אחרי אין סוף טיזרים, פרסומים, פוסטים ומה לא, יצא לאקרנים הסרט ה״חדש״ בת הים הקטנה גרסת הלייב אקשן 2023. וכך הצטרף הסרט הקלאסי מתור הזהב של דיסני לסרייה המעייפת בתבל של חידושים מיותרים לגרסאות אנימציה קלאסיות. אנחנו כבר עייפנו מלנסות למצוא נקודות אור ולהצדיק את בצע הכסף ביצירות חסרות הדמיון האלו, ואם זה הופך אותנו לגזענים, שיהיה.

 זה כבר כמה שנים שחברת דיסני התחילה בפרויקט שימור העתיקות או יותר נכון הרס הקלאסיקות, אותן אבני דרך שבנו ורוממו אותה מעל כולם ״עכבר אחד ישלוט בכולם״. קשה לנו להאמין שוולט דיסני בכבודו ובעצמו היה נותן יד להרס השיטתי וחסר התקדים והמעוף של לקיחת סרט אנימציה קיים ושחזורו מחדש, עם אותם הדיאלוגים והשירים בדיוק, אבל עם שחקנים בשר ודם במקרה הטוב וסי ג׳י איי במקרה הרע.

הניסיון לשחזר הצלחה קופתית ובצע הכסף ההוליוודי צצים בכל פינה אפשרית. זה התחיל בכך שלאחר הצלחה של סרט מסוים קיבלנו עוד ועוד ממנו בדוגמת סרטי המשך מעייפים והמשיך בתופעה העכשווית של רימייקים מייאשים.

נראה שהקשר בין דיסני לקהל ניתק לחלוטין. זה לא אותו עכבר חמוד שרוצה ליטופים ולהתגלגל בנסורת, כרגע הוא רק מעוניין בגבינה וכמה שיותר. מרגיש כי דיסני הפסיקו לספור אותנו הצופים, הם לא מתייחסים לתגובות ברשת ולא טורחים לעשות את המעט שבמעט כדי לקלוע לטעמו של המכנה המשותף הבסיסי ביותר של קהל מעריציהם. כשרק עלה הטריילר בת הים הקטנה גרסת הלייב אקשן ליוטיוב התקבל כזה מבול של תגובות שליליות עד שדיסני נאלצו להסתיר את כפתור הדיסלייקים ולהשבית את התגובות. כן גם זו דרך להתמודד עם זה.

לעומת דיסני יש חברות שכן סופרות את הקהל שלהן.  הדבר מזכיר את הלחץ החברתי בסרט סוניק הקיפוד, אז בזמנו הרשת זעמה על סגנון העיצוב שלו ואפשר להגיד בוודאות שהתגובה של קהל המעריצים של חברת Sega נשמעה בצורה מאוד ברורה על ידי המפיק הראשי של הסרט ג’ף פאולר. פאולר פרסם ציוץ שאישר למעשה את השמועה על העיצוב מחדש של הדמות. בציוץ ציין פאולר כי התלונות ואי ההסכמה של המעריצים עם עיצוב הדמות הם אלו שגרמו למחלקת העיצוב לעצב מחדש של הדמות. 

היפה והחיה, מלך האריות, אלאדין, פיטר פן, פינוקיו, מולאן, בת הים הקטנה - כל אלו סרטים קנונים קלאסיים שמבוססים על סיפורים פולקלוריים שגדלנו עליהם, נקשרנו אליהם, הם חלק מאיתנו ואנחנו חלק מהם. מה שדיסני מנסים לעשות כרגע זה להרוויח מכל הכיוונים. מצד אחד לשחק לנו על מנגנון הנוסטלגיה ולהרוויח אקסטרה דינרוס, ומצד שני לקדם את הערכים שהם רוצים לקדם: להט״בים, אפרו אמריקאיים וכל מי שנכנס בקטגוריית הפי סי קלצ׳ר הטרנדית העכשיוית ההליוודית. כך הם בעצם מנסים להרוויח את כל הקופה בלי טיפת מאמץ או יצירתיות, למה להגדיל ראש ולייצר סרט חדש על נסיכה שחורה, לסבית, פמינסטית, יו ניים איט? שכבר יש לנו בארסנל את בת הים הקטנה שאנשים בטוח יבואו לראות?

תפסת מרובה לא תפסת? הקהל לא פראייר, והוא מבין בדיוק מה דיסני מנסים לעשות והם לא מוכנים לקבל את זה. כשברשת מעלים וידיואים של ילדות קטנות שמחות וצוהלות ״היי בת הים שחורה ונראית כמוני״ זה מאוד חמוד ומרגש, אבל אם מישהו מעז להעביר ביקורת או לעשות את השוואה הכי קטנה לסרט המונפש הוא אוטומטית מואשם בגזענות.

אין פה שום תרומה חברתית, ההפך, זה יוצר אנטגוניזם ושנאה גם כלפי הקאסט החדש, כלפי דיסני וגם כלפי כל מי שמרגישים שלקחו להם חלק מהילדות. הניכוס התרבותי שדיסני עושים לסיפורים פולקלוריים סקנדינבים, גרמניים, אנגליים הוא פשוט מנותק מהמציאות. לא סתם טוקבקיסטים מתווכחים ביניהם על מה הן כמויות ריכוז מלנין הגיוניות ביצורים תת ימיים, האם פתאום כולם הפכו לביולוגיים ימיים? או שהם פשוט כבר לא יודעים איך להעביר את הנקודה הכי פשוטה שהסרט הזה לא בא להם בטוב.

ובינינו, לעומת אנימציה כל סרט לייב אקשן יראה חיוור. הדג פלאונדר סבסטיאן והשחף נראים בגרסה החדשה כאילו נלקחו מסרט אימה. הים, האלמוגים והסביבה הימית לא מעוררים תיאבון, ובכללי ויזואלית הכל נראה כמו טעות במסלול. אנחנו נמשיך לעקוב אחר יוליה כלבת הים הנזירית, לפחות שם העלילה לא ידועה מראש.