הסופר דויד גרוסמן, שזכה אתמול בפרס מאן בוקר היוקרתי, התראיין הבוקר (חמישי) לתוכניתה של אילנה דיין בגלי צה"ל והתייחס לזכייה בפרס היוקרתי, בקשריו עם הסופר עמוס עוז, שגם הוא היה מועמד לפרס, לדילמות שלו כישראלי וכאיש שמאל שמייצג את המדינה וגם להתנהלותה של שרת התרבות מירי רגב. בתחילת הראיון ביקשה דיין מגרוסמן לתאר את רגעי הזכייה בפרס. "זה בא בסופה של ארוחת ערב ארוכה כאורך הגלות שבה חברי ועדת הפרס מסתובבים בין השולחנות כשפיהם חתום", סיפר גרוסמן, "ואז מגיע יושב בראש, מברך את כל הסופרים הנפלאים שהתמודדו והם אכן נפלאים, ואז מקריא את שמי".

ומה עובר לך בראש?
"שמחה, לא בראש, אלא בכולי. זה ספר שהוא כל כך ישראלי, ההרגשה של להיות מובן בשפה אחרת זה פשוט מרגש. לא חשבתי על זכייה תוך כדי כתיבה, להיפך חשבתי שהוא לוקאלי מדי, שהוא יהיה בלתי ניתן לתרגום. כשהראיתי את ספר הדקדוק הפנימי, ספר שמדבר על משפחה ירושלמית לפני מלחמת ששת הימים לאבא שלי הוא אמר: 'תראה דויד, זה באמת ספר נחמד, אבל אתה חושב שמישהו מחוץ למשפחה יוכל להבין אותו? ומאז כל פעם שמתרגמים ספר שלי אני אומר 'אתה רואה? מבינים אותי".


בנוגע למועמדותו של הסופר עמוס עוז לפרס אמר גרוסמן כי "אצלי עמוס עוז זכה כבר מזמן, הוא גם חבר וגם מורה. אני מעריך את דעתו ומתייעץ עמו והיחסים ביננו לא מתחילים ולא מסתיימים בפרס".





ג'סיקה כהן, המתרגמת שזכתה איתך במשותף בפרס החליטה לתרום את מחצית מזכייתה לארגון "בצלם". אתה עם דעותיך מרגיש כמייצג את ישראל?
"בכל מקום שבא אדם ישראלי ומדבר הוא הופך, רוצה או לא לנציג של ישראל. אני לא יודע אם אני מייצג את ישראל, אני יכול לייצג את המורכבות ואני מתעקש על המורכבות והדקויות. אני לא נותן למי שמדבר איתי למצוא מפלט בססמאות, המצב כל כך מורכב, הצדק והאי צדק את זה אפשר להביע יותר ברומן ולא במאמר קטן. כשאני מספר סיפור שמתרחש כאן בישראל עם כל מה שזה אומר, זה הסיפור - המקום שבו חיים הגיבורים שלי. קשה לי לראות איך המקום הזה מתבזבז ומתפרק".

השרה רגב בירכה אותך על זכייתך, מה יש לך לומר לה?
"אני מודה על ברכת השרה, שהיא עכשיו ראש הממשלה. תמיד היחסים בין האמנות לשלטון היו בעייתיים, ושלטון נבון הוא שלטון שידוע שחייבים לתת לאמנות את הכוח ועוצמת הביטוי. האמנות היא איבר מטאפיזי להתמודד עם המציאות, האמנות הישראלית מתפוצצת מתוך חיים וגיוון ולא מפני שהיא שמאלנית, אלא מפני שהיא מורכבת השרה מירי רגב יכולה לראות בכך את הספרות שמעבירה את מציאותנו - ולכן אין להפריע בתקציבים לספרות ולאמנות להביע כל מורכבותן".