דמיינו לעצמכם את יוסי שריד, פוליטיקאי בדימוס, ניצב בין קורות מנצ'סטר יונייטד ומזנק זינוק פנתרי לכל כדור. לא מאמינים? תרגיעו, גם הוא לא מאמין. אבל דמיונו הפרוע הוליך אותו לתרחיש ההזוי הזה, בעוד שושנה ארבלי־אלמוזלינו, בעבר הרחוק מהמחנה הנצי במפלגת העבודה - שהלכה לאחרונה לעולמה - צופה בביצועיו מהיציע.


החלום הנ"ל לקוח מסיפור שכתב שריד ל"מה עשה הנוער?", ספר ובו 43 סיפורים על כדורגל, שהולך ונרקם במימונם האדיב של הגולשים באתר מימון ההמונים הדסטארט. 

הספר הוא פרי יוזמתם של מוטי דה פיצ'וטו, פרסומאי ופרשן ספורט ואחיו הבכור רפי, סוכן נדל"ן. במקור התכוונו השניים לפרסם ספר שייתן ביטוי ל־30 שנות אהדתם למכבי חיפה. "מה שלא נעשה, החיים שלנו סובבים סביב הכדורגל", מעיד דה פיצ'וטו. "מכיוון שיש לנו עוד אח, גם הוא אוהד הקבוצה, לא קשה לנחש מהו נושא השיחות בקבלת השבת, שאמא שלנו נאלצת לשמוע מדי שבוע. הפריע לנו שהזווית הזאת של הכדורגל לא בא לביטוי בספר כלשהו".


אני מבחין כאן בניצני מחאה.
"בוא נגיד שיש במיזם שלנו סוג של התקוממות נגד מה שהולך בתקשורת הספורט, שבה הייתי מעורב, שם דבר לא מועבר באופן ישיר, אלא דרך פילטרים של אחרים. מעבר לדיווחים ולפרשנויות, אני מצפה למשהו שיבטא אותנו, האוהדים".

ואז?
"הספר צמח מהרשת. תחילה מהוואטסאפ, שם אנחנו, אוהדי מכבי חיפה, התרפקנו בנוסטלגיה על ימים יפים יותר של הקבוצה. הבנו שיכול לצאת מזה יופי ספר. ואז פנינו לכותבים שונים. רובם נענו. מזה הגענו ל־350 עמודים, באמת חתיכת ספר, כולל שירים".

מדוע פניתם להדסטארט?
"תחילה פנינו להוצאות הספרים. נענינו שם שהם ירצו לראות את התכנים, אולי להוריד חלק מהסיפורים, אולי לשנות כמה דברים. אז עצרנו והחלטנו לא לערב אף גוף מסחרי. עדיף שזה יבוא מהאוהדים נטו. זה לא אומר שלא הקפדנו על הרמה. חלק מהסיפורים החזרנו לכותבים, כדי שיכתבו מחדש. סיפורים שלא עמדו בסטנדרט, לא נכנסו לספר".

כמה כסף כבר הצלחתם לגייס באמצעות המיזם?
"הגענו ל־68 אלף שקל מתוך סכום של 69 אלף שקל, שאליו אנחנו אמורים להגיע כדי לעמוד בתנאי הדסטארט. נותרו לנו כשבועיים. מי שקונה את הספר באמצעות האינטרנט תומך בפרויקט".

מכבי חיפה גם בתמונה?
"מכבי חיפה רוכשים 20 ספרים כדי לחלק לעובדים, ובכך יסייעו לנו".

אתם מסתפקים בהדסטארט?
"דרך המיזם נוכל להוציא את המהדורה הראשונה. אחר כך אולי נפנה גם לחנויות הספרים ולרשתות הפצה".

תדליף לנו עוד סיפורים ממנו?
"ברצון. יש, בין השאר, סיפור של אסף גברון על מקרה מוזר שהתרחש לפני 40 שנה במשחק בין בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב. בית"ר חגגו שער, לא הבחינו שנפסל, וחטפו גול בצד השני. איתי אנגל הביא סיפור מהמלחמה בסרביה והקשר שלה לכדורגל. המחזאית חגית גולי כתבה איך זה להיות בת שאוהבת כדורגל".

ספר מה מקור השם "מה עשה הנוער?".
"זהו משפט שהיה רווח במגרשים בשנות ה־80. כשהיינו באים למשחקים, נהגנו לשאול מה עשתה קבוצת הנוער".

דה פיצ'וטו (39) אף פעם לא ניסה להיות שחקן כדורגל. "אין לי כישורים לכך", הוא טוען. "אז נהייתי אוהד. כשהייתי ילד הייתי במשחק שהביא ב־84' למכבי חיפה את האליפות הראשונה. את הגול המכריע של החלוץ משה סלקטר לא אשכח בחיים. בוודאי לא את החגיגות ביציע אחרי הגול".

מאז התרחקת קצת מחיפה.
"נכון, כיום אני גר במושב בית נחמיה, ליד שוהם, אבל קבוצה לא מחליפים. אישה – אולי כן, אבל קבוצה – בחיים לא".

לא היו לך משברי אמון עם הקבוצה שלך?
"עכשיו אנחנו בעיצומו של משבר. שחקני מכבי חיפה פתחו כידוע את העונה עם שני הפסדים שלא מוסיפים כבוד למועדון. לא מדובר רק ברכש שחקנים לא מוצלח, אלא מטרידה כעת ההתנהלות שם. זאת בעיה שקיימת כבר שנים. צריך לעשות במכבי חיפה חריש עמוק כדי לצאת מהמשבר, מה גם שלא בוצע שינוי מתבקש בסגל השחקנים. לנו, האוהדים, לא נשאר אלא לאכול את הלב".