אחרי 11 שנות פעילות ענפה וארבעה מופעים מקוריים שצפו בהם למעלה מחצי מיליון איש, החליטו חברי אנסמבל ציפורלה להקים חממה ליוצרים צעירים במטרה לחלוק את הידע שלהם ולספק לאמנים כלים להצלחה כלכלית. "הרעיון הוא להעתיק את מה שקורה בעולם הסטארט־אפ לעולם התרבות"



הם מציגים את עצמם כתאטרון עצמאי ובית תוכן, כזה שמהווה חלופה לתאטרון הממסדי והשמרני משהו. אבל אנסמבל ציפורלה הוא הרבה יותר מזה. הוא בעצם חברת סטארט־אפ שבה תשעה יזמים שמרחיבים שב ושוב את גבולות הז'אנר. הרפרטואר שלהם כולל בין היתר ארבעה מופעים מקוריים, שבהם צפו למעלה מחצי מיליון איש בארץ ובחו"ל. את הידע הרב שצברו מהטעויות ומההצלחות שלהם העבירו חברי האנסמבל אל היצירה החדשה שלהם בשיתוף עם סדנאות הבמה: חממה ליוצרים עצמאים, שמעתיקה את מודל הפעילות של חממות ההייטק לעולם התרבות והאמנות. "רבים מהפרויקטים שמתחילים בכוונות טובות דועכים בשל חוסר כלים פרקטיים בתקשורת בין אנשים, חזון לא מגובש, גישה שלילית או חוסר ידע בניהול תקציבי", מספר גל פרידמן, מייסד־שותף בציפורלה, "יצרנו חממה ליוצרים מתוך חזון לייצר זרם חדש בתרבות הישראלית - הזרם העצמאי".



אתמול (שני) נערך ערב השקה שבו 15 היזמים שאותם ליווה האנסמבל בחצי השנה האחרונה הציגו את הקונספטים העסקיים והאמנותיים שלהם, בניסיון לגייס משקיעים לפרויקטים. "כיום, כדי להיות אמן בארץ צריך להיות קצת איש עסקים", אומר איתי פלג, שיחד עם זוגתו שי לי הרש יוזם תאטרון קומי לילדים. "לאמנים יש נטייה לא להיות עם הרגליים על הקרקע ולחפש שיעשו בשבילם. אבל אנחנו מעדיפים את המודל של ציפורלה, שלא חיכו להזדמנות ועשו משהו משל עצמם".



הם אומנם מפעילי ימי הולדת מבוקשים ובעלי רשת משחקיות מצליחה, אבל כשביקשו לצאת לדרך חדשה, הבינו בני הזוג פלג והרש שחסר להם משהו. "יכולנו ללכת למשרדי הפקה ולתת להם את המושכות, אבל בחרנו להרים את הדבר הזה לבד", אומרת הרש, "וכשהבנו שאנחנו חושבים לטווח ארוך ידענו שחייבים להשקיע, להבין שיווק, מכירות ומיתוג, להכין תוכנית עסקית ובעצם להפוך את הדבר הזה להכי חשוב בעולם".



וחדוות היצירה לא נפגמת מול המספרים של טבלאות האקסל?


"יש שחקנים שאומרים שבערב הם עושים אמנות לנשמה וכדי להתפרנס הם ממלצרים בבית קפה בבוקר, והם חושבים שלהפוך קריירה לארוכת טווח זה מלכלך, אבל עבורנו זה משמעותי. וכדי שנעשה זאת במשך שנים אנחנו מכבדים את מה שאנחנו עושים ומשקיעים בזה לא פחות מאשר הייטקיסטים משקיעים בעבודה".




קמות ונופלות


בניגוד להרבה מדינות מערביות, בישראל האמנים צריכים להיות עם הרגליים על הקרקע כדי להצליח כלכלית ועם הראש בעננים כדי ליצור, והפער הזה עלול להיות מבלבל. "אנחנו מתייחסים לעצמנו כשחקנים, לא כאנשי עסקים", אומרת טטיאנה מחלינובסקי, בוגרת ניסן נתיב, יוזמת קבוצת תוכן תרבותי לקהילת דוברי רוסית בישראל ומשתתפת בחממה. "זאת הסיבה שיש הרבה שחקנים שמחפשים את החסות של התיאטרון, שגם סוגר לך את החודש וגם משאיר אותך במקצוע".



איתי ושי. ציפורלה, צילום: יח''צ
איתי ושי. ציפורלה, צילום: יח''צ



אולי בגלל זה יש בתחום הבמה יחסית מעט יוצרים עצמאים.


"יש הרבה קבוצות שקמות אחרי הלימודים, והרבה מהן נופלות בגלל הקושי להתנהל לבד ובגלל שהן לא יודעות לעשות את זה נכון. בתי הספר למשחק נותנים לנו את כל הכלים כדי להפוך לשחקנים, אבל לא מלמדים את הדברים שחשוב וכדאי לדעת אחרי שמסיימים את הלימודים. ואם כבר ללמוד אז מציפורלה, הקבוצה היחידה שהיא עצמאית לחלוטין כבר 11 שנה".



"עשינו הרבה טעויות בדרך", מודה לוטוס אתרוג, מייסדת שותפה בציפורלה. "כשסיימנו את הסטודיו של ניסן נתיב ועמדנו בצומת דרכים, הבנו שאנחנו לא מתחברים למוסדות הקיימים והחלטנו ליצור את המופע שידבר אלינו, כזה שמשלב בין כמה ז'אנרים של עולם התיאטרון. בהתחלה לא ידענו איך מנהלים נכון את הזמן, איך פורשים את החזרות וההצגות בצורה נכונה, איך משווקים. היינו הולכים כל היום ברחובות ומחלקים פליירים ועשינו הרבה דברים לבד. עם השנים נעזרנו באנשי מקצוע ולמדנו הרבה על שיווק, ניהול מותג ונטוורקינג.



"אנחנו לא רוצים ללמד אנשים להיות ציפורלה. אנחנו למדנו ורוצים ללמד כך שליוצרים יהיו פחות מהמורות בדרך. העניין הוא להעתיק את מה שקורה בעולם הסטארט־אפ לעולם התרבות ולהשתמש בתוכן הרבגוני ובתעוזה המקומית כדי להפוך את ישראל לסטארט־אפ ניישן גם בתחום התרבות".



כלומר, לא לסמוך על המדינה ולהישען על משקיעים?


"האחוז שהמדינה משקיעה בתרבות הוא לא פלוס או מינוס – זה המצב. אנחנו בחרנו בזרם לא תלוי ומלמדים את היוצרים להיות כמה שיותר עצמאים. יש משהו בפרויקט הזה שחשוב לנו במובן של להעביר את הידע הלאה ושיהיו עוד פרויקטים עצמאיים ויוזמות בכל הארץ, ושיוציאו את השם של ישראל בעולם".