הכתבה המלאה

הכתבה הוקלטה ע"י הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה

"לא רציתי אחוזים. יצליח, לא יצליח, אני לא אחראי. התייחסתי לזה כחלטורה", אומר העיתונאי אלי תבור, שאחראי לכתיבת התסריטים ללהיטי הענק של יהודה בארקן "צ'רלי וחצי" ו"חגיגה בסנוקר". הוא גם כתב את התסריטים לשוברי קופות היסטריים כמו "אלכס חולה אהבה", הזכור לטוב, ולסדרת סרטי "אסקימו לימון".

בהוליווד תסריטאי כזה היה מתגורר באחוזת פאר עם רולס רויס בחניה וג'קוזי בחדר השינה, אבל תבור, בן ה־86, מסתפק בדירה נאה בצפון תל אביב ולא יותר. כסף גדול מהקולנוע של פעם הוא לא ראה.

"הסרט הראשון שכתבתי היה 'כל ממזר מלך'", תבור נזכר. "הייתי חדש בעניינים ואמרו 'קבל סכום קבוע והיתר באחוזים מהרווחים'. בסוף הראו שההוצאות וההכנסות של הסרט היו שוות. לא קיבלתי גרוש. אז אמרתי שמעכשיו אקח רק סכום קבוע. ידעתי ש'צ'רלי וחצי' יצליח כל כך? יודע תוך כמה זמן כתבתי אותו? אולי חודש. בשנה אחת כתבתי שלושה תסריטים בנוסף לעבודה הקבועה כעיתונאי ב'העולם הזה'".

מאז מותו של בארקן, ערוצי הסרטים משדרים כמעט בלופ את להיטיו הגדולים. תוך כדי צפייה אפשר למצוא חבר'ה מכל הגילים שמצטטים קטעים שלמים, כאילו מדובר בחומר חובה לבחינת הבגרות. "יש לי שכן שניהל בנק", תבור מספר. "עד היום הוא רואה את הסרטים, חוזר עליהם בלי סוף, ובכל פעם שהוא רואה אותי הוא שואל 'איך ידעת את השפה הזו?'. יש בחגיגה בסנוקר סצינה בבית הרב. בין השאר הרב אומר 'ימשיך כבודו'. בשבילי זה היה טבעי, כי למדתי בבית ספר בצפון תל אביב והיינו פונים למורים בתואר 'כבודו'. ידעתי שזה יהפוך למטבע לשון? כעיתונאי הכרתי אנשים כאלה ויש לי אוזן טובה. שמעתי איך הם מדברים, איך הם מתנהגים, ויהודה ידע לממש את הדמות שראיתי בעיני רוחי. אני מכיר את כל אותם מדקלמים, אבל אם תשאל אותי מה כתוב, אני לא זוכר. בכל זאת כתבתי המון תסריטים".

אלי תבור מקבל פרס מפעל חיים (צילום: איציק בירן)
אלי תבור מקבל פרס מפעל חיים (צילום: איציק בירן)


בארקן היה שחקן טוב?
"מצוין. ב'חגיגה בסנוקר' הוא משחק תאומים זהים, גבריאל ועזריאל, כל אחד דמות בפני עצמה. עכשיו אני רואה סדרה איטלקית ויש גיבור ראשי שההבעה שלו לא משתנה לאורך 30 פרקים. יהודה היה אחר. תמיד שמח, עליז, וזה הקרין גם על סרטיו. הכרתי אותו הרבה לפני הקולנוע. הוא נתנייתי, זוגתי היא בת נתניה, הם היו באותה חברה סלונית". ציפי, בת זוגו מתערבת: "הוא היה חתיך הורס. בדרן, מצחיק, חם, שוויצר. טיפוס כזה". תבור שמע קצת נוסטלגיה ומיד נאנח. "לא היינו בקשר מאז שחזר בתשובה. איך אומרים, 'הסתובבנו בחוגים אחרים'".

הוא גם די התרחק ממרכז הבמה.
"אהבתי אותו אהבת נפש, אבל ההצלחה עלתה לו לראש. הוא החליט להיות מפיק ואז הפסיד מיליונים. כמו מי שמצליח ואומר לעצמו 'אני אוכל להצליח בכל'. במשחק הוא היה מוצלח, זה היה הטבע שלו, הוא שיחק את עצמו".

יהודה בארקן (צילום: אסף קליגר)
יהודה בארקן (צילום: אסף קליגר)


הנאום של סלומוניקו


תבור קם ממקומו, נעלם ואז חזר עם תסריטיהם המקוריים של להיטי הענק "צ'רלי וחצי" ו"חגיגה בסנוקר". "אני שומר אותם וגם את ה'הרמס בייבי', מכונת כתיבה שעליה כתבתי 40 תסריטים, שמהם הפיקו 23 סרטים", הוא מתגאה. "לא היו אז מחשבים. אם היה שינוי אי אפשר ככה סתם לתלוש דף ולהחליף, היית צריך להדפיס את 100 הדפים מחדש".

למה כיוונתם?
"זו הייתה צריכה להיות קומדיה מצחיקה, מסחרית. היא לא הייתה מיועדת לזכות בפסטיבלים. היא באה למשוך קהל, ו'חגיגה בסנוקר' משך למעלה מ־600 אלף צופים".

אתה יודע להסביר את ההצלחה?
"איזו שאלה. אחד מעקרונות היסוד בכתיבת תסריטים הוא שאתה צריך ליצור הזדהות בין הצופים לגיבור. כל סרט מתחיל במילה 'רוצה'. זה רוצה להרוג אותך, ההוא רוצה כסף. התחלה של קונפליקט דרמטי, ויש מכשולים בדרך להשגת המטרה. ברגע שאתה מצליח לכתוב תסריט שבו הצופה מזדהה עם הגיבור והוא גם רוצה שהגיבור ישיג את המטרה, הסרט יצליח. בסרטים האלה הצופים, במיוחד בני עדות המזרח, הזדהו עם הגיבורים. ראו בהם את עצמם, ולדעתי הסרטים גם תרמו למהפכה העדתית בישראל".

באיזה מובן?
"מי היום בממשלה? מירי רגב, אמיר אוחנה, דוד אמסלם. זו מהפכה חברתית, עדתית. הם היום הרוב. מי זה הבייס של נתניהו, אני? כמי שעבד 25 שנה ב'העולם הזה' אני בעל מודעות חברתית גדולה. זה עיתון שכבר בשנות ה־50 שלום כהן כתב בו סדרת כתבות 'דופקים את השחורים', והוא היה היחיד שעסק בפער העדתי ודיכוי עדות המזרח. הזדהינו עם הפנתרים השחורים, עם אירועי ואדי סאליב. היו בסרטים האלה מסרים חברתיים".

חגיגה בסנוקר (צילום: יוני המנחם)
חגיגה בסנוקר (צילום: יוני המנחם)


זו הייתה הכוונה?
"גם אם לא במוצהר, לי הייתה אמירה חברתית. בסרט 'יהיה טוב סלומוניקו', סלומוניקו מגדל את ילדיו בשכונת עוני בדרום תל אביב ואז הוא עובר לבית משותף בצפון תל אביב, שם שכניו האשכנזים מתייחסים אליו כפי שמתייחסים. יש ישיבת ועד בית, וסלומוניקו מטיח בהם דברים קשים. הלכתי לבכורה ובסצינה שבה ראובן בר יותם אומר את הדברים לחברי הוועד, הקהל קם ומחא כפיים. בהתחלה חשבתי שזה קהל מיוחד, אולי חברים של המפיק. הלכתי לעוד הצגות, ובכל הקרנה, באותה סצינה, הקהל קם. זה היה מסר חברתי פר־אקסלנס".


תסריט משלושה משפטים


עד היום תבור רואה בתסריטאות עבודה צדדית יחסית לעיתונאות, שבה עסק כל חייו. הוא הגיע אליה ממש במקרה. "אנסו אותי", הוא מודיע. "כשהשתחררתי מהצבא, התחלתי לעבוד ב'העולם הזה'. זה לא היה עיתון רגיל, היה בו צוות של שלושה־ארבעה כתבים שלא חתמו אז על הידיעות, וזו הייתה גם הסיבה שנשארתי בו 25 שנה, כי יכולתי לכתוב בכל תחום ובין השאר כתבתי ביקורות קולנוע. לא הייתה לי הכשרה, לא למדתי. הייתי קונה כרטיס והולך שלוש פעמים בשבוע לראות סרט ואז כותב עליו.

בקולנוע 'אלנבי' הציגו את 'המלך ואני', ואיפשהו קראתי שאורכו 145 דקות. הלכתי ואחרי שעה וחצי נגמר הסרט. ניגשתי לחברת ההפצה ושאלתי למה הוא קוצר? הסבירו שעבור כל דקה נוספת, מעל שעה וחצי, המקרינים דורשים תוספת שכר ולכן בעלי בתי הקולנוע מקצצים. היה מפיץ סרטים שבמו עיניי ראיתי אותו לוקח סרט ומול המנורה יושב עם מספריים וגוזר. החלטתי לתבוע את בעל הקולנוע שיחזיר לי את דמי הכרטיס. פרסמו בעיתון 'אלי תבור, מבקר הקולנוע של "העולם הזה", הגיש תביעה', וככה כולם ידעו שאני מבקר קולנוע".

אז גם התחילה הקריירה שלו כתסריטאי. "בתל אביב הסתובב אז במאי בשם אדם גולדברג, בוגר בית הספר לקולנוע בלודז'", הוא מספר. "גולדברג רצה לעשות סרט עלילתי. אחרי מבצע סיני, ב־1956, התפרסם ב'העולם הזה' סיפור בהמשכים 'עקבות בחול'. סיפור על חייל ישראלי וחייל מצרי שנשארים לבד אחרי המלחמה, ובכדי לשרוד הם משתפים פעולה. הבמאי ביקש 'תכתוב לי תסריט'. אמרתי שאפילו לא ראיתי איך תסריט נראה, ולבד אני לא יכול. הוא צירף אליי את רם עברון, שהיה מבקר הקולנוע של 'מעריב' ואת הסופרת שולמית הראבן. הושיב אותנו ביחד, והביא תסריט בפולנית כדי שנקלוט את הטכניקה.

ישבנו כמה פעמים וכתבנו. בשנות ה־60 לא היו קרנות מימון, היית צריך משקיעים לסרט. גולדברג מצא בעל יקב בפתח תקווה, ממוצא עיראקי, שהסכים להשקיע. הוא כבר הספיק לצלם 20 דקות ואז הייתה בעיה. בעיני רוחו הוא ראה גבעה שעליה מתרחשת אחת הסצינות. הלך לסיור לוקיישנים. נסע לראשון, לניצנים, לנגב ולא מצא גבעה מתאימה. מה עשה? הזמין בולדוזרים, צייר תוכנית וביקש 'תבנו'. ככה גמר את התקציב".

אז לא היה סרט?
"זה היה הסרט ששלושת התסריטאים שלו הרוויחו בו הכי הרבה, כי לגולדברג הייתה אידיאה. הוא היה חייב להפיק סרט על פי הסיפור. אחרי ארבע שנים מצא משקיע נוסף, שבשלב הראשון הסכים לשלם רק על התסריט. קיבלנו כסף פעם שנייה, אבל שוב לא יצא סרט. עברו עוד חמש שנים, והוא מצא עוד משקיע. קיבלנו כסף בפעם השלישית. שלוש פעמים על סרט שלא קיים, אבל ככה התפרסם שאני תסריטאי וגם למדתי איך כותבים. ביום השישי של מלחמת ששת הימים, על המסלול בשדה התעופה ברפידים, פגשתי את אורי זוהר, שהגיע לבדר חיילים. הייתי אז כתב צבאי ורציתי לחזור מסיני למרכז. שנינו היינו אחוזים בלהט הניצחון. אורי אמר 'מוכרחים לעשות סרט'. קבענו שנשב בתל אביב ונכתוב תסריט. הצעתי לו שניקח שני סיפורים: את הסיפור של אייבי נתן, שבדיוק היה אחרי טיסות השלום למצרים, ואת סיפורו של הטנקיסט בסיני, זה שכל הפלוגה שלו הושמדה, הצוות בטנק נהרג, והוא התותחן טוען פגז אחרי פגז וממשיך לירות בגלל המחויבות. הוא יודע שאם לא יירה, לא ננצח במלחמה, כמו שאייבי נתן חשב שאם לא יילחם על השלום, השלום לא יגיע. מזה נולד הסרט 'כל ממזר מלך'. סרט שהפיקו גיורא גודיק ופשנל, שהביאו שני כוכבים בינלאומיים - לצד יהורם גאון ועודד קוטלר את פייר אנג'לי וויליאם ברגר. מאז 'סלאח שבתי' לא הייתה הצלחה כזו".

אורי זוהר (צילום: ראובן קסטרו)
אורי זוהר (צילום: ראובן קסטרו)


זה נתן לך את הדחיפה?
"היה מפיק סרטים, מיכאל שוילי, ששמע עליי והזמין אותי. הוא נתן סיפור וביקש שאהפוך אותו לתסריט. עשיתי לו שלושה סרטים, שניים אני אפילו זוכר, 'ז'אקו והיצאניות' ו'נחצ'ה והגנרל'. כתבתי תסריטים תוך שבוע. אם תבוא אליי עם סיפור, ספר אותו בשלושה משפטים ואפשר יהיה לעשות ממנו תסריט, אני אשב ואכתוב מהר. זה הכישרון שלי. אז קם מפיץ הסרטים, דוד שפירא, בעל 'סרטי שפירא' והציע שנפיק את 'סלומוניקו'. הצלחה אדירה. זו הייתה הפעם הראשונה שמפיצי סרטים הבינו שגם הם יכולים להפיק".


יצירה קולקטיבית


כשתבור מדבר על מפיצי סרטים, הוא מתכוון בין היתר לשמחה זבולוני, האיש שהוביל לסרטי הקאלט בכיכובם של בארקן וזאב רווח. "זבולוני היה יליד איראן שעלה לארץ בגיל צעיר, התגייס לצבא ואחרי שהשתחרר חזר לאיראן שלפני חומייני", הוא מספר. "זו ארץ שהייתה בה תעשיית סרטים נהדרת. אחיו הפיק שם סרטים בז'אנר הדומה לבורקס. סרטים על אנשים משולי החברה, פושעים, בטלנים מקסימים, שמתאהבים בבנות החברה הגבוהה. הוא בא ואמר 'אני רוצה תסריט כזה', וסיפר על הסרט שהכי הצליח שם: פושע קטן שמתלווה אליו הבן של חברתו, וביחד הם עושים מעשי נוכלות. רמאי קטן המתאהב בבת עשירים. יש מכשולים, אבל בסוף הבחור משיג את המטרה. אמרתי שאין בעיה. ישבתי וכתבתי גרסה ראשונה של הסרט. עוד לפני התסריט כבר נולד השם 'צ'רלי וחצי'. נזכרתי במוישה וחצי, שהיה קצין בכיר בצה"ל, ואת 'צ'רלי' לקחתי מצ'רלי ביטון. זבולוני הביא את בועז דוידזון כבמאי. לא הכרתי אותו, אבל תכף נוצרה בינינו כימיה. בועז הוא אחד שעבד כבמאי יוצר, כשעד אז סרט היה יצירה קולקטיבית. בועז נתן חופש לשחקנים לאלתר. היה ממציא על הסט סצינות, אבל ביסוד התסריט נשאר כמו שכתבתי".

מה למשל הוא שינה?
"זוכר את 'צ'רלי וחצי'? בסיום, מיקו, הילד, עולה על מטוס וטס לאמריקה. זה לא היה כתוב בתסריט. אצלי הסיום הוא כמו כל האווירה בסרט. נפרדים ממיקו בשדה התעופה, מנופפים לשלום ואז כשהם עומדים לצאת, את מי הם רואים? את מיקו שאומר 'איך עבדתי עליכם'. בועז, ברגע האחרון של הצילומים, שינה. הוא לא אהב האפי אנד. אותו הדבר ב'אסקימו לימון'. בנצי מאוהב שם בנילי. הוא חיזר אחריה אחרי שהיא נפרדה ממומו. בנצי כבר מוכר את אופניו בכדי לקנות לה תליון, בא למסיבה, ומה הוא רואה? נילי רוקדת ומתנשקת עם מומו. הוא הולך הצדה, עצוב וככה נגמר הסרט, רק ששם זה כתוב בתסריט".

מיקו מתוך ''צ'רלי וחצי'' (צילום: צילום מסך)
מיקו מתוך ''צ'רלי וחצי'' (צילום: צילום מסך)


הזדמנות להיות כוכב


את "צ'רלי וחצי" התחילו לצלם לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים והמשיכו לצלם אחרי שהמלחמה הסתיימה. הטרגדיה הלאומית לא מנעה מהצופים לזרום לאולמות. הסרט מכר כ־700 אלף כרטיסים.

"אחרי אותה הצלחה בא אלינו זבולוני, שהייתה לו חנות קטנה ברחוב פינסקר בתל אביב, וביקש שנכין עוד סרט, אבל הפעם הוא לא סיפק סיפור רקע", תבור נזכר. "ישבנו וחשבנו ובועז זרק רעיון, כי יש אחד שידע לכתוב סיפורים יותר טוב מכולם - וויליאם שייקספיר. בועז הוא איש קומדיות, מהסצינה הכי פשוטה הוא ידע לבנות משהו מצחיק. שייקספיר כתב בראשית דרכו את 'קומדיה של טעויות'. אם תיכנס לגוגל, תמצא שעשו לה מאות גרסאות. תאומים זהים, טעויות בזיהוי. לקחנו את הרעיון והבאנו אותו לשכונה תל אביבית, כשיהודה בארקן מגלם שני טיפוסים, גבריאל ועזריאל ב'חגיגה בסנוקר'".

אורי דן, שהיה יד ימינו של אריק שרון, מופיע איתך בקרדיט לתסריט.
"השם שלו היה שלמה אורי. שנינו ישבנו יחד, בספסל אחד, בגימנסיה הרצליה. חברים בנפש. הרי הוא התחיל את הקריירה ב'העולם הזה', ומי שהביא אותו לשם היה מוסא דהן, ממרד הימאים. דהן אמר אז לאבנרי 'הוא העיתונאי שיכתוב לך על המרד', והציג אותו כאחיו. אבנרי אמר 'לא דהן, אני אתן לך את השם אורי דן'. אחר כך, כשכבר היה מוכר כאורי דן ולא כשלמה אורי, הוא הפך אותו לשם הרשמי. אז לפני שאורי הלך ללמוד בטכניון, הוא הביא אותי לאבנרי ואמר 'אני עוזב, וחבר שלי רוצה להיות עיתונאי'. היינו חברים, למרות השוני בדעות הפוליטיות. הייתה תקופה שביחד עם אלי לנדאו היינו שלושתנו צוות החווה של אריק שרון, בימים ששרון עוד חלם על שלומציון ולא היה קיצוני ימני. כשזבולוני הזמין את 'חגיגה בסנוקר', שאלתי את אורי דן אם הוא רוצה לכתוב איתי. הלכנו לעורך הדין שחתם על כל הסרטים ומונינו לתסריטאים. חברים, חברים, אבל מסתבר שלא כל מי שכותב בעיתון יש לו יכולות לכתוב תסריט. אלה שתי שפות אחרות".

היית מרוצה מהתוצאות? כי המבקרים לא ממש אהבו את הסרטים.
"בהחלט אהבתי. מבקרים? לא עשינו סרטים לפסטיבלים. אלה סרטים מוזמנים. הרי מי המציא את השם 'סרטי בורקס'? בועז דוידזון בעצמו, על משקל 'מערבוני הספגטי' באיטליה. בועז נתן לשחקנים לעשות אימפרוביזציות. הרבה דברים הם הוסיפו. למשל 'מה רוצה התולעת?' - זאביק רווח המציא. ככה עושים סרטים. 'חגיגה בסנוקר' משך כמעט 700 אלף צופים, ואז רצינו להשתחרר מתדמית הבורקס ועשינו את 'אסקימו לימון', הסרט הישראלי המצליח בכל הזמנים ולא רק בארץ, אלא ב־40 מדינות, כשהכי הוא הרוויח בגרמניה. היום כל גרמני מכיר את 'EIS AM STIEL'".

בועז דוידזון ויורם גלובוס (צילום: ראובן קסטרו)
בועז דוידזון ויורם גלובוס (צילום: ראובן קסטרו)


שישה סרטים בסדרה.
"אחרי 'אסקימו לימון' הראשון, כשגולן־גלובוס הרוויחו כל כך הרבה, הם עברו ללוס אנג'לס והזמינו אותי לשם כדי לכתוב. ישבתי חודש־חודשיים במלון וכתבתי את תסריטי ההמשך. בועז היה הבמאי, אבל את הסרט השישי ביים דני וולמן, והוא היה הכי גרוע, כי לא היה לו חוש קומי כמו לבועז. אני זוכר שהושיבו אותנו חודשיים במלון 'ולנטינו' במרכז רומא, ליד המדרגות הספרדיות. מלון שמתנוסס בכניסה אליו שלט 'כאן הנריק סנקביץ' כתב את "קוו ואדיס"'. יצא חרא של תסריט וחרא של סרט. הם לקחו את הבמאי יואל זילברג כדי שישפר את התוצאה".

"אסקימו לימון" היה סרט מאוד נועז לשנות ה־70.
"מתי עליו. כשראיתי את 'אסקימו לימון' הראשון, בכיתי. בטח שהוא היה נועז. היה שם מין קבוצתי, אבל אף אחד לא ממש שם לב, ולמה? כי זה הכישרון של בועז, להפוך כל דבר לקומדיה. בסצינה של סטלה המגמרת כולם התגלגלו מצחוק, ואף אחד לא הסתכל על הצד המיני. מעולם לא כתבו שמדובר במין קבוצתי. אחת הנכדות שלי ראתה את 'אסקימו לימון' כשהייתה ילדה. היא נהנתה, אז שאלתי אם היא רוצה לראות גם את 'יוצאים קבוע', החלק השני. היא שאלה 'יש זיונים?'. אם אתה עושה הכל בהומור, אתה יכול להעביר כל דבר, ומרוב צחוק לא ראו את מה שהיה".

האשימו אתכם בשוביניזם ובגזענות.
"מעולם לא. בתחילת שנות ה־80 היה לי מסע הרצאות על הפער העדתי, ואנשי מפלגת תמ"י, של אהרון אבוחצירא, העניקו לי תואר 'מרוקאי כבוד'. הם חשבו בעקיפין שזה עזר לתעמולת הבחירות, למרות שלא דיברתי בשמם".

למה כמעט הפסקת לכתוב תסריטים בשנות ה־80?
"אחרי שסיימתי 25 שנה ב'העולם הזה', עברתי ל'ידיעות אחרונות' וב־1985 מוניתי להיות הכתב שלהם בניו יורק. גם שם, למען האמת, היו לי שתי הזדמנויות להיות כוכב בקולנוע ובטלוויזיה האמריקאית. יום אחד פנה אליי דן שילון, שהיה מנכ"ל רשת, ואמר 'פתחנו סניף בארצות הברית, אנחנו רוצים לחדור לטלוויזיה האמריקאית'. הם רכשו משרדים ברוקפלר סנטר ולקחו מפיק מאחת הרשתות הגדולות בכדי שינהל. שילון ביקש שאכתוב להם סדרה. ישבתי וחשבתי מה כישראלי אני יכול לתת לאמריקאים. פתאום צץ רעיון - המוסד. הגעתי ארצה ופגשתי את רפי איתן, שכבר לא היה בארגון. אמרתי לו 'קיבלתי הצעה לסדרה, תן רעיונות על מבצעים חשאיים, אבל אל תגלה סודות'. אמר 'תפדל'. ישבנו כמה לילות, חזרתי לארצות הברית, כתבתי סינופסיס. יום אחד קיבלתי טלפון משילון שאמר שהאמריקאים מוכנים ללכת על זה. כמעט התעלפתי. אמרתי 'וואו, אני הולך לכתוב סדרה באמריקה'. הגשתי את התסריט 'מאת אלי תבור ורפי איתן', רק שאז התפוצצה פרשת פולארד. זהו, נגמר".

ומהי ההזדמנות השנייה?
"חבר טוב שלי הוא הקריקטוריסט רענן לוריא. בכל פעם כשהגיע לישראל היינו נפגשים בקפה 'לנצ'נר' ברחוב שינקין בתל אביב. יום אחד, כשכבר היה מפורסם בכל העולם, סיפר שקיבל הצעה נהדרת. אמר שבהונולולו שבהוואי יש שני עיתונים מתחרים, ואחד מהם הציע שיבוא לצייר את הקריקטורה היומית לעמוד הראשון כדי להתחרות בשני. איך שסיפר, זרקתי לו 'זה רעיון נהדר לסדרת המתח "הוואי חמש־אפס"', עיתון אחד מנסה להתחרות בשני, השני רואה שהתפוצה של המתחרה עולה, בא מישהו ורוצה להרוג אותך וסטיב מקגארט מציל אותך. צחקנו. עוברים כמה חודשים וטלפון מלוריא 'זוכר את השיחה ב"קפה לנצ'נר"? פגשתי את ג'ק לורד, כוכב הסדרה, שלח מיד סינופסיס. הרעיון מוצא חן בעיניהם'. אמרתי בסדר, חשבתי שהוא צוחק ושכחתי מזה. עבר חודש, שוב טלפון מרענן 'מה עם הסינופסיס?'. אמרתי לו שחשבתי שהוא התבדח. ישבתי ותוך לילה אחד כתבתי ושלחתי. שוב טלפון ממנו 'הם מרוצים מאוד', ואחרי עוד חודש טלפון נוסף מלוריא שבישר 'אני נורא מצטער, הורידו את הסדרה'. אלה שתי ההזדמנויות שהיו לי".

איזה מהסרטים שכתבת אתה הכי אוהב?
"עשיתי עם בועז דוידזון תשעה סרטים, היינו צוות. האחרון היה לפני שנסעתי לארצות הברית, 'אלכס חולה אהבה'. בועז נתן את הרעיון. סיפר שכשהיה ילד היה להם דייר משנה והייתה איזו דודה, קוזינה, שהגיעה והוא כילד התאהב בה. אולי התסריט הכי טוב שכתבתי אי־פעם. השלד שלו נשאר, אבל מה הצרה של בועז? הוא רוצה לעשות הכל מצחיק. לקח את הדמות של פארוק, דייר המשנה, והפך אותה לגיבורת הסרט, במקום סיפור האהבה שכתבתי".

פארוק (יוסף שילוח), מתוך ''אלכס חולה אהבה'' (צילום: צילום מסך)
פארוק (יוסף שילוח), מתוך ''אלכס חולה אהבה'' (צילום: צילום מסך)


לא אהבת את התוצאה?
"לא. לתסריט היה פוטנציאל אחר, אבל הוא רצה שיצחיק ולא שיהיה רומנטי. אני לא מתלונן, כי אני לא חי על זרי התהילה".

ב־2018 ראיתי שאתה חתום על תסריט לסרט "פרשת אונקלוס".
"במסגרת המודעות החברתית נחלצתי לעזור ליוצרים מעדות המזרח, שביקשו לעשות סרטים. יש יוצר שהתחיל לעשות בזמנו סרטים בקסטות של התחנה המרכזית, ימין מסיקה. יום אחד בא ואמר שיש לו ולירמי קדוש תקציב. פיתחנו רעיון לסרט שקראו לו 'שתוקי'. ילד שנולד כממזר ובא לאמא שלו ושואל מי האבא? והיא עונה 'שתוק, שתוק'. אז קוראים לו 'שתוקי'. יצא תסריט לא רע. הם קיבלו כסף מכמה קרנות, צילמו ואז אני רואה שהם הוציאו סרט בשם 'פרשת אונקלוס'. לקחו תסריט שאישרו להם בקרן וצילמו סרט אחר לגמרי ושמו את שמי כתסריטאי. ניתקתי איתם קשר. הם הרימו אליי כמה פעמים טלפון, לא עניתי. לך תעזור לבני אדם".

ימין מסיקה וירמי קדושי מוסרים בתגובה: "בהמלצת הקרן ישבנו עם אלי תבור לפתח את התסריט, תוך כדי הפיתוח עלו מספר שמות לפרויקט, 'שתוקי' היה שם זמני. לפני יציאת הסרט לאקרנים החלטנו יחד עם קרן הקולנוע הישראלי על השם 'פרשת אונקלוס', מדובר על אותו הסרט שפיתחנו עם אלי תבור".

מה אתה יותר, עיתונאי או תסריטאי?
"עיתונאי בראש ובראשונה. למרות שלא למדתי קולנוע, ב־2012 קיבלתי את פרס אופיר למפעל חיים. כנראה שניחנתי בכישרון לדבר בשתי השפות. בכיתה ז' הייתה לי מורה לאנגלית, וצריך היה לכתוב לה בוק ריפורט, רק למי היה חשק לקרוא? הייתי כותב בוק ריפורטים על ספרים שלא היו. זוכר שקיבלתי טוב מאוד על הספר 'הגיבור מסנטה פה'. לקחתי אטלס, ראיתי עיר ליד מקסיקו והמצאתי. התחלתי ב'העולם הזה' ככתב זוטר של בתי משפט ולאט־לאט עליתי. תוך חמש שנים הייתי ראש מערכת, אחר כך עורך העיתון, מה אתה רוצה יותר מזה?".

אורי אבנרי היה איש נוח לעבודה?
"אני יכול להגיד שצברתי יותר שעות אורי אבנרי מאשר אשתו. עבדתי צמוד אליו במשך 25 שנה. הוא היה עיתונאי גאון, אבל לא היה בן אדם. היינו שותפים, כתבנו כתבות ביחד, אבל פעם אחת לא ישבנו לשתות בבית קפה. הדבר היחיד שעשה הוא בא לברית של הבן הראשון שלי, ויש לי תמונה בלעדית, יחידה, שאבנרי עם כיפה וטלית. אף פעם הוא לא היה בבית שלי. בביוגרפיה שלו הוא כתב שקרים, כי כנראה אסור לכתוב ביוגרפיות בגיל 90. אפילו את הכתובת של המערכת הוא לא כתב נכון. הוא לא בדק, הוא כל כך סמך על הזיכרון. מה שכן, בזמנו הוא היה אדיר. אוטודידקט בהרבה תחומים, בעל ידע אינסופי בהיסטוריה צבאית. הוא היה המורה הכי נפלא לעיתונאות, כשחצי מהעיתונאים בשנות ה־60 וה־70 יצאו מ'העולם הזה'".

גם אתה היית סקופר גדול.
"הסקופ הכי גדול שלי קשור לעיתון שלך, ובניגוד למה שאבנרי כותב בספר שלו - הנורה של מרידור".

בתחילת שנות ה־80, ערב הבחירות לכנסת העשירית, הודיע יעקב מרידור, מבכירי הליכוד, שמדען העובד איתו המציא מתקן אנרגיה שאמור לחולל מהפכה עולמית. "כאילו לקחת נורה רגילה של בית, ואת מאירה במנורה הזו עיר שלמה כמו רמת גן", הסביר אז מרידור למראיינת.
"הערוץ הראשון הודיע ב־11 בלילה על ידיעה שעומדת להתפרסם, יעקב מרידור וההמצאה הגאונית שתאיר את כל רמת גן", תבור נזכר. "תוך כדי אמרו את שם הממציא, דני ברמן. עבדתי כבר ב'ידיעות אחרונות' ונדלק לי משהו. אמרתי 'זה הרמאי שלפני חמש שנים כתבתי עליו ב"העולם הזה"'. לקחתי סולם, עליתי לבוידעם. היה לי שם ארגז קרטון עם דברים שלקחתי כשעזבתי את העיתון, וביניהם פנקס שבו מצאתי את שמו של ברמן, כולל הכתובת. הוא גר אז ברחוב סוקולוב. חמש בבוקר התעוררתי, בחמש וחצי דפקתי אצלו בדלת. הוא פתח, שאלתי 'אתה רימית את מרידור?', אמר 'כן' וניסה לתרץ. באותו בוקר הופיעו שני עיתונים. 'מעריב' עם הכותרת 'המצאה גאונית', ו'ידיעות' עם 'כך רימיתי את יעקב מרידור'. סקופ גדול".

אלי תבור (מימין) (צילום: רמי זרנגר)
אלי תבור (מימין) (צילום: רמי זרנגר)


איך העיתונות היום?
"חוץ מהחינמון, היא יוצאת מהכלל. אז 'העולם הזה' היה ייחודי, והייתה לי את העבודה הכי קלה. מרכז העיתונות היה בבית סוקולוב, ושלוש פעמים בשבוע הייתי הולך לשם. הכתבים מכל העיתונים היו חברים, וכל אחד בא לספר את הסיפור שהוא לא יכול לפרסם בעיתונו. ככה היינו מופיעים כל שבוע עם סקופים שלא היו באף מקום. העיתונות בשנות ה־60 וה־70 הייתה שמרנית, והיום כל העיתונות היא 'העולם הזה'. עיתונות חוקרת יוצאת מהכלל. אז הייתה ועדת עורכים שהתכנסה מדי שבוע, והממשלה אמרה 'אל תפרסמו את זה וגם לא את זה'. היו כלבלבים של השלטון. הצנזורה הצבאית הייתה פוליטית, העיתונות הטילה על עצמה צנזורה. אסור היה לפרסם התאבדויות, כי ועדת העורכים החליטה שזה יעודד אותן. אסור היה לפרסם על מעשי אונס, כי גם זה יעודד. הייתי הראשון שפרסם תמונות עירום של ישראלית - זיוה רודן. זה היה בסוף שנות ה־50. יום אחד התקשר מפיץ סרטים ואמר 'יש לי סיפור'. הגעתי אליו למשרד, והוא הוציא חוברת צילומים אמריקאית ובה תמונות עירום של רודן, שנקראה אז זיוה שפיר. עד היום אני זוכר שהוא ביקש 50 לירות, סכום עתק. נסעתי לאבנרי שניגש למנהל החשבונות. הם נתנו לי 50 לירות ופרסמנו. על השער התמונה הופיעה כשפסים שחורים כיסו את השדיים ואת החלק התחתון, אבל בפנים היה עירום מלא".

תבור הוא כותב שמייצג תקופה שהלכה ונעלמה עם השנים, כזו שיהודה בארקן היה אחד מסממניה. תקופה יותר תמימה, פחות צבועה ובטח לא מתוחכמת כמו ב־2020. ימים שבהם צמד המילים "תקינות פוליטית" הופיע במקרה הטוב בשולי המילון.

"אין ספק שהמוות של יהודה צבט לי בלב", תבור מודה. "בוא ואראה לך משהו". הוא עוזב לרגע את החדר וחוזר עם הספר "המחדל", העוסק במלחמת יום הכיפורים, ספר שעליו הוא חתום כאחד המחברים, כשיחד איתו גם ישעיהו בן־פורת, יהונתן גפן, אורי דן, איתן הבר, חזי כרמל ואלי לנדאו. "גפן הצטרף אלינו, אבל כל השאר היו כתבים צבאיים", הוא אומר. "נשארתי היחיד, האחרים מתו. להישאר לבד זה צובט. בשכבת הגיל שלי אין לי כבר חברים. איתן הבר היה האחרון וגם הוא נפטר. איך כתב חיים גורי? 'ונותרנו מעט, מה רבים שאינם כבר בינינו. אך נזכור את כולם'".