פרס התסריט ל״מלון גרנד בודפשט״


שבוע לפני טקס האוסקר זכה ״מלון גרנד בודפשט״, סרטו המשובח של ווס אנדרסון, בפרס גילדת התסריטאים בקטגוריית התסריט המקורי. ״מלון גרנד בודפשט״ הותיר מאחוריו את ״התבגרות״, ״פוקס קצ׳ר״ ו״וויפלאש״. פרס התסריט המעובד הוענק ל״משחק החיקוי״. בתחום הטלוויזיה זכו ״בלש אמיתי״ בקטגוריית הדרמה ו״לואי״ בקטגוריית הקומדיה. 

״דב הזהב״ לסרט איראני


הזוכה הגדול של פסטיבל ברלין 2015 הוא ״טקסי״, סרטו של ג׳אפר פנהי, במאי איראני הפועל במחתרת, שלא מורשה לצאת מתחומי המדינה, ועל כן נפקד מטקס חלוקת הפרסים.

זאת הפעם השנייה בארבע השנים האחרונות שסרט איראני מתכבד ב״דב הזהב״, אחרי ש״פרידה״, סרטו של הבמאי אסגאר פרהאדי, קטף אותו ב-2011. במרכז ״טקסי״ נוסע הבמאי במונית ברחובות טהרן, והמפגשים האקראיים הנקרים בדרכו משרטטים דיוקן של איראן עכשיו והאנשים שנלחמים למען חופש הביטוי בה. לא רק שהרשויות החרימו את דרכונו של פנהי ומנעו ממנו להגיע לברלין, אלא אסרו עליו גם להעניק בסיום הסרט קרדיט לשאר המשתתפים בו. כלומר, ״טקסי״ הוא אחד הסרטים הכי מחתרתיים שאי פעם ניצחו באירוע קולנועי חשוב. 

פרסונה נון גרטה

המשוררת האיראנית ספידה ג׳ודירי, שתרגמה לפרסית את הרומן הצרפתי ״כחול הוא הצבע החם ביותר״ של ג׳ולי מארו, טוענת שהפכה יעד של מסע הכפשות באיראן, בשל תמיכתה בהומוסקסואליות, ועשויה לקבל עונש שנע בין 100 מלקות עד הוצאה להורג.

״כחול הוא הצבע החם ביותר״, במרכזו רומן בין זוג לסביות צעירות בצרפת, התפרסם כרומן של ג׳ולי מארו שיצא לאור ב-2010. ב-2013 הוא הפך לסרט מופתי של הבמאי עבדלעטיף קאשיש, שזכה ב״דקל הזהב״ - הפרס הגדול של פסטיבל קאן.

ג׳ודירי, השוהה כרגע בפראג, הודתה שהיא חשה מצוקה מהביקורת על התרגום שלה ומרגישה רדופה. השקת אוסף שירה שלה בוטלה בטהרן, שבה הקהילה הלה״טבית נרדפת. ״הוכרזתי כ׳פרסונה נון גרטה' במדינתי״, חשפה ג׳ודירי.