כשאנליסטית צעירה ואנונימית בשם מרדית' וויטני התריעה ב־2007 ששוק המשכנתאות עומד בפני קריסה, שתפיל איתה את הבורסה כולה, כמעט אף אחד לא האמין לה. המעטים שחשבו כמוה הם האנשים שעשו כסף מהקריסה הזאת, והם גם הגיבורים של הסרט "מכונת הכסף", המבוסס על סיפור אמיתי ועל הספר The Big Short: Inside the Doomsday Machine של מייקל לואיס, שיצא בתרגום לעברית בשם "מכונת הכסף: המשקיעים שפיצחו את השיטה".



לואיס אחראי לשורה של רבי מכר, שהמפורסם שבהם הוא "מאני בול", המספר את סיפורו האמיתי של בילי בין, שעשה מהפכה בעולם ניהול קבוצות בייסבול על ידי שימוש בכלים סטטיסטיים מתקדמים, ושעליו התבסס סרט באותו שם בכיכובו של בראד פיט.



הספר "מכונת הכסף", שבילה במשך 28 שבועות ברשימת רבי המכר של ה"ניו יורק טיימס" והגיע למקום הראשון ברשימה באפריל 2010, מתבונן בהומור שחור בעולם הפיננסי החמדן והמרושע, ומתאר את התפתחות משבר הסאב־פריים, אותו משבר פיננסי־נדל"ני שפרץ בארצות הברית בקיץ 2007 ובתוך שנה הפך למשבר כלל עולמי. הוא מתמקד באותם מעטים שהבינו ששוק הנדל"ן עומד לקרוס, ובסופו של דבר עשו מיליארדים מהיכולת שלהם לראות את הנולד.


עלילת "מכונת הכסף" מתמקדת בארבעה אאוטסיידרים שראו את מה שהבנקים הגדולים, הממשלה והתקשורת סירבו לראות, ובדרך של מכירה בחסר – שיטה נועזת לעשיית רווחים כשערכו של הנכס נמצא בירידה – דפקו קופה.



עתה יוצא סרט המבוסס על הספר בבימויו של אדם מקיי – במאי קומדיות אהוב, שחתום על סרטים כמו "והרי החדשות" ו"חדשות בהפרעה" בכיכובו של וויל פרל - שעולם טקסי הפרסים מתייחס אליו כאל במאי חדש תוך התעלמות אופיינית מקומדיות.



אבל גם אם הוליווד מתנשאת על סרטיו הקודמים, "מכונת הכסף" הוא אחד הסרטים המדוברים ביותר השנה. הסרט מועמד לחמישה פרסי אוסקר בקטגוריות הסרט הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר, שחקן המשנה הטוב ביותר (כריסטיאן בייל), התסריט המעובד הטוב ביותר והעריכה הטובה ביותר.



"פשוט מאוד, זה בזכות הספר", ענה מקיי כשנשאל באיזה רגע הבין שהוא רוצה לעשות את הסרט הזה. "הרמתי אותו לילה אחד בתשע בערב ופשוט לא הצלחתי להוריד אותו מהידיים. הייתי בשוק שהוא היה כל כך ממכר, מעולם לא תיארתי לעצמי שספר על מנכ"לים ופיננסים יכול להיות כל כך סוחף. אמרתי לאשתי שזה ספר יוצא דופן, מעולם לא קראתי שום דבר כזה. האינפורמציה הזאת הייתה מוצגת בצורה מבדרת. זה בהחלט שילוב מוזר".




מאחורי המספרים



מקיי הצליח לגייס לפרויקט ארבעה כוכבים גדולים המגלמים את האנשים שהבינו את עומק הטיפשות והשחיתות של השוק, מה שהביא אותם להמר נגדו, להתעשר כשהבועה הפיננסית התפוצצה וגם לגרום לנזקים עצומים.



סטיב קארל הוא מנהל קרן גידור הפועלת תחת מורגן סטנלי, שסובל מהתמוטטות עצבים והתפרצויות כעס בעקבות מות אחיו; כריסטיאן בייל הוא רופא ומנהל קרן גידור אקסצנטרי וחסר כישורים חברתיים, שהיה מהראשונים שחזו את משבר הסאב־פריים; ראיין גוסלינג הוא סוחר חלקלק בדויטשה בנק; ובראד פיט הוא סוחר לשעבר בצ'ייס, שחטף גועל נפש ופרש מהמערכת הפיננסית.



"הספיק לי לשמוע את הגועל שלו, את האובססיה שלו, את ההומור שלו; זה שילוב נפלא", אמר כריסטיאן בייל כשנשאל בראיון איך מקיי מכר לו את התסריט. "אנשים לא מסוגלים להבין את השפה, ולכן אדם צבע את הסיפור בצבעים של חוויה אנושית. הוא הדביק לזה פנים, כך שאתה ממש לא צריך לדעת מה זה CDS או CDO או CDO סינתטי, אתה רק צריך לראות את האימפקט שהיה לזה. ככה שזאת לא סטטיסטיקה, זה רגש שאתה מרגיש ובזה זה באמת מסתכם. אדם יצר את אחד הסרטים המצחיקים והכי מבדרים, אך גם הכי מטרידים שאי פעם ראיתי".