נכון, קשה להיות רחוק מהארץ ברגעים כאלה. אתה עוזב לעצמך, למחשבותיך, להרגשותיך, ואין לך מנוס אלא להכנס לתוך עצמך, כי הסביבה אדישה למתרחש, כמו היערות של בוכנוואלד. ישבנו שעות ובהינו בסי.אן.אן, מנסים לצאת מתוך עצמנו ולהבין מה קורה.



העברתי לפני עיני תמונות שנספגו בנפשי בשנתיים שחלפו מאז הסכם אוסלו, ראיתי את הפגנות הימין בירושלים, את נאומי ההסתה של ביבי אחרי כל פיגוע חבלני, את הופעתו לפני המון משולהב שמניף כרזות “רבין בוגד, רבין רוצח”, ואת רבין במדי אס־אס. ראיתי את חבורת הרבנים שהוציאו חרם והתירו את דמו של “מי שימסור מאדמת ארץ ישראל לגויים”, והבנתי שהרוצח יגאל עמיר רק הוציא לפועל גזר דין שחרצו כל הנבלות האלה, שיצרו את האווירה ונתנו הכשר לרצח שבועות וחודשים לפני שבוצע.



אבל מה שהחריד אותי לא פחות, היה איזה מתנחל אלמוני אדום זקן ומדושן עונג שאמר שאולי חבל שנהרג יהודי, אבל מצד שני - זהו אחד הימים המאושרים ביותר זה 50 שנה!



ניסיתי להיכנס לראשו של אותו יהודי נבזה שהביע מול המצלמה שמחה על הרצח, ופתאום תפסתי שמבחינתם של הקנאים, המלחמה בשלום לא אמורה להסתיים ברצח רבין, אלא רק להתחיל בו. אלה שיצרו את האווירה המורעלת והעניקו השראה רוחנית לרצח הזה יצטרכו עכשיו להתכחש לאמונתם - או לעורר ולעודד יגאל עמירים נוספים לביצוע מעשי רצח נוספים. להלכה - לחיסול כל תומכי השלום.



האיש היהודי שבירך על הרצח נתן לי הרגשה שהם מוכנים לעשות את זה. יגאל עמיר נמצא עכשיו בידי המשטרה, והוא מנוטרל. אבל אלו שהסיתו לרצח הזה, ואלה שחגגו את התוצאה בליל הרצח והיום - מול מצלמת סי.אן.אן - כל אלה מסתובבים חופשי, מצוידים בנשק, והם לא יהססו להטביע את כולנו בדם, כדי להרוס את השלום ולעשותו לבלתי אפשרי. האמונה הדתית והרבנים־אייתוללות שלהם אומרים להם שזו חובתם לאלוהים. כל מה שהאנשים המזוינים וחורשי הרע האלה צריכים לעשות, זה לחולל עוד טבח בנוסח גולדשטיין, שיגרור עוד פיגועי תופת בלב הערים שלנו. אחרי שחצו את הקו האדום של רצח רבין, הם יעשו מעשים כאלה עם חיוך על השפתיים. במילים אחרות, אם לא יפרקו מיד מנשקם את האלמנטים הקיצוניים שבין המתנחלים וארגוני הימין הקיצוני ולא ינתקו כל מגע בינם לבין האוכלוסייה הפלסטינית, האסון שהם יחוללו הוא רק עניין של זמן.



האדם היחידי שעומד עכשיו בינינו לבין האסון הזה הוא שמעון פרס. אני מקווה, ומאמין, שיהיו לו הכוחות והעוצמה הדרושה כדי לפרק את הפצצה המתקתקת הזאת.