כדי להבין לעומק את הרקע לסרט גיבורי־העל החדש "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" – סרט ההמשך ל"קפטן אמריקה: חייל החורף" מ־2014, הסרט השלישי של קפטן אמריקה והסרט ה־13 ביקום הקולנועי של מארוול – כדאי לדעת דבר או שניים על חוקי הרישום. ובכן, מדובר בהצעות חוק המחייבות את רישומם של גיבורי־על בעלי כוחות על־טבעיים בממשלת ארצות הברית. איירון מן תומך בהצעת החוק השנויה במחלוקת, בעוד קפטן אמריקה מתנגד לרעיון שהממשלה תפקח על פעילויותיהם של גיבורי־על. האקס־מן ניטרלים וספיידרמן תקוע באמצע.



עלילת "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", שיעלה בארץ ביום רביעי הקרוב, מתרחשת שנה לאחר אירועי "הנוקמים: עידן אולטרון" – הסרט הלפני אחרון בסדרה. עוד תקרית בינלאומית שבה הנוקמים (קבוצת גיבורי־העל האוונג'רס) היו מעורבים גורמת לנזק ביטחוני. כתוצאה מכך, הממשלה מייצרת גוף המפקח על הצוות. כאשר קפטן אמריקה (כריס אוונס) מנסה להגן על חברו חייל החורף (סבסטיאן סטן) מפני חוליות חיסול ממשלתיות, הוא מגיע לכדי עימות עם איירון מן (רוברט דאוני ג'וניור), התומך ברגולציה ממשלתית. הנוקמים מתפלגים לשני מחנות – בעד ונגד הפיקוח – בזמן שהם גם צריכים להגן על העולם מפני אויב חדש.

הטריילר של "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים"


הסרט מבוסס על חוברות קומיקס של "קפטן אמריקה" כמו גם על סדרת החוברות "מלחמת האזרחים" מ־2006, שבה נלחמים איירון מן וקפטן אמריקה זה בזה, על רקע החוק לרישום העל־אנושיים, כשלכל אחד מהם מצטרפים כמה נוקמים. איזה מחנה צודק? כנראה ששניהם. וזאת כל הבעיה.



"סרטי 'הנוקמים' תמיד היו קולוסאליים ושאפתנים, אבל עבורי 'מלחמת האזרחים' היה הרעיון החכם והסקסי של מארוול", אומר רוברט דאוני ג'וניור. "אתה לא רוצה לראות את שתי הדמויות האלה יוצרות קרע במארג היחסים שלהן, כי אתה יודע עד כמה נפיץ זה יכול להיות. אז זה נותן לך כמות נכבדה של חומר נפץ לשחק איתו. תמיד אהבתי את הרעיון של איך אתה יכול להתאושש מדבר כזה. סיקרן אותי מה צריך לקרות כדי שיהיה כזה קרע בין סטיב וטוני?".



הסרט בוים בידי האחים אנתוני וג'ו רוסו, שעיקר הניסיון שלהם הוא טלוויזיוני (הם אף זכו בפרס האמי על בימוי סדרת הטלוויזיה "משפחה בהפרעה"). השניים גויסו לביים את "קפטן אמריקה: חייל החורף" – הסרט הקודם של קפטן אמריקה – ללא כל ניסיון בסרטים מבוססי קומיקס או בבלוקבאסטרים בכלל. אבל הסרט הצליח בקופות וזכה לביקורות מהללות, והאחים רוסו הוזמנו לביים סרט נוסף בסדרה.



“בצד של מי אתה?"


כמקובל בסרטי גיבורי־על שמפגישים כמה מהם, מדובר באירוע עתיר כוכבים, כשכל אחד מהשמות ההוליוודיים הגדולים האלה כבר התבסס בדמותו ובחליפת הסופר־הירו הסקסית שלו בסרטים קודמים. אם זאת סקרלט ג'והנסון בתפקיד הסוכנת הסובייטית נטשה רומנוף/האלמנה השחורה; רוברט דאוני ג'וניור בתפקיד המולטי־מיליונר והממציא הגאון טוני סטארק, שבונה חליפת שריון בעלת טכנולוגיה מתקדמת שהופכת אותו לאיירון מן; כריס אוונס בתפקיד גיבור־העל הפטריוטי סטיב רוג'רס/קפטן אמריקה; ופול ראד בתפקיד הפורץ הידוע לשמצה סקוט לאנג שהחליפה שלו מכווצת אותו לגודל של נמלה והופכת אותו לגיבור־העל הקטן ביותר שיש – אנטמן.



בנוסף להם משתתפים בסרט עוד גיבורי־על רבים, מוכרים וחדשים. אחת הדמויות הוותיקות והמוכרות בעולם של מארוול שזוכה עתה לשחקן צעיר שייכנס לנעליה היא ספיידרמן. השחקן הבריטי בן ה־19 טום הולנד, שכיכב בווסט־אנד של לונדון בתור בילי אליוט בגרסה הבימתית של המיוזיקל, יגלם בסרט לראשונה את ספיידרמן, וישתפשף על הדמות לקראת סרט שלם שיוקדש לה Spider-Man: Homecoming, שמתוכנן לצאת בשנה הבאה.



הטריילר הראשון של "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" נחשף בסוף נובמבר בשנה שעברה בתוכניתו של ג'ימי קימל. הוא נצפה 61 מיליון פעמים ב־24 השעות הראשונות ליציאתו והפך לנושא השיחה החם בטוויטר. הסרט עוד לא עלה בארצות הברית – הוא יעלה שם אחרינו, ב־6 במאי – וההייפ בעיצומו. עם ליין מרצ'נדייז שמכיל הכל, החל מבובות בבושקה של הגיבורים ועד כוסות שוט עם הסלוגן "בצד של מי אתה?", ועם ביקורות מוקדמות שמהללות, נראה שלחובבי הז'אנר יש למה לחכות.