הסופר עמוס עוז פגש את אהרן אפלפלד לראשונה כשהיה בן 15, תלמיד בקיבוץ חולדה, כשאפלפלד בא ללמד אותו ואת חבריו ספרות. בשיחה עם אילנה דיין בגלי צה"ל, סיפר הבוקר (חמישי) עוז על היכרותו עם הסופר המוערך, שהלך הלילה לעולמו. "הכתיבה שלו סביב השואה בנויה על התפיסה שכשאתה כבר לא מסוגל לצעוק, תתחיל לדבר בלחש", אמר עוז על יצירתו של חברו.



"מזרח אירופה והשואה בפרט זה הצ'רנוביל שלו, ואל צ'רנוביל אתה לא מתקרב, אתה מביט מרחוק", אמר עוז. "אפלפלד מעולם לא כתב על תאי גזים או הוצאות להורג, הוא כתב על אנשים לפני השואה ואחריה. על אנשים שלא ידעו מה הולך לקרות להם ועל אנשים שכבר ידעו הכל".



עוד אמר עוז, כי "אהרן כתב לא רק על השואה. אלא גם על השינויים בבורגנות היהודית המתבוללת ערב השואה במזרח אירופה, כאשר היה נדמה להם שהם מתבוללים. הוא כתב על הפגישה של הניצולים עם ארץ ישראל אחרי המלחמה. האירוניה הדקה והשנונה של אפלפלד מזכירה לא פעם את הזעם המזרחי על הניסיון לכפות עליהם זהות חדשה".



"אפלפלד כתב על אנשים לפני השואה ואחריה". עמוס עוז. צילום: פלאש 90
"אפלפלד כתב על אנשים לפני השואה ואחריה". עמוס עוז. צילום: פלאש 90



על אפלפלד האדם, סיפר עוז כי הוא היה אדם מופנם, עדין, קצת מהוסס במגע עם אחרים. "הוא היה אדם סגור, למרות שכתב במקומות הומי אדם, מוקף אנשים אבל יושב בשולחן בודד. יושב יום יום וכותב בכתב יד. כתיבה מדויקת, מינימליסטית, פיוטית".



כשנשאל מה הוא זוכר מהיכרותו עם אפלפלד, שלימד איתו באותה תקופה במחלקה לספרות באוניברסיטת בן גוריון, אמר עוז: "אני זוכר שיחות מסדרון שבהן אהרן היה מנסה ללמוד ולא ללמד. אני זוכר את הפליט שבא ללמד את ילדי הקיבוץ היחפים, שדיבר אלינו ממעמקים וגם כתב משם".


 


נשיא המדינה ראובן ריבלין כתב הבוקר בטוויטר כי הוא ורעייתו נחמה "עצובים מאוד על לכתו של יקירנו הסופר אהרן אפלפלד. יהיו זכרו ויצירתו ברוכים תמיד".


גם משרד התרבות פרסם הודעת אבל על מותו של אפלפלד. "משרד התרבות והספורט מרכין ראשו עם פטירתו של אחד מענקי הסופרים של עמנו, אהרן אפלפלד ז"ל , חתן פרס ישראל, זוכה בפרסים רבים ונחשבים בארץ ובעולם", נכתב.
שרת התרבות והספורט, מירי רגב, אמרה: "הצטערתי להתבשר על מותו של  הסופר הנערץ אהרן אפלפלד ז"ל. אהרן ז"ל עסק בכתיבתו בשואה הנוראה והותיר לכולנו זיכרונות כתובים, הנוגעים בעולם יהודי שלם, שהיה ואיננו. חרוטה בי לעד אמירתו, כי הוא בא מהחיים ולא מתמסר לדמיונות. במותו הותיר אותנו עם סיפורי חיים שלמים, שיישארו עמנו לעד, באישון העין של הזיכרון הלאומי והאישי".

שר הביטחון לשעבר, משה בוגי יעלון, ספד לאפלפלד: "הלילה הלך לעולמו אהרן אפלפלד, סופר דגול, אשר סיפור חייו שזור בתולדות העם היהודי. אפלפלד, חתן פרס ישראל לספרות, הוא סמל להישרדות, תקומה וגבורה ולכתו היא אבדן עבור העם בישראל ועולם התרבות והספרות. זכרו לא ימחה ויישאר עבורנו כעדות חיה בספריו המיוחדים. יהי זכרו ברוך".