פתאום קם אדם ומרגיש שאם אסור לעשן כאן, אולי כדאי לכתוב על זה מדריך. הזוי או לא, בימים אלו יוצא לאור "המדריך הישראלי לגידול קנאביס", ספרם של יאיר רביב ופלג פסטיג. המדריך עוסק בתנאי הגידול הייחודיים לישראל: אקלים, סביבות הגידול המגוונות ומוצרי הגידול הזמינים לרכישה. הספר מיועד לחובבי קנאביס שרוצים ללמוד בצורה ידידותית תחביב שהוא עולם ומלואו; ולמגדלים מנוסים, שרוצים ללמוד שיטות גידול מתקדמות, טיפים סודיים וידע, שעד כה עברו רק מפה לאוזן.
 
"אני צורך קנאביס יותר מ־20 שנה", אומר רביב. "כשהנסיבות אפשרו, גידלתי לעצמי. כשלא - קניתי. הקנאביס שגידלתי תמיד היה טוב יותר ממה שקניתי. לגדל קנאביס מבחינתי זה בסיסי כמו לנשום אוויר או לשחות בים. ב־2012, עקב נסיבות אישיות, התחלתי להיות מעורב במאבק למען הקנאביס הרפואי. מעציב אותי מאוד שחולים במחלות כרוניות קשות נאלצים להתחנן למרשמים, עוברים תהליכים שנמשכים שנים, מקבלים סירוב אחרי סירוב, כדי לקבל, בסופו של דבר, גראס באיכות נמוכה ובמינון חסר, כשהם יכולים לגדל אותו לעצמם".
 
פסטיג: "אנשים לא מגדלים כי הם חוששים שזה מסובך. יותר מזה, אין תחביב מהנה כמו גידול קנאביס. כתבנו את המדריך במטרה להנגיש לכולם את הידע הרב שצברנו, וכדי שכל אחד יוכל לגדל לעצמו את הקנאביס שעושה לו טוב".

כריכת הספר. צילום: יח"צ
כריכת הספר. צילום: יח"צ

 

מה הייתם צריכים לעבור כדי לכתוב את הספר? איך נראה תחקיר לספר כזה?
רביב: "פלג ואני בעלי ידע וניסיון מצטבר של למעלה מ־20 שנה בגידול, הדרכה וייעוץ למגדלי קנאביס, בארץ ובחו"ל. מכיוון שזה ספר ראשון מסוגו שנכתב בעברית, היינו צריכים למצוא את דרך המלך בין ההבנה שהקורא הממוצע לא מכיר בכלל את הנושא, ולכן צריך להתחיל מנקודת מוצא בסיסית. עם זאת, לא רצינו ספר כבד, עמוס יתר על המידה במידע טכני ומשעמם. הרבה מהעבודה על הספר התמקדה במבנה ובאופן הנגשת הידע. על ידי שימוש בתמונות, איורים ופירוק הידע לכמה רמות שונות, הגענו למצב שבו הספר מגיש ידע עצום בצורה מעניינת וברורה".
 
פסטיג: "מבחינת תחקיר, כשעוסקים במשהו זמן רב כל כך, יש הנחות עבודה ועובדות שלומדים לקבל אותן כמובנות מעליהן. עיקר התחקיר היה לאמת את הנחות המוצא האלה. בחלק מהמקרים גילינו שהן לא ממש מסתדרות עם המציאות. בסופו של דבר שנינו הופתענו מכמה דברים חדשים למדנו, רק מזה שלא קיבלנו שום דבר כמובן מאליו. מבחינת ביקורים, נסעתי לצ'כיה, לספרד ולהולנד, כדי להתייעץ עם אנשי מקצוע ויצרני ציוד ודשנים. ויאיר נסע לאמסטרדם, בעיקר כדי לצלם חללי גידול ותהליכי עבודה".

הייתם צריכים לקבל אישור כלשהו כדי לפרסם ספר כזה? בכל זאת, מדובר במשהו לא חוקי.
רביב: "אין ספק שגם ישראל תלך בקרוב אחרי שאר מדינות המערב, בעיקר ארצות הברית, ותאמץ מדיניות מודרנית וטולרנטית יותר כלפי גידול קנאביס. לכן הסוגיה החוקית היא לא משהו שהתעסקנו בו. אנחנו עם הספר. כתבנו ספר שכל מילה בו אמת. אין צורך לקבל רשות מאף אחד כדי להעלות אמת על הכתב. הסטטוס החוקי של קנאביס לא מבוסס על הערכים המובילים אותנו כחברה, ועל כן הוא זמני. כבר הוגשו כמה הצעות חוק לשינוי המעמד החוקי של קנאביס, כולל ההצעה האחרונה שהוגשה על ידי ח"כ שרן השכל מהליכוד, שהיא מפלגת השלטון. אין ספק שהמדיניות כלפי צמח הקנאביס תשתנה בקרוב. היא לא רלוונטית כבר הרבה זמן".
 
פסטיג: "מדיניות של רדיפת אנשים שבוחרים לגדל וליהנות מצמח היא מדיניות של שנאת חינם, שלא מבוססת על צדק או על שכל. היא לא שונה מכל שנאה אחרת לקבוצת בני אדם, כמו הומופוביה, גזענות, אנטישמיות או מיזוגיניה. בסופו של דבר, זאת גישה לא ראויה, שכבר היום מביך לבטא אותה. לא נתקלנו בשום התנגדות לכתיבת הספר. קיבלנו המון תגובות חיוביות מכל מי ששמע על הפרויקט, והופתענו מרמת הפתיחות לנושא, גם אצל אנשים שלא ממש קרובים אליו באופן אישי. הספר הזה הוא הגשמת חלום, לא רק שלנו, אלא של מאות אלפי צרכני קנאביס".