פסלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אותו יצר האמן איתי זליאט והציב אותו באישון לילה בכיכר רבין, הופל היום (שלישי) בשעות הצהריים ע"י מפגינים שהגיעו לכיכר. המפגינים שהגיעו למקום קראו: "זה עגל הזהב, סגידה לפסל". יש לציין שקודם לכן העירייה ביקשה להסירו, כיוון שהוצב שם ללא רשותה וללא בקשתה, אך בקשה זו לא נענתה.
עוברים ושבים מגיבים לפסל נתניהו בכיכר רבין

סגן ראש העיר אסף זמיר אמר לאחר הפלת הפסל שפונה ע"י העירייה בשיחה עם גל"צ: "הפסל כמובן לא נותץ, הוא פונה כי הוא נמצא במרחב הציבורי מבלי שהתקבל אישור לכך". לדבריו, "המסר של האמן הועבר בכל מקרה וזה הכוח של האומנות. שואלים האם זו הברקה או פרובוקציה? וזו גם הברקה וגם פרובוקציה כי כולם מדברים על זה מהבוקר. זו כיכר שלפני כמה חודשים קיימו בה עצרת לחייל אלאור אזריה ולפני כן עצרת זיכרון ליצחק רבין ז"ל".

אם כך, אתה אומר שיש כאן אמירה אמיתית, בניגוד לדבריה של השרה רגב
"העובדה היא שכל כלי התקשורת מתרכזים סביב האמירה האמנותית הזאת, אם היא טובה או רעה - זה עניין אחר. זה בטוח חתרני, לא ניתן לטעון אחרת. הנה אנו מדברים על זה ברדיו. ליצירות אומנות יש מאז ומעולם ערך ביצירת שיח". לסיום הוסיף זמיר: "באופן אישי אני חושב שיש כאן דברים שמשותפים לדעות של הרבה אנשים, זה עידן שהדמוקרטיה במגננה".

 

מפגינים נגד הפסל. צילום: אבשלום ששוני

 


האמן: "חזיתי את העתיד"

עם הצבת הפסל הבוקר, אמר האמן בשיחה עם מעריב אונליין: "רציתי לעורר בפסל כמה דברים - קודם כל לדעת מה מותר להגיד בישראל בשנת 2016 ומה אסור. אם הפסל יעלה - יגידו לי להזיז אותו או שהוא יגרור סנקציות ומאסר? קורים המון דברים במדינה הזו, הפסל נראה כעת כקוריוז אבל אולי הוא גם חוזה את העתיד הצפוי לנו".
כשעה לאחר הצבתו, הגיעו למקום פקחים של עיריית תל אביב ומסרו לזליאט הודעת דרישה להסיר אותו לאלתר, בטענה כי הוא מהווה "מכשול במקום ציבורי". העירייה הציבה אולטימטום לאמן עד לשעה 12:00 וציינה כי במידה והוא לא יסיר את הפסל, הוא יוסר על ידה. כאמור, בשעה האחרונה הפסל הוסר ע"י עוברי אורח שהגיעו למקום.

הפסל לפני הפלתו. צילום: אבשלום ששוני


 
איתי זליאט, האמן שפיסל את בנימין נתניהו על רקע הפסל. צילום: אבשלום ששוני