איימי פולר: "שאלו אותי אם אני חושבת שאסור לצחוק על איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד, והתשובה שלי היא לא. אני חושבת שלהרבה מהם יש חוש הומור בריא לגבי עצמם". 

טינה פיי: "אני מסכימה, מה גם שהרבה מהם בטח יישנו עד שהמשדר שלנו יתחיל".
 
איימי פולר: "נכון. כמה מהם הם אפילו רוחות רפאים!".
 
הדיאלוג המשעשע הזה, שלקוח מתוך סרטון קורע מצחוק ששחררה רשת NBC בכיכובן של שתי הקומיקאיות החביבות, הוא רק תקדים למה שצפוי לקרות הלילה (אור ליום שני). בזמן שרוב אזרחי ישראל יהיו עמוק מתחת לפוך, במלון "בוורלי הילטון" בבוורלי הילס, קליפורניה, יתחיל טקס פרסי גלובוס הזהב ה־ 72 , ופולר ופיי יחזרו להנחות אותו בפעם השלישית.
 

בהשוואה לטקס האוסקר הרציני והמעונב, שנחשב טקס הפרסים החשוב והנחשק ביותר של עולם הקולנוע, גלובוס הזהב מיצב את עצמו מאז ומעולם כאח הקטן והממזרי של עולם הפרסים – אף על פי שהוא נחשב למנבא אמין למדי של הלכי הרוח לקראת האוסקר (שחל כחודש מאוחר יותר). בכלל, כל המהות של הפרסים היא שונה. במקום 5,783 חברי האקדמיה לקולנוע, שבוחרים את פרסי האוסקר השנתיים בשיטת הצבעה סבוכה ומורכבת שרק מלנסות להסביר אותה מתחיל לכאוב הראש, את פרסי גלובוס הזהב בוחרת קבוצה הרבה יותר אליטיסטית וסגורה. קבוצה זו מורכבת מכ־ 90 עיתונאים וצלמים מכ־ 55 מדינות, המדווחים על תעשיית הבידור האמריקאית עבור רשתות תקשורת שונות ברחבי העולם.
 
איגוד העיתונאים הזרים הוקם על ידי שמונה עיתונאים בלבד, שפעלו בהוליווד ב־ 1943 וחיפשו דרך קצת יותר מאורגנת לדווח לעולם על הנעשה בתעשייה הנוצצת. שנה אחר כך כבר צוין טקס גלובוס הזהב הראשון, שהוצג באולפני חברת פוקס בהשתתפות קומץ כתבים זרים וכוכבים. החל מ־1964 מועבר הטקס בשידור חי למיליוני בתי אב בארצות הברית.

כיום משודר הטקס בשידור חי בקרוב ל־ 170 מדינות בפריסה בינלאומית, הוא ידוע כמשדר הפרסים השנתי השלישי הכי נצפה בעולם, אחרי האוסקר והגראמי (טקס פרסי המוזיקה). ככל הנראה כדי לבדל את עצמו מהאוסקר, החל מ־ 1965 מוגשים במהלך גלובוס הזהב פרסים לא רק לתעשיית הקולנוע, אלא גם לתעשיית הטלוויזיה. בנוסף, הסרטים המועמדים (והשחקנים המככבים בהם) מתחלקים בגלובוס הזהב לשתי קטגוריות (דרמה וקומדיה/מיוזיקל), מה שמאיר זרקור על הרבה יותר שחקנים וסרטים והופך את הכל לקרקס הרבה יותר ססגוני ומלבב.
 
הבדל בולט נוסף ומהותי הוא האופן שבו מחולקים הפרסים. בעוד שבטקס האוסקר זה נעשה על במה מוגבהת, באולם עצום ובמעמד קהל רב, הקיבולת של אולם הפרסים ב"בוורלי הילטון" קטנה משמעותית, וכולם מתחככים עם כולם במעין ארוחת ערב משולבת בטקס, באווירה חצי מבודחת ומאוד לא פורמלית.

זה גם מסביר את הטון המאוד ציני ומודע לעצמו של המגישות פולר ופיי, וזה כלל הנראה מה שנתן לקומיקאי ריקי ג'רווייס את הביטחון לצחוק על כל העולם ואחותו במונולוג הפתיחה של הטקס שהוא עצמו הנחה בינואר 2010 . למרבה ההפתעה, אפילו שג'רווייס שחט כמה וכמה פרות קדושות באותו מונולוג שנוי במחלוקת, הוא הוזמן לשוב ולהנחות את הטקס גם ב־ 2011 , מה שכנראה מוכיח שלאיגוד העיתונאים הזרים באמת יש קורטוב לא מבוטל של הומור עצמי.

תקבל פסלון? רונית אלקבץ (צילום: אריק סולטן)

פתוחים להפתעות

הנה כמה עובדות מעניינות נוספות על טקס גלובוס הזהב: למעשה, היו אלה העיתונאים עצמם שחילקו את הפרסים לזוכים עד לשנת  1958 . את השינוי, ברוח הטקס כולו, עשו חברי "חבורת העכברושים" (Rat Pack) - פרנק סינטרה, דין מרטין וסמי דיוויס ג'וניור, שהסתערו על הבמה עם סיגריות ובקבוקי וויסקי וסימנו את היפוך המגמה. רק סרט אחד ("קן הקוקייה", 1973) זכה בכל חמש הקטגוריות המרכזיות של הערב (סרט, במאי, שחקן, שחקנית ותסריט), הישג שהסרט חזר עליו גם באוסקרים של אותה שנה. מריל סטריפ הבלתי ניתנת לעצירה מחזיקה בשיא המועמדויות לפסלון המוזהב (לא פחות מ־ 29 , כולל בקטגוריית שחקנית המשנה השנה על משחקה ב"אל תוך היער"), אך בשיא הזכיות מחזיקה ברברה סטרייסנד (תשעה פסלונים, לעומת שמונה "בלבד" לסטריפ). בשיא המועמדויות בערב אחד מחזיק השחקן ג'יימי פוקס, שב־ 2005 התמודד וזכה בקטגוריית השחקן הטוב ביותר על "ריי", והיה גם מועמד גם בקטגוריית שחקן המשנה ובקטגוריית השחקן הטוב ביותר לסרט טלוויזיה.
 
השנה מתמודדים על פרס סרט הדרמה הטוב ביותר "התבגרות" (הנחשב פייבוריט לזכייה), "משחק החיקוי", "סלמה", "התיאוריה של הכל" ו"פוקס־ קצ'ר". על פרס הסרט המוזיקלי/קומדיה מתחרים "בירדמן", "מלון גרנד בודפשט", "אל תוך היער", "וינסנט 'הקדוש'" ו"גאווה".
 
אדי רדמיין ("התיאוריה של הכל"), בנדיקט קאמברבאץ' ("משחק החיקוי"), ג'ייק ג'ילנהול ("חיית הלילה"), דיוויד אוילאו ("סלמה") וסטיב קארל ("פוקס־
קצ'ר") יתחרו על פרס שחקן הדרמה. בקטגוריה המקבילה לנשים יתמודדו רוזמונד פייק ("נעלמת"), ריס ווית'רספון ("הולכת רחוק"), ג'וליאן מור ("עדיין אליס"), פליסיטי ג'ונס ("התיאוריה של הכל") וג'ניפר אניסטון (“Cake").

אף שמרבית המועמדות בקטגוריה הזו הופיעו בסרטים שטרם הוקרנו בארץ, ולכן קשה לחרוץ לגביהן דעה, רוב ההימורים בתעשייה הולכים על ג'וליאן מור, שמגלמת פרופסורית ואשת משפחה הלוקה באלצהיימר בגיל צעיר. פרס השחקן קצת יותר מבלבל, שכן הפייבוריט הנוכחי לזכייה באוסקר מייקל קיטון ("בירדמן") מועמד בגלובוס הזהב בכלל בקטגוריית השחקן הקומי, ככה שהבמה בקטגורייה הדרמטית די פתוחה להפתעות.

זווית שבוודאי תעניין רבים היא קטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. אף שזוכה פרס אופיר הישראלי "גט" לא הצליח להשתחל השנה לרשימה הקצרה של הסרטים שככל הנראה יהיו מועמדים בטקס האוסקר בקטגוריה זו, לגלובוס הזהב הוא דווקא כן מועמד, לצד "אידה" הפולני, "כוח עליון" השוודי, "לווייתן" הרוסי ו" Tangerines " האסטוני. אף שיהיה מעניין לראות אם "גט" עשוי להפתיע, רבים מהפרשנים מהמרים דווקא על המועמדים מרוסיה או משוודיה.

ומה בטלוויזיה? בקטגוריית הדרמה ניתן למצוא את המועמדים הצפויים - "משחקי הכס", "בית הקלפים", "האישה הטובה", "אחוזת דאונטון", כשלצדם
"הרומן" המפתיעה, מבית שואוטיים, שנוצרה על ידי חגי לוי שלנו, שהיא גם לגמרי במקרה הסדרה החדשה היחידה המתמודדת בקטגוריה יוקרתית זו.

על פרס הקומדיה הטובה ביותר מת־ חרים "כתום זה השחור החדש", "עמק הסיליקון", "בנות", "ג'יין הבתולה" ו" Transparent ", דרמה קומית שיצרו
אולפני אתר האינטרנט "אמזון" (עדות למגמה הנוכחית של אתרים מסחריים שהולכים ונכנסים חזק לתחום הפקות המקור).

באשר ליתר הקטגוריות בתחרות: ג'יי. קיי סימונס כנראה יקטוף פסלון בקטגוריית שחקן המשנה על ההופעה הסוחפת שלו בסרט "וויפלאש". "סרט הלגו" או "שישה גיבורים" ילכו הביתה עם הפרס לסרט האנימציה הטוב ביותר. אווה דוברניי תנסה להיות האישה השחורה הראשונה שתזכה בקטגוריית הבימוי (על סרטה "סלמה", העוסק במרטין לותר קינג). כוכבת הסדרה "המדריך לרוצח", ויולה דיוויס, תאיים על ההגמוניה של קלייר דיינס, שזכתה בשנים הקודמות בפרס שחקנית הטלוויזיה הדרמטית על "הומלנד". קווין ספייסי ינסה לקחת שוב את הפרס בקטגוריה המקבילה על "בית הקלפים" שלו, אחרי שהפסיד אותו אשתקד לבריאן קרנסטון בעונה האחרונה של "שובר שורות".

הבחירה הקונבנציונלית

כוכב אחד שיחסוך לעצמו היום בלילה את הצורך לכסוס ציפורניים בעצבנות לקראת פתיחת המעטפות הוא הבמאי, המפיק, השחקן והגבר השרמנטי
ג'ורג' קלוני, שיקבל את פרס ההוקרה על מפעל חיים, המוענק מדי שנה ע"ש הבמאי המנוח ססיל ב. דה־מיל. בשנה שעברה גרמה הקטגוריה הזו לשערורייה זוטרה, שעה שהפרס הוענק לבמאי וודי אלן, כשרגע לפני הטקס הועלו פעם נוספת טענות שהטריד מינית את בתה של זוגתו לשעבר מיה פארו. השנה הלכו באיגוד העיתונאים הזרים על בחירה קצת יותר קונבנציונלית שיש לגביה קונצנזוס, כי בינינו, מי לא אוהב את קלוני?

השחקן בן ה־ 54 פרץ לתודעה ב"אי־אר", ומאז שיחק בשורה ארוכה של סרטים, בהם שובר הקופות הענק "כוח משיכה", טרילוגיית "אושן 11 ", "תלוי באוויר", "היורשים", "מייקל קלייטון" ו"סוריאנה" (תפקיד שעליו זכה באוסקר לשחקן המשנה). זו תקופה טובה בחייו של קלוני, הרווק הנצחי לשעבר שרק בחודש ספטמבר האחרון התחתן עם בחירת לבו אמל, עורכת דין ופעילת זכויות אדם בריטית שנולדה בלבנון וצעירה ממנו ב־ 17 שנים.

אגב, בינואר אשתקד צחקו עליו מגישות גלובוס הזהב פיי ופולר, כשאמרו על הופעתו ב"כוח משיכה": "הסרט הוא סיפורו של ג'ורג' קלוני, שמעדיף לרחף בחלל אל מותו מאשר לבלות עוד שנייה לצד אישה בת גילו". השנה הן כנראה יצטרכו לבלוע את הצפרדע, כשיוענק לו פרס ססיל ב. דה־מיל.