הפעם האחרונה שאנג'לינה ג'ולי ובחיר לבה, אבי מיליארד ילדיה, בראד פיט כיכבו יחד בסרט הייתה לפני עשר שנים בדיוק, בקומדיית הפעולה הרומנטית "מר וגברת סמית", שם התאהבו על הסט. למי שהספיק לשכוח, ג'ולי הייתה אז אם חד־הורית, פיט היה נשוי לג'ניפר אניסטון. לטענת ג'ולי, אף אחד מהם לא חיפש מערכת יחסים, ובמהלך הסרט הם נהיו חברים טובים. השניים טענו בהזדמנויות שונות שרק אחרי שבראד וג'ניפר הודיעו רשמית על פרידה, בינואר 2005, הם החליטו לממש את אהבתם. ועתה, אחרי עשר שנים שבהן הם הולידו ואימצו עוד ועוד ילדים, התחתנו, תחזקו קריירות קולנועיות מצליחות, תמכו זה בזה בתקופות קשות (לפני שנתיים עברה ג'ולי כריתת שד כפולה, והשנה היא עברה כריתת שחלות וחצוצרות, והכל כדי למנוע את מחלת הסרטן שלה איבדה את אמה, סבתה ודודתה) – הם שוב מתאחדים, בסרט החדש שנקרא "ליד הים", שג'ולי אף כתבה, ביימה והפיקה בעצמה.



"אני לא יכולה להגיד יותר מדי, חוץ מזה שזה לא הולך להיות סרט גדול ולא סרט פעולה", אמרה ג'ולי לפני שנתיים, כשהכריזה על הפרויקט החדש שלה, זה שיאחד סוף־סוף אותה ואת פיט על המסך, ובכך יגשים את משאלתם הגדולה של שלל מעריצי המותג הדו־ראשי המכונה בראנג'לינה. "זה מסוג הסרטים ששנינו די אוהבים, אבל בדרך כלל לא מלהקים אותנו אליהם. זה סרט בסגנון מאוד ניסיוני ועצמאי, שבו נזכה להיות פשוט שחקנים יחד, ולהיות מאוד חשופים ופתוחים ולנסות דברים".



"התוכנית הייתה לעשות משהו יחד, עם אוטונומיה מוחלטת, כמו ג'ינה רולנדס וג'ון קסאווטס", אמר פיט, ששמח מאוד על הפרויקט המשותף עם אשתו. "הגיע הזמן. אם אני הולך לעבוד, אני רוצה לעבוד עם אשתי".



סומכים על הקהל



אחרי לא מעט הבטחות מצד שניהם, שוחרר הטריילר של "ליד הים", עם צילומים אווירתיים ומלנכוליים של בראד ואנג'לינה ליד הים והשיר המלנכולי של זמר הסבנטיז האמריקאי הארי נילסון. ובסוף השבוע הסרט הגיע גם אלינו. פיט מגלם בו סופר אמריקאי שמגיע עם אשתו – רקדנית לשעבר, יפהפייה אך עצובה (ג'ולי־פיט) – לעיירה ציורית בצרפת של 1970 (שלמעשה צולמה במלטה), בניסיון נואש ואחרון להציל את נישואיהם הקמלים. בעודם מעבירים את זמנם לצד זוגות נוספים בעיירה – כולם מגולמים על ידי שחקנים ושחקניות צרפתים – הם נכנסים למערבולות של רגשות ומנסים להשלים עם הבעיות הלא פתורות בחייהם. הסרט מצולם בפלטת צבעים רטרואית משל הועברה דרך פילטר באינסטגרם (צלם הקולנוע האוסטרי כריסטיאן ברגר השתמש כמעט בכל הסרט רק באור טבעי), ג'ולי־פיט חובשת כובעים ענקיים, המסקרה השחורה שלה נמרחת על לחייה כשהיא בוכה, ומערכת היחסים בין גיבורי הסרט מתפוררת בעצב מאופק ובדרמה גדולה לסירוגין.




מתוך הסרט "ליד הים". צילום: באדיבות גלובוס מקס



בקיצור, ב"ליד הים" מנסה ג'ולי־פיט (כן, זהו שמה הרשמי מאז החתונה) לייצר את הגרסה שלה לדרמת ארט־האוס אירופית מהסבנטיז – האנטיתזה המוחלטת לבלוקבאסטרים ההוליוודיים שאיתם היא ובעלה כל כך מזוהים. מיותר לציין שאנג'לינה היא לא בדיוק ג'ינה רולנדס. אבל אם חופשה משפחתית במלטה וצילום דרמת יחסים משותפת מחזקת את האגו האמנותי של בראנג'לינה ואת חיי הנישואים שלהם בחיים האמיתיים, מי אנחנו שנמנע מהם את זה.



ואשר לתהייה של טום ברוקה מרשת NBC, שזכה לשבת מול השניים לראיון משותף נדיר לכבוד יציאת הסרט – לא, הבעיות שהזוג עובר בסרט אינן משקפות את הבעיות של יוצרי הסרט בבית. "אני סומכת על הקהל שהוא יודע שאם זה היה קרוב למה שקורה אצלנו, לא היינו יכולים לעשות את הסרט הזה", אמרה אנג'לינה. "יכולנו לעשות את הסרט דווקא משום שאנחנו זוג מאוד מאוד יציב ושאלה לא הבעיות שלנו".