסוכנות היהודית תעניק הלוואות מיידיות, ללא ריבית ובתנאים מיוחדים, לארגונים קהילתיים המספקים שירותים חיוניים לקיומן של הקהילות היהודיות ובכך, תסייע לקהילות הנמצאות בסכנה, בעקבות המצוקה הכלכלית והתזרימית שאליה נקלעו, להמשיך ולהתקיים.
 
משבר הקורונה גרם לפגיעה קשה בחיים הקהילתיים ברחבי העולם היהודי ולמצוקה כלכלית קשה בקהילות יהודיות. קהילות רבות, ובהן גם כאלו שהיו בעבר יציבות מבחינה כלכלית, נקלעו לקשיים כספיים חמורים והן מתקשות לתת מענה לצרכים מיידיים בקהילה ואף לסייע לחברי הקהילה הזקוקים להם. מוסדות קהילתיים נפגעו משמעותית, פעילויות חינוכיות הופסקו ושירותים חיוניים בתחום הרווחה ובהם כאלה הכוללים סיוע לאוכלוסיות נזקקות נמצאים בסכנת סגירה.
 
המשבר הביא לאיום על חוסנן הפיננסי של חלק מהקהילות והארגונים הקהילתיים אשר חווים ירידה דרסטית בהכנסות וכתוצאה מכך מתקשים לספק את השירותים הבסיסיים שלהם ולממן את הוצאותיהם השוטפות. הקהילות והארגונים זקוקים לחמצן תזרימי למימון ההון החוזר, אשר יאפשר להם לגשר על החדשים הקרובים ועד שיוכלו לשוב לשגרת חיים ולפעילות. דוגמאות לכך הינן קהילות וארגונים קהילתיים במדינות כמו איטליה, ספרד, צרפת, דרום אפריקה, קהילות בדרום אמריקה וקהילות קטנות ברחבי העולם.
 
על רקע המציאות הקשה הזו, החליטה הסוכנות היהודית להפעיל באופן מיידי קרן חירום לקהילות יהודיות, אשר תעניק הלוואות מיידיות להון חוזר וללא ריבית לקהילות ולארגונים קהילתיים מחוץ לצפון אמריקה הנמצאים בסכנה. ההיקף הכולל של קרן החירום יעמוד בשלב הראשון על כ 10 מיליון דולר והיא תספק הלוואות של עד 350,000 דולר לקהילה או לארגון קהילתי כדי לספק להן חמצן תזרימי ולאפשר להם להתקיים מבחינה כלכלית בתקופה חשובה זו ובכך, להמשיך ולקיים את חיי הקהילה. ההלוואות יינתנו ל-4 שנים ויוחזרו ללא ריבית החל מתום השנה הראשונה בארבע פעימות.

הפרישה הגלובלית של הסוכנות היהודית ברחבי העולם היהודי תאפשר לה להגיב במהירות למשבר הזה הן בשל ההיכרות העמוקה שלה עם הקהילות היהודיות וצורכיהן והן בשל התשתיות שלה ורשת הקשרים שיש לה בכל מקום, בין היתר באמצעות מאות שליחות ושליחים ישראלים הפועלים מטעמה בקהילות היהודיות וקשרי השותפות שהיא מפעילה בין קהילות בעולם היהודי לבין קהילות בישראל. 
 
בראש הקרן תעמוד הנהלה המורכבת מנציגי שלושת הארגונים השותפים, בראשות המנהיגות הפיננסית של חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, בת' קיפר-לאונרד וריצ'רד פרלסטון. לצדם תפעל ועדה מייעצת שתורכב ממומחים פיננסיים מרחבי אירופה, דרום אמריקה ואזורים נוספים בעלי צורך, יחד עם אנשי מקצוע מהקהילות השונות שיסייעו בידי הקרן לאמוד את הצרכים ולעצב את המענים הנכונים.
מידע נוסף ואת הבקשות לקרן ניתן להפנות החל מהיום לכתובת: https://www.jewishagency.org/communities-loan-fund.

יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג אמר כי "אנו מתמודדים עם משבר חסר תקדים שפוגע בכל רובד של החיים ולא פוסח גם על העולם היהודי. הסוכנות היהודית יחד עם שותפיה בקרן היסוד ובפדרציות היהודיות של צפון אמריקה תפעל להבטיח את המשך קיומן של הקהילות היהודיות ואת פעילותן החיונית. 'כל ישראל ערבים זה לזה' - בשעת חירום זו יותר מתמיד".

יצחק הרצוג, ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
יצחק הרצוג, ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

 
יו"ר קרן היסוד, סאם גרונדוורג, אמר כי "קהילות יהודיות מסביב לעולם חוות משבר של ממש בימים אלה, פיזי ומוראלי, ובמקומות רבים המוסדות היהודיים שקיימים בהן לא עומדים בנטל. יהודים מכל העולם תומכים בישראל מראשית הקמתה, וישראל, אשר ערבה להם, עומדת לצדם גם כעת, בתקופה המאתגרת עמה הם מתמודדים".
 
נשיא ומנכ"ל הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, אריק  פינגרהאט, אמר: "למזלנו יש לנו פלטפורמה גלובלית שנבנתה במשך עשרות שנים בשותפות עם פדרציות יהודיות, הסוכנות היהודית וקרן היסוד, שיכולה להגיב במהירות וביעילות למגפה הזאת. הקרן החדשה הזו תעזור להבטיח את ההמשכיות של התשתית הקהילתית היהודית החיונית שלנו ותאפשר לנו להבנות מחדש בבוא העת".
 
קהילה ראשונה שכבר פנתה בבקשה לקבלת סיוע מקרן החירום של הסוכנות היהודית היא קהילת יהודי איטליה שזקוקה להלוואה תזרימית על מנת לאפשר את המשך הפעילות השוטפת ומתן שירותיה הבסיסיים לקהילה בחדשים הקרובים, לאחר שנקלעה למצוקה גדולה ביותר מאז פרוץ המשבר הקיצוני באיטליה וחווה ירידה דרסטית בהכנסותיה, על רקע המשבר הכלכלי בעקבות נגיף הקורונה. המדובר בקהילה היהודית העתיקה ביותר באירופה, קהילה בעלת מורשת ועבר מפואר ואשר במהלך כל השנים לא רק שקיימה חיים יהודיים שוקקים ומלאי פעילות, אלא גם תרמה במהלך כל השנים כספים רבים לביסוסה וחיזוקה של מדינת ישראל. 
 
"זהו צו השעה המובהק ביותר לסולידריות, לתמוך בקהילה ציונית ומחוייבת שכל השנים תמכה בנו, וכעת זקוקה למשענת זמנית עד שתוכל לחזור לתפארתה. זוהי חובתנו המוסרית כקולקטיב יהודי גלובלי להיות שם עבורם ועבור קהילות רבות נוספות במצוקה בשעה קשה זו", אמרה מנכ"לית הסוכנות היהודית, אמירה אהרונוביץ.