צגה חדשה שכתבה וביימה שירילי דשא, עולה בבכורה ארצית בפסטיבל השנתי של 'תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער' - 'פסטיבל ירון' ע"ש הצנחן ירון ירושלמי, שמתקיים זו הפעם ה-11 בחוה"מ סוכות. הפסטיבל הינו פרי יוזמה משותפת של משפחת ירושלמי, הפועלת בתחום התרבות והאחראית לפרויקטים רבים להנצחת ירון ירושלמי הצנחן שנפל במלחמת ההתשה, עיריית תל אביב-יפו ,מוזיאון ת"א לאמנות ותיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער. בנוסף לבמה המרכזית של הפסטיבל ב'מוזיאון תל אביב לאמנות', יועלו הצגות באולמות שונים ברחבי העיר, בהם מרכז דוה"ל, אודיטוריום רוזין, בית החייל, אודיטוריום אניס ובית פרנקפורט.



במשך שלושת ימי הפסטיבל יועלו 21 הצגות ילדים בהן שלוש הצגות בבכורה ארצית -  'טובים השניים' , 'זהבה ושלושת הדובים' ו'אפקט הפרפר'.
את 'טובים השניים' כתבו שירילי דשא (טקסט) ובן זיידמן (מוזיקה). זוהי הצגה מוזיקלית שמספרת על שני משרתי הארמון, ניטה ודידי, שאף פעם לא מסתדרים ביניהם ומסרבים לשתף פעולה. הארמון לא מתפקד והמצב מחמיר עד כדי כך שהמלך עצמו, שאוהב את משרתיו, הופך ממש לחולה. רק אבן טובה ומיוחדת, שנמצאת הרחק אי שם, יכולה להציל את המלך. המשרתים יוצאים להשיג את אבן המרפא וכמובן מתקשים לעבור את הדרך יחד, אך במהלך המסע הם מגלים בעל כורחם את קסם שיתוף הפעולה, נחשפים לתחושה המעצימה של הוויתור וליתרון שיש בשילוב הכוחות למען השגת המטרה.
 

"לעבוד בתיאטרון לילדים היה חלום שלי מאז ומתמיד," אומרת דשא בהתרגשות, "התגובות של הקהל הצעיר מרגשות אותי, עיניים פעורות של ילד המביט על הבמה, מזכירות לי את עצמי בתור ילדה, יושבת ומביטה בחזרות להצגות שאבא שלי היה מפיק, מוקסמת, מכושפת. אני חושבת שכמו אצל יוצרים רבים, העשייה עבור ילדים הפכה נגישה לי יותר מרגע שנולדו ילדיי. רציתי לעשות הצגות עבורם. רציתי לדבר על נושאים שמעסיקים אותם. התחברתי דרכם אל הילדה שבי."
 
לדשא יש רק מילים טובות לומר על האכסניה 'תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער'. "במשך השנים צפיתי בהצגות רבות של התיאטרון וחיכיתי לרגע שנוכל לשתף פעולה. לכבוד  הוא לי לעבוד בתיאטרון אותו ייסדה אורנה פורת זכרונה לברכה. לצערי לא הזדמן לי להכיר אותה, רק לראות אותה על הבמות. אבל המפעל שהקימה מרגש ורב עוצמה. לפני כל הצגה בתיאטרון נשמעת הודעה של אורנה ז"ל אותה הקליטה לפני שנים מספר. בהודעה היא מאחלת לילדים צפייה מהנה בדרכה המיוחדת (וגם מזכירה לכבות טלפונים), בכל פעם מחדש אני מתרגשת לשמוע את ההודעה הזו. איזו אשה מיוחדת ומרשימה. איזה חזון."
 
דשא אומרת שהיא אף פעם לא אהבה לעבוד לבד, ותמיד העדיפה את עבודת הצוות. "תהליך היצירה הרבה יותר מפרה בעיניי כשעובדים במשותף." היא אומרת. "זו הצגה על שיתוף פעולה שנוצרה מתוך שיתוף פעולה. קיבלתי את הרעיון להצגה מגיל צרנוביץ', המנהל האמנותי של התיאטרון. כתבתי אותה יחד עם שותפי לעשייה המוזיקאי בן זיידמן, והתוצאה היא פרי של עבודה משותפת עם השחקנים הילה סורג'ון, עדי אייזנמן, תומר אופנר ורויטל זלצמן, והקלידן תמיר לייבוביץ' שמנגן נגינה חיה על הבמה. כולם יצירתיים ברמות על."
 
את הרעיונות מביאה דשא מהבית. "ההצגה מבוססת במידה רבה על מערכת היחסים בין שני ילדיי הקטנים - עולמי בת ה-9 ופלא בן ה-11. חתול ועכבר. טום וג'רי. תמיד מתקוטטים. אף פעם לא מוותרים זה לזו. אבל בשעת צרה תמיד נמצאים שם זו למען זה. בנוסף, 'טובים השניים' מדברת על נושאים כמו היכולת להקשיב זה לזה, ללמוד אחד מהשני, ולדעת לוותר כשצריך. והכל בהומור. תמיד בהומור. אני לא יודעת אחרת." היא אומרת.
 
מבחינת דשא אין הבדל בין עבודה על הצגה לילדים לעבודה על הצגה למבוגרים. "בגלל שאני עובדת באותו הזמן בשני העולמות אין ביניהם חיץ כנראה. 'טובים השניים' מדברת גם למבוגרים שנהנים מההצגה לא פחות מהילדים, ו'בנות הזהב', הסדרה אותה אני מביימת למבוגרים, אהובה מאוד גם על ילדים. ביצירה לילדים אני תמיד חושבת: אם זה מדבר אליי, זה ידבר גם אל הילדים. אם זה מצחיק אותי- זה יצחיק גם אותם."
 
 דשא,  בתו של המפיק הגדי אברהם דשא פשנל, בוחנת את העשייה שלה מתוך מחשבה עליו. "אבא שלי הוא ההשראה הגדולה שלי. תמיד היה. בכל יצירה שאני עובדת עליה אני תמיד שואלת את עצמי מה הוא היה אומר. בחזרה הגנרלית של 'טובים השניים' הסתכלתי על הבמה וחשבתי כיצד הוא היה מגיב אם הוא היה יושב עכשיו בקהל. מכיוון שאבא שלי תמיד היה סוג של ילד בגוף של מבוגר, יש לי תחושה שהוא היה צוחק ומתרגש."
ההצגה מיועדת לילדים בגילאי 12-8.
 
פסטיבל ירון ה-11, ע"ש הצנחן ירון ירושלמי, 21 הצגות לילדים ולכל המשפחה. 29.9 - 1.10.