כיממה לאחר הביקורת הנוקבת שנמתחה על משרד התרבות והספורט עם היוודע ביטול תמיכתו בשבוע הספר העברי, המופק על ידי התאחדות הוצאות הספרים בכ־40 מוקדים בפריפריה, המשרד הודיע אתמול שהוא יוצא בהפקה עצמאית של ירידי שבוע הספר בכ־60 מוקדים ברחבי הארץ.



שרת התרבות והספורט מירי רגב בישרה בשלהי 2016 על גיבוש קריטריונים חדשים במשרדה. "חלוקת התקציבים החדשה מכניסה היגיון חברתי צודק שמתקן עוולות של עשרות שנים כלפי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל ומיטיבה עם הציבור כולו", אמרה בין היתר והוסיפה ש"תוצאות המהפכה יצמיחו יוזמות ומפעלי תרבות חדשים כמו פטריות אחרי הגשם במהלך השנים הקרובות".



הבטיחה מהפכה. מירי רגב, צילום: מרק ישראל סלם
הבטיחה מהפכה. מירי רגב, צילום: מרק ישראל סלם



שלפה שפן מהכובע





אלא שבינתיים, הפטריות מתחילות לגרד. שלשום הודיעה התאחדות הוצאות ספרים בישראל שלראשונה זה 18 שנה היא לא תקיים את ירידי שבוע הספר העברי בפריפריה. זאת בעקבות החלטת משרד התרבות להפסיק השנה את השתתפותו בתקצוב הירידים בסכום העומד על 150,000 שקל, כפי שנקבע ב־1999 על ידי שר התרבות דאז, מתן וילנאי. עם ההחלטה של רגב, כ־40 מוקדים עתידים להיפלט מחגיגת שבוע הספר העברי, בהם אבן יהודה, אלון שבות, אשקלון, לוד, יבנה, מזכרת בתיה, קריית מלאכי ועוד. במקומות אלה, שבוע הספר מהווה תמריץ לפעילויות נוספות. מתנ"סים ומועצות מקומיות נהנים מתנועה גדולה יותר שמגיעה עם ההזדמנות להיחשף ליצירות חדשות וישנות.



"אנחנו מצרים על כך שלא נוכל השנה לקיים את ירידי שבוע הספר העברי בפריפריה בגלל החלטת משרד התרבות לבטל את השתתפותו, ומזמינים את כולם לבוא לחוויית הספרים הגדולה בערים המרכזיות: תל אביב, ירושלים וראשון לציון", אמר אמנון בן שמואל, מנכ"ל התאחדות הוצאות הספרים.



יממה לאחר הודעת ההתאחדות, הפשילה רגב שרוולים ושלפה שפן מהכובע. על פי משרד התרבות, התאחדות הוצאות הספרים היא שהחליטה למשוך ידיה מהפקת ירידי שבוע הספר בפריפריה. לפיכך, צוין כי "המשרד יקיים כבכל שנה את ירידי הספרים, בהפקה עצמאית בכ־60 נקודות ברחבי הארץ, בתקציב כולל גדול פי ארבעה מבשנה שעברה, שיעמוד על 700 אלף שקל. זאת לצד שורת אירועי חודש הקריאה ושבוע הספר המתקיימים כמדי שנה בהפקת המשרד ובניהולו בכל רחבי הארץ, במרחב הציבורי ובספריות הציבוריות". בתגובה הודיעה ההתאחדות: "'שבוע הספר העברי' הוא מותג של התאחדות הוצאות הספרים בישראל ומוגן כסימן רשום. ההתאחדות הגתה ויזמה את הרעיון ומקיימת אותו 56 שנה ברציפות, והיא שיזמה את הרחבת הפרויקט לפריפריה. אנו קוראים לשרת התרבות לממש את דבריה של ראש מינהל התרבות במשרדה, שאמרה שהיא מזמינה את ההתאחדות לפגישה בכדי למצוא דרכים לפתרון הבעיה. זאת במקום לצאת בהודעות שכל מטרתן היא ניגוח לא ענייני ויחסי ציבור".