״בירדמן״ או ״התבגרות״? מייקל קיטון או ברדלי קופר? ג׳וליאן מור או ריס ויתרספון? ״אידה״ או ״לוויתן״? התשובות לארבע קושיות אלה תימסרנה בבוקר יום שני, לקראת השעה 06:30 שעון ישראל.



טקס חלוקת פרסי האוסקר ה־87 של האקדמיה לאמנויות בהוליווד מזמן הפעם כמה מועמדים חזקים, ועניין זה בא לידי ביטוי בהיר בקטגוריית השיפוט החשובה מכולן: הסרט הטוב ביותר - שבה נשקפים סיכויים ריאליים לא רק ל״בירדמן״ ול״התבגרות״, אלא גם ל״מלון גרנד בודפשט״ ואף לסרט הבריטי ״משחק החיקוי״. כל אחד מארבעה סרטים אלה גרף עד כה כמות נכבדה של פרסים ותארי כבוד בטקסים השונים שנערכו בארה״ב ובריטניה על ידי איגודי הבמאים והשחקנים, המבקרים והתסריטאים. כך ששום תוצאה לא תתקבל הפעם בהפתעה.



לא פחות שקולה היא התחרות בין השחקנים. לצד הקומיקאי מייקל קיטון, שעושה את תפקיד חייו ב״בירדמן״, מסתמנים כמועמדים בעלי סיכוי רב גם אדי רדמיין, המגלם את דמותו של הפיזיקאי סטיבן הוקינג בסרט הבריטי ״התיאוריה של הכל״, וכמובן ברדלי קופר, כוכב הסרט הפטריוטי ״צלף אמריקאי״, שקוצר הצלחה קופתית סנסציונית ברחבי ארה״ב.



התחרות לתואר השחקנית המצטיינת הצטמצמה הפעם לשתיים בלבד: ג׳וליאן מור (״עדיין אליס״) וריס ויתרספון (״הולכת רחוק״). שלוש המועמדות הנוספות בקטגוריה זו: פליסיטי ג׳ונס, רוזמונד פייק ומריון קוטיאר, הן רק בבחינת נערות מקהלת הליווי.



בסך הכל יחולקו בטקס (שייפתח בשעה 03:30 לפנות בוקר שעון ישראל) 24 פסלוני אוסקר מוזהבים. ״בירדמן״ ו״מלון גרנד בודפשט״ מובילים את הרשימה עם תשע מועמדויות לכל אחד מהם. ״משחק החיקוי״ מתהדר בשמונה מועמדויות ובמורד הטבלה משובצים ״התבגרות״ ו״צלף אמריקאי״ (שש מועמדויות לכל אחד) וכן ״התיאוריה של הכל״, ״וויפלאש״ ו״בין כוכבים״ (חמש מועמדויות כל אחד).



אפילו שהנציג הישראלי, הסרט ״גט״ של האחים רונית ושלומי אלקבץ, כשל השנה בשלבים המוקדמים של התחרות בקטגוריית הסרט הזר והותיר אותה לקרב ישיר בין ״לוויתן״ הרוסי ל״אידה״ הפולני, הרי שהמתח לא נחסך גם הפעם מהצופים בארץ. הסיבה: ״איה״, שהפיקה יעל אבקסיס, רושם מועמדות בתחום הסרט הקצר המצטיין.



השידור הטלוויזיוני של האוסקר יחל כבר בשעה 01:30 אחר חצות, וילווה כמובן את מופעי האופנה המתנהלים על גבי השטיח האדום.