נכון שלא כל האמנים אוהבים לבוא לישראל ויש כאלה שמחרימים אותה או מפחדים או שמא הם לא אוהבים פלאפל, אבל גם ככה, עם כל הקשיים, לא מעט אמנים גדולים, מוערכים ואהובים הופיעו כאן במשך השנים. אך נדמה שכבר הרבה זמן לא הגיע אלינו אמן עד כדי כך מדובר, בדיוק ברגע שבו כולם מדברים עליו. אולי שיגעון הגדלות שלו דבק בנו, אבל זה באמת מרגש, קניה ווסט יגיע לארץ ב־30 בספטמבר, כוכב ההיפ הופ הגדול ביותר של תקופתו, שנשוי לאישה בעלת העכוז המפורסם ביותר של תקופתה, יופיע באצטדיון הגדול ביותר של רמת גן!

בין אם אוהבים את המוזיקה שלו או לא, ובין אם בכלל מכירים אותה או לא, או יודעים שהוא גם מעצב אופנה או לא - כולם מדברים על קניה ווסט. כו־לם. זה לא חדש. זה ככה כבר כמה שנים. ובתקופה האחרונה זה נכון יותר מתמיד. בגלל נאום התודה שלו. ה־נאום! הנאום הארוך, הפסיכי והמגוחך ביותר בהיסטוריה של נאומי התודה וטקסי הפרסים באשר הם. ב־30 באוגוסט, בדיוק חודש לפני הופעתו בארץ, עלה ווסט לבמה בטקס פרסי ה־VMA, לבוש כולו בבז', כדי לקבל את פרס יוצר הקליפים המוערך על שם מייקל ג'קסון - מעין פרס על מפעל חיים אם תרצו. 
 
בתום 11 דקות נטו של ברברת - לא תמיד קוהרנטית, מעין זרם תודעה אקזיסטנציאליסטי על מהות האמנות והתהילה, כולל התבכיינות על כך ששונאים אותו ולא מבינים אותו כהלכה, משפטים גרנדיוזיים כמו "אני אמות עבור האמנות, עבור מה שאני מאמין בו", אזכור של הבת שלו (ואיזה משהו על מיץ) ווידוי שעישן משהו לפני שעלה לבמה - הגיע הפאנץ' ליין הגדול: קניה ווסט סיים את הנאום המקושקש שלו בהצהרה שהוא מתכוון להתמודד על נשיאות ארצות הברית בשנת 2020. 
 

המונולוג שלו היה כל כך מגוחך שכשחכמולוגים אינטרנטיים ערכו קטעים ממנו והוסיפו את מנגינת הפתיחה של “סיינפלד", זה באמת נראה כמו הופעת סטנד־אפ. משיגנע הקניה הזה. פלא שכולם מדברים עליו?


קניה ווסט יחד עם קים קרדשיאן. צילום: רויטרס

יש כבר מזכרות
 
אז קניה רוצה להיות נשיא. או לפחות אומר שהוא רוצה להיות נשיא. זאת אומרת, הוא בטוח רוצה, אבל לא בטוח שהוא מתכוון באמת ללכת על זה. מרגע ההצהרה, שגרמה ללא מעט לסתות להישמט, ברשת לא מפסיקים לנתח את האמירה הזאת ואת המשמעות שלה, לנסות להבין אם היא נאמרה בצחוק או ברצינות, לנסות לנבא את ההשלכות שלה אם באמת זה יקרה, לנסות לדמיין את קים קרדשיאן - אשתו של ווסט וכוכבת הריאליטי מספר אחת בעולם - בתור הגברת הראשונה. 
 
גם חשבון הבנק של ווסט מובא בחשבון בדיונים. לאור העובדה שווסט הוא לא בדיוק מועמד נורמטיבי, יש להניח שהוא יצטרך לממן את הקמפיין שלו. הונו מוערך כיום בסביבות 130 מיליון דולר (לא כולל ה־85 מיליון דולר של אשתו), שזה לא רע, אבל לא ממש מדגדג את הכיסים העמוקים של דונלד טראמפ - עוד מועמד מהסוג האקסצנטרי.
 
למחרת ההכרזה של ווסט צייץ חשבון הטוויטר הרשמי של המפלגה הדמוקרטית: "אתמול בלילה הכריז קניה ווסט על מועמדותו לנשיאות ארצות הברית ב־2020. ברוך הבא למרוץ, מר ווסט, שמחים שהצטרפת". וכך, בלי להניד עפעף, ניצלה המפלגה את הכרזתו של הראפר כדי להראות שהיא מפלגה צעירה, מגניבה ובעניינים. טראמפ - שהולך על זה כבר בבחירות הקרובות - אמר שהוא מצפה בכליון עיניים להתמודד נגד ווסט בעתיד. ווסט לא הגיב על תגובתו של טראמפ, אבל מקור אנונימי שכביכול מקורב אליו אמר לאתר HollywoodLife.com שזאת בכלל לא תחרות ושאין שום ספק כי ווסט “ישמיד" את טראמפ בבחירות. “נו באמת, האם זאת אפילו שאלה?", אמר. “עם כל הכבוד לאיש, קניה יותר מחובר לעם האמריקאי ולאנשים הפשוטים. לקניה יש מעל ל־14 מיליון עוקבים בטוויטר, שזה פי שלושה ממספר העוקבים שיש לטראמפ". 


 צילום: רויטרס


הכרזה כזאת מכניסה לשגעת לא רק את העוסקים במלאכת הפוליטיקה בארצות הברית ואת עיתוני/מדורי/אתרי/בלוגי החדשות/הרכילות/המוזיקה אלא גם את תעשיית המרצ'נדייז. לא עברו 24 שעות מאז ההצהרה של ווסט ואתר הקניות אטסי התמלא במרצ'נדייז רלוונטי. בין היתר אפשר להזמין באתר טי־שירטס, סווטשירטס, סיכות, מחזיקי מפתחות, מדבקות ופוסטרים שעליהם כיתובים כמו "Yeezus 2020" בדוגמת דגל אמריקה או Yes, Ye Kan (הבנתם?). 
 
ההכרזה כמובן הולידה גם אין ספור בדיחות אינטרנטיות, עבודות פוטושופ חובבניות (הראש של קים קרדשיאן על הגוף של מישל אובמה, השיער של דונלד טראמפ על הראש של קניה ווסט), גיפים מצחיקים ומשחקי מילים שעובדים רק באנגלית (כמו למשל: לקניה כבר יש אגף בבית הלבן על שמו - The West Wing! פחחח). לפי שלל התגובות להצהרה - שעד לירידת שורות אלה לדפוס ווסט לא טרח להסביר אותה או להוסיף עליה דבר - נדמה שאף אחד לא ממש בטוח אם ווסט היה רציני או לא. ואולי אפילו הוא עצמו לא יודע, ומחכה לראות את התגובות לפני שיחליט. ליתר ביטחון העלה אתר ה"טלגרף" שאלון שכותרתו: “האם היית רוצה שקניה יהיה נשיא?", עם שלוש תשובות אופציונליות: 1. כן! הוא בדיוק מה שאמריקה צריכה! 2. לא, זה מגוחך. 3. זה יכול להיות די מצחיק. 
 
ווסט, הידוע בכינויו ייזוס (Yeezus, כשם אלבומו האחרון שיצא ב־2013), ידוע בתסביך האלוהות שלו ובהצהרות הבומבסטיות שלו. כמה אתרים, בארץ ובעולם, כבר פרסמו חידון בשם “מי אמר את זה: קניה ווסט או אלוהים?", שבו נדרשים הגולשים להחליט מי אמר משפטים כגון "אני הדרך, האמת והחיים", "אני חי בעתיד, על כן ההווה הוא העבר שלי" ו"אני לחם החיים שירד מגן עדן" - אלוהים, ישו או ייזוס? החידון מאוד קשה. 


צילום: רויטרס
אתם יכולים לתאר לעצמכם שציטוטיו של ראפר שהשווה את עצמו לפבלו פיקאסו, סטיב ג'ובס, וולט דיסני, אנדי וורהול, וויליאם שייקספיר, לאונרדו דה וינצ'י, מיכלאנג'לו, גלילאו וישו, נוטים להישמע כמו דברי אלוהים חיים. ולאור אופיו של ווסט, ההכרזה שלו לא באמת הפתיעה אף אחד. בטח שלו את טרמל פרגוסון, בחור בן 24, שעוד בחודש אפריל רכש את הדומיין  KanyeforPresident.com ועתה כמובן מקבל הצעות למכור את כתובת האתר תמורת סכומים נאים, נגיד 80 אלף דולר. אגב, גם לקניה ווסט בכבודו ובעצמו אין לפרגוסון כוונה לתת את הדומיין בחינם.
 
הצלחה פנומנאלית
 
הראפר גדול האגו בן ה־38, שהתפרסם תחילה כמפיק (בין היתר עבד עם ג'יי־זי, אלישיה קיז וג'נט ג'קסון), הוציא עד כה שמונה אלבומים - מתוכם שישה אלבומי סולו, שכולם הגיעו למעמד אלבום פלטינה, ובהמשך השנה הוא צפוי להוציא אלבום חדש בשם "SWISH". הוא מכר יותר מ־21 מיליון תקליטים ומאה מיליון הורדות דיגיטליות, וזכה ב־21 פרסי גראמי (הכי הרבה שאמן בגילו צבר אי פעם). למעשה הוא אחד האמנים הנמכרים ביותר וגם אחד האמנים עטורי הפרסים ביותר בכל הזמנים. 
 
אבל גם אם הוא מוזיקאי מוערך שהמבקרים מאוד אוהבים, וגם מעצב אופנה מדובר (לאחרונה עשה בלגן בשבוע האופנה של ניו יורק, כשהחתים את הדוגמניות והדוגמנים המשתתפים בתצוגה שלו על חוזה שעל פיו אם הם ירכלו עליו או על אשתו, הוא יכול לתבוע אותם בסכום של עד 10 מיליון דולר), הוא מוכר בעיקר בזכות הפרובוקציות שלו, האמירות הסתומות שלו וההצהרות המגלומניות שלו. אנחנו מדברים פה על האיש שכינה את עצמו גאון ו"אניגמת פופ", אמר שהוא עסוק מדי בלכתוב את ההיסטוריה מכדי לקרוא אותה, התגאה בכך שהוא לא קורא ספרים (מה שלא מנע ממנו לקבל לאחרונה תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת שיקגו), והוסיף שהדבר שהכי מצער אותו בעולם הוא העובדה שהוא לעולם לא יוכל לראות את עצמו בהופעה חיה. 
 
עם כל הכבוד למעמדו הרם של ווסט, תודו שזה די פתטי שמערכת היחסים הכי מתוקשרת שלו - אחרי זאת עם אשתו - היא עם כוכבת הפופ הצעירה טיילור סוויפט. היא חמודה, אבל לא ממש אמנית פורצת דרך. להזכירכם, לפני שש שנים קטע ווסט בגסות את נאום התודה של סוויפט בטקס פרסי ה־VMA כדי לומר לקהל שביונסה הייתה צריכה לזכות במקומה. בינתיים הם השלימו (בתיווכו של ג'יי־זי, שהוא במקרה גם בעלה של ביונסה) וסוויפט הגישה לווסט את הפרס הגדול שלו בטקס ה־VMA האחרון. ווסט אומנם עשה בדיחה מטופשת במהלך הטקס - הוא העמיד פנים שהוא מנמנם על הכתף של אשתו במהלך נאום התודה של סוויפט, הזוכה הגדולה של הערב - אבל חוץ מזה נראה שהוא וסוויפט היו החברים הכי טובים במהלך הטקס. או לפחות במה שראינו ממנו. 
 
כשסוויפט הגישה לו את הפרס, היא סיפרה שאלבום הבכורה של ווסט הוא האלבום הראשון שהיא ואח שלה קנו כשהיא הייתה בת 12. אחר כך ווסט עלה לבמה ופצח בנאום המשוגע שלו, שכלל הסברים על למה לפני כל אותן שנים הוא אמר על סוויפט את מה שאמר, אך לא כלל התנצלות. בתחילת הנאום של ווסט תועדה סוויפט התמירה עומדת ליד אשתו הקרדשיאנית ההריונית של ווסט ומדי פעם מניחה יד על כתפה. 
 
מה שלא ראינו - לטענת אתרים מסוימים - הוא את תגובותיה של סוויפט כשווסט התחיל להשתגע בנאום שלו. באותם אתרים נטען כי סוויפט הסכימה להגיש לו את הפרס רק בתנאי שתאשר את מה שהוא עתיד לומר בנאום התודה שלו. ווסט סטה באגרסיביות, כמובן, מהטקסט שסוכם עליו, הזכיר שימוש בסמים (לא כוס התה של סוויפט הצחה), ובלבל את המוח כל הדרך עד להצהרה השערורייתית שלו. יש הטוענים שתגובותיה ההמומות והנזעמות של סוויפט על דבריו של ווסט לא שודרו. 
 
אבל גם אם סוויפט באמת כעסה, כנראה שעבר לה. פחות משבוע אחרי הטקס היא העלתה לאינסטגרם תמונה שלה ליד זר פרחים לבן ומרובע שקניה שלח לה. למעשה הזר המפוסל נראה כמו גרסה מוקטנת של קיר הפרחים הלבנים העצום שהוא העמיד באמצע המדשאה בחצר ביתו לכבוד יום האם הראשון של אשתו, לאחר הולדת בתם. 
 
הכיתוב שליווה את התמונה של סוויפט ליד קוביית הפרחים היה משהו כמו "יו, קניה שלח לי את הפרחים הכי מגניבים!", אך ראויים יותר לציון ההאשטגים שליוו את הכיתוב: #KanTay2020 - האשטג הומוריסטי שעל פיו סוויפט רוצה לרוץ ביחד עם ווסט לנשיאות ולהיות הסגנית שלו, ו־ #BFF, המציין שהיא וקניה החברים הכי טובים לנצח.


צילום: רויטרס
 
משפחת סופר־על
 
מי שלא מכיר את טיילור סוויפט או את קניה, ודאי מכיר את אשתו של קניה, קים קרדשיאן - מלכת הריאליטי הטראשי, האישה שהעלתה את פולחן העכוז לדרגת אמנות שג'ניפר לופז ואניטה פללי ביחד בכלל לא העזו לחלום עליה, ובאופן כללי אחת הנשים המפורסמות ביותר בעולם, לא לגמרי ברור על שום מה. 
 
ווסט וקרדשיאן החלו לצאת ב־2012, ביוני 2013 נולדה בתם הבכורה, נורת' ווסט, ובמאי 2014 הם התחתנו בפירנצה, איטליה, וצולמו על ידי אנני לייבוביץ' בבגדי החתונה שלהם לשער המגזין “ווג" תחת הכותרת "קים וקניה - חייהם האופנתיים ותקופתם הסוריאליסטית". 
 
באפריל השנה הם הגיעו עם הפעוטה לישראל, כדי להטביל אותה בכנסייה הארמנית בירושלים. הזוג ונורת' ווסט בת השנתיים הגיעו לארץ יחד עם אחותה של קים, קלואי קרדשיאן, ופמליה של עוזרים, אחרי טיול שורשים קצר בארץ מוצאה של משפחת קרדשיאן, ארמניה, שם הפתיע ווסט את המעריצים בהופעה קצרה ומאולתרת ואף קפץ לאגם, מה שגרם למקומיים לנסות למכור באינטרנט בקבוקונים מלאים במימי האגם שהאליל דרך בו. 
 
הביקור הקצר תועד במלואו לטובת הריאליטי הקרדשיאני, וגם מדורי הרכילות המקומיים עשו כל שביכולתם לספק כמה שיותר מידע מהאירוע ההיסטורי. וזהו. הפעם הביקור לא כלל הופעת הפתעה של קניה (אבל הוא כן כלל ארוחת ערב עם ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים) ולמרבה האכזבה קניה גם לא קפץ לבריכה האקולוגית בכיכר רבין. אבל אין סיבה לבכות. הכל טוב - קים קרדשיאן כידוע שוב בהריון. בנם החדש של הזוג המפורסם אמור להיוולד בדצמבר השנה, ומי יודע, אולי גם אותו הם ירצו להטביל בירושלים. ובינתיים ווסט מגיע שוב לארץ, הפעם למטרת הופעה. מה עוד אפשר לבקש?