"משחקי הרעב" היא סדרה של שלושה ספרי מדע בדיוני והרפתקאות לנוער מאת הסופרת האמריקאית סוזן קולינס. "משחקי הרעב", "התלקחות" ו"עורבני חקיין" הם שלושת חלקי הטרילוגיה. הספר הראשון פורסם בספטמבר 2008, והסדרה תורגמה עד כה ל־51 שפות.



בשנה שעברה פרסם אמזון רשימה של הספרים הכי ממורקרים בקינדל, ומתברר ש”משחקי הרעב” הוא הספר השלישי הכי מסומן שם. במקום השני עומדת הביוגרפיה של סטיב ג’ובס, ובמקום הראשון – כמה מפתיע – התנ”ך.



שלושת הסרטים הראשונים בסדרה – "משחקי הרעב" (2012), "התלקחות" (2013) ו"עורבני חקיין – חלק 1" (2014) – שברו קופות וזכו לביקורות טובות. עוד לפני שהסרט הראשון יצא, שברה מכירת הכרטיסים המוקדמת שיאים עולמיים, ועברה את "שחר מפציע" מסדרת סרטי "דמדומים" ואת "אווטאר". עד כה הכניסו שלושת הסרטים הראשונים יותר משני מיליארד דולר.



לקחו לג'ניפר לורנס שלושה ימים להסכים להשתתף בסרט, כי היא חששה מהמעבר מקולנוע אינדי לקולנוע מיינסטרים וממה שמהלך כזה יעשה לקריירה שלה. מובן שהוא עשה לה רק טוב.



במהלך צילומי הסרט הראשון הייתה על הסט "צנצנת קללות", ובכל פעם שמישהו מהשחקנים הבוגרים היה מקלל ליד ילד שחקן, הוא היה צריך להכניס כסף לצנצנת. אומרים שג'ניפר לורנס מילאה לפחות חצי צנצנת.



קטניס אוורדין בת ה־16, שאותה מגלמת בסדרה ג'ניפר לורנס, חיה בעולם פוסט־אפוקליפטי במדינת פאנם, שממוקמת היכן שהייתה פעם אמריקה הצפונית. בעולם הזה שולטת ממשלה חזקה, השוכנת בעיר מרכזית בשם הקפיטול. מעריצים רבים מאמינים שהקפיטול ממקומת איפה שהיום נמצאת דנוור, קולורדו.



שמה של מדינת פאנם לקוח מהמשפט הלטיני panem et circenses שמשמעותו "לחם ושעשועים" – מדינה הנותנת לתושביה פתרונות לטווח קצר כדי להרגיע אותם. הביטוי מגיע מימי שקיעת האימפריה הרומית, אז סיפקה המדינה לתושביה בידור אלים במקום שירותי רווחה. בעלילת הספרים/סרטים, השם "משחקי הרעב" הוא למעשה כינוי לאירוע טלוויזיוני שנתי, שבו נבחרים באקראי נער ונערה מ־12 המחוזות העניים שסביב לקפיטול ונאלצים להילחם זה בזה עד מוות.




תזאוס והמוניטאור. צילום: ללא קרדיט



בילדותה הייתה סוזן קולינס חובבת מושבעת של המיתולוגיה היוונית. ההשראה הראשונית שלה לכתיבת “משחקי הרעב” הגיעה מסיפור תזאוס והמינוטאור, שלדבריה הפחיד אותה נורא בילדותה. דמותה של קטניס מבוססת על דמותו של תזאוס – המושיע של אתונה – שמציל את עמו מהשפלה ומפסיק את הקרבת בני הנוער.



סיפורה של קטניס נולד כשקולינס זפזפה בטלוויזיה לילה אחד. בחלק מהערוצים היא ראתה כל מיני תוכניות ריאליטי, בערוצים אחרים היא ראתה צילומים מהמלחמה בעיראק. שני הדברים האלה החלו איכשהו להתחבר יחד במוחה, והתוצאה ידועה.



גם השחקן אלכסנדר לודוויג, שגילם בסרט הראשון את קייטו – המיועד הקרייריסט ממחוז 2 – וגם ליאם המסוורת', שמגלם בכל הסרטים את גייל, החבר הכי טוב של קטניס שמאוהב בה, עשו במקור אודישן לתפקיד פיטה מלארק, המיועד ממחוז 12 שצריך להילחם בקטניס, וגם הוא כמובן מאוהב בה. בסופו של דבר לוהק ג'וש האצ'רסון לתפקיד פיטה.



בעודם על הסט אמרה ג’ניפר לורנס לג'וש האצ'רסון שהיא יכולה לבעוט מעל לראשו. כשהיא ניסתה להדגים, היא לא ממש הצליחה להגיע ליעד שהציבה לעצמה ובעטה לו בראש. הוא התעלף וקיבל זעזוע מוח.




פיטה מלארק. באדיבות יס.


פרנסיס לורנס, הבמאי של “התלקחות” ו”עורבני חקיין”, הוא במאי קליפים ידוע. בין היתר ביים את הקליפים ל־Bad Romance של ליידי גאגא,


Cry me a River ו־Rock Your Body של ג’סטין טימברלייק, ואת הקליפ ל־Jenny from the Block של ג’ניפר לופז.



הסצנה מ"התלקחות" שבה ג'והאנה מייסון (ג'נה מאלון) – המנצחת ממחוז 7 – מתפשטת בפני פיטה, קטניס והמדריך שלהם היימיטץ' אברנת'י (וודי הרלסון) צולמה במעלית של מלון בעל 49 קומות באטלנטה. מה שמאלון לא ידעה הוא שהמעלית הייתה בשימוש בזמן הצילומים, ולהפתעתה הדלת פתאום נפתחה והיא עמדה ערומה מול מלצר שהחזיק מגש של כוסות קפה.



אפי טרינקט היא שליחת הקפיטול במחוז 12 להגרלת המיועדים השנתית – האירוע שבו נבחרים שני המיועדים שיילחמו זה בזה. היא ידועה בתלבושות המוגזמות שלה ובפאות הנפוחות והצבעוניות שלה. אליזבת בנקס ("30 רוק", "פיץ' פרפקט"), המגלמת את דמותה, אמרה שהחלק הקשה ביותר בלבישת התלבושות המטורפות של אפי היה הציפורניים (בממוצע כל מניקור שלה היה לוקח 45 דקות). לדבריה, היא לא יכלה ללכת לשירותים בלי שמישהו יפתח לה את הריצ'רץ' של התלבושת ויגיש לה נייר טואלט. התלבושת האהובה על בנקס היא תלבושת הפרפרים של בית האופנה אלכסנדר מקווין, שאפי לבשה בטקס האסיף ב"התלקחות".



כשקולינס הייתה בת 6, אביה נלחם במלחמת וייטנאם, ומאז הרגיש שהוא חייב ללמד את ילדיו את משמעות המלחמה, את המחיר שמשלמים עליה ואת ההשלכות שלה. קולינס הסבירה שזאת המהות של "משחקי הרעב". הסרט הראשון בסדרה נאסר להקרנה בווייטנאם. גם כישורי הציד של קטניס מקורם באביה של קולינס, שמשפחתו סבלה מרעב בתקופת השפל הגדול ונאלצה לצוד כדי לאכול.



סדרת סרטי “משחקי הרעב” הציתה בארצות הברית עניין גדול בקשתות. מסתבר שלא מעט נערות נרשמו לשיעורי קשתות כדי להידמות לגיבורה שלהן.




ספר בישול. צילום מסך


בין שלל המרצ'נדייז הרשמיים והלא רשמיים של "משחקי הרעב" יצא גם ספר בישול המושפע מהסדרה, למקרה שאתם רוצים לבשל בבית נזיד כבש, תאנים וזיתים – המאכל הקפיטולי האהוב על קטניס. הספר לא מומלץ לצמחונים, משום שמרבית המתכונים כוללים בשר, כמו לדוגמה המתכון "חזה יונה בשומן בייקון בסגנון הנשיא סנואו" (את חזה היונה אפשר להמיר בחזה הודו, אם רוצים).



קייטנה אמריקאית בקי לארגו, פלורידה, הציעה לחניכים להשתתף בגרסה אמיתית של "משחקי הרעב". הכוונה לא הייתה לתחרות רצחנית, כמובן, אבל חלק מהילדים לקחו את העניין קצת יותר מדי ברצינות, ועקב מקרי אלימות בין הילדים, הקייטנה נסגרה.



למעריצים הישראלים של "משחקי הרעב" קוראים האנגרים. כן, גם לנו לקח דקה.



היום (רביעי) בשעה 20:00 יתקיים ביס פלאנט בראשון לציון אירוע מעריצים להאנגרים. האירוע יכלול תחרויות נושאות מאות פרסים והקרנת בכורה של הסרט.