פעם האחרונה שהעיתונות העברית דנה בעניין כוכבת הקולנוע הספרדייה פנלופה קרוז הייתה לפני שנתיים, בימי מבצע צוק איתן, כשקרוז חתמה ביחד עם בעלה, חוויאר ברדם, ועם אנשי קולנוע ספרדים אחרים, בהם הבמאי פדרו אלמודובר, על מכתב פומבי המגנה את פעולותיה של ישראל בעזה ומאשים את ישראל ב"רצח עם" כלפי הפלסטינים. אחרי שרבים יצאו נגד המכתב הזה, והשחקן ההוליוודי ג'ון וויט (אביה של אנג'לינה ג'ולי) האשים את קרוז בבורות ובהפצת אנטישמיות, היא חצי־חזרה בה: הרגישה צורך להבהיר והסבירה שהיא לא “בקיאה בעניין” ובסך הכל רוצה שלום

אז לא כל חלומותיה של קרוז מתגשמים, אבל בקריירה שלה, טפו טפו, הכל טוב. אחרי שהורידה הילוך עם לידת ילדיה – לקרוז ובארדם ילד בן 5 וילדה בת 3 – נראה שהיא חוזרת לעבוד פול־טיים. הכוכבת זוכת האוסקר (ב־2009 זכתה באוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר על השתתפותה בסרטו של וודי אלן "ויקי כריסטינה ברצלונה") כרגיל מזגזגת בין קולנוע בינלאומי לספרדי. בשנים האחרונות כיכבה לצד בראד פיט, מייקל פאסבינדר, קמרון דיאז ולצד בעלה במותחן הפשע "היועץ" של רידלי סקוט; נכנסה ל־catsuit אדום ב"זולנדר 2" של בן סטילר (וכיכבה לצד דוגמן־העל דרק זולנדר על השער של "ווג"); וליוותה את סשה ברון כהן ל"גרימסבי".
 
גם אם זה נעשה במודעות עצמית ועם קריצה, אי אפשר להתעלם מזה שבהוליווד קרוז נכנסת לא פעם למשבצת הספרדייה הלוהטת והאקזוטית עם המבטא הסקסי בקומדיות או במותחנים.

הקולנוע הספרדי, לעומת זאת, הוא זה שמעניק לה את התפקידים הדרמטיים הרציניים ובעלי העומק. עכשיו היא מגיעה אלינו בסרטו החדש של חוליו מדם ("סקס ולוסיה"). בדרמה האנושית קורעת הלב "מא מא" של מדם, מגלמת קרוז אמא ומורה מובטלת שבעלה עוזב אותה והיא מגלה שהיא חולה בסרטן השד. קרוז, שנלחמת על חייה בסרט, הייתה מועמדת לפרס גויה (האוסקר הספרדי) לשחקנית הטובה ביותר על תפקידה. מן הסתם יש שיגידו שמדם העמיס יותר מדי טרגדיות על הגיבורים שלו (עוד לא שמעתם מה קורה לדמותו של לואיס טוסאר, שמשחק בסרט לצדה של קרוז), ושמדובר בסרט יומרני שלוקח את עצמו יותר מדי ברצינות, אבל קרוז נשבתה בקסמו, ובתור המפיקה שלו גם נלחמה להוציא אותו לפועל ולהשיג לו מימון. "לפני כמה חודשים חוליו נתן לי את התסריט כשנפגשנו לארוחת צהריים", סיפרה קרוז כשהציגה את "מא מא" בפסטיבל קאן האחרון, "קראתי אותו באותו לילה ופשוט נפלתי. זאת אחת הדמויות הכי מורכבות והכי יפות שאי פעם הציעו לי, וגם הדמות הכי קשה. יש סרטים שלוקח שנים עד שהם מתבשלים. 'מא מא' נוצר מאוד מהר". 
 

"מא מא" הוא הסרט הראשון שהפיקה קרוז. "אני רוצה לבנות את העתיד שלי בקולנוע, לא תמיד להיות לפני המצלמה", הסבירה. "הייתי גם רוצה לביים סרט באורך מלא, אולי בעוד עשר שנים. בינתיים אני מביימת פרסומות וקליפים. אני מתה על זה, וזאת הדרך הכי טובה ללמוד. אני רוצה להתקדם לאט, צעד אחר צעד. אני עוקבת אחר כל תהליך ההפקה מקרוב, מהרגע הראשון".
 
לצד מעבר הדרגתי למאחורי המצלמה, קרוז ממשיכה כמובן לשגשג לפני המצלמה, ולא רק בסרטים. בשש השנים האחרונות ממלאת קרוז בת ה־42 את משבצת הדוברת של לנקום, כשלפני כן היא הייתה הפנים של לוריאל פריז. “גדלתי בסלון היופי של אמא שלי, כך שאני מאוד מודעת לשינוי שאיפור יכול לעשות”, אמרה בראיון לסקציית היופי של “ווג”, “ראיתי איך הנשים היו כשהן נכנסו ואיך הן היו כשהן יצאו. שיער חדש, ציפורניים חדשות או איפור חדש גרם להן ללכת זקופות יותר, להחזיק את עצמן טוב יותר, להרגיש גאות יותר. זה מאוד מעצים”.