האם התפרצות הקורונה בסין החלה כבר בקיץ 2019, כחצי שנה לפני ההודעה הסינית על קיומו של הנגיף החדש? חברת סייבר אוסטרלית זיהתה כי הרשויות במחוז חוביי, שם שוכנת העיר ווהאן, רכשו כמויות גדולות של ערכות PCR במחצית השנייה של 2019, נתון שמעלה את החשד כי הן ידעו לכאורה על התפרצות חדשה.

על פי הנתונים שאספה חברת אבטחת המידע אינטרנט 2.0, מחוז חוביי רכש בשנת 2019 ערכות בדיקה בעלות של 67.4 מיליון יואן, כולל רכישות "משמעותיות ובלתי רגילות" עבור המכון הווירולוגי בווהאן, בית החולים הצבאי, האוניברסיטה למדע ולטכנולוגיה והמרכז המחוזי לבקרת מחלות. מדובר בזינוק של כמעט פי שניים לעומת היקף הרכישות בשנת 2018 שעמד על 36.7 מיליון יואן, כששנה קודם לכן נרכשו ערכות בשווי של 29.1 מיליון יואן.

בחברה ציינו כי הזינוק ברכישות ה־PCR בשנת 2019 נרשם בעיקר במחצית השנייה של השנה. מחוז חוביי עדכן את ארגון הבריאות העולמי רק ב־31 בדצמבר על מקרי הידבקות בנגיף דלקת ריאות בלתי מזוהה בווהאן, ורשויות הבריאות בסין זיהו ב־7 בינואר כי מדובר בנגיף הקורונה.

קורונה בסין (צילום: רויטרס)
קורונה בסין (צילום: רויטרס)


"הגענו למסקנה כי בהתבסס על המידע שניתחו, ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי הנגיף התפשט באופן ארסי בווהאן כבר בקיץ 2019 ובאופן ודאי בתחילת הסתיו", נכתב בדוח החדש. "יש סבירות גבוהה שהמגיפה החלה בסין הרבה לפני שסין עדכנה את ארגון הבריאות העולמי על נגיף הקורונה". בשל כך, קראו באינטרנט 2.0 לקיים חקירה נוספת על תחילת המגיפה.

עם זאת, מומחי רפואה הזהירו כי הממצאים אינם מספקים הוכחה חד־משמעית לגבי התפרצות מוקדמת של הנגיף. הם הסבירו כי ערכות PCR הפכו לפופולריות ונפוצות יותר לזיהוי פתוגנים, לא רק בקרב בני אדם או לזיהוי נגיף הקורונה, אלא גם אצל בעלי חיים, וכי ניתן למצוא אותן במעבדות ובבתי חולים מודרניים.